Market announcement
TKM Grupp AS
Category
Other price sensitive information
Date
12.04.2010 16:30:00
Title
2010. AASTA I KVARTALI MÜÜGITULEMUSED
Message
Tallinna Kaubamaja kontserni 2010. aasta I kvartali konsolideeritud auditeerimata müügitulu oli 1,4 miljardit krooni (90,2 miljonit eurot). 2009. aasta I kvartali müügitulu oli 1,5 miljardit krooni (97,4 miljonit eurot). Müügitulu kahanes 7% võrra, kuid segmentide analüüs näitab, et langus on pidurdumas. Supermarketite ärisegmendi konsolideeritud müügitulu 2010. aasta esimeses kvartalis oli 1,1 miljardit krooni (69,2 miljonit eurot), kahanedes võrrelduna eelmise aasta võrreldava perioodiga 4%. Selveri kuu keskmine konsolideeritud müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli esimeses kvartalis 5,2 tuhat krooni kuus, vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes samuti 4% võrra. Supermarketite segmendi müügitulu Eestis oli 1,1 miljardit krooni (69,2 miljonit eurot), mis on 2% väiksem, kui eelmise aasta esimesel kolmel kuul. Müügitulu müügipinna ruutmeetrile keskmiselt kuus oli 5,3 tuhat krooni, näidates võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga 6%-list langust. Võrreldavates kauplustes oli müügitulu müügipinna ruutmeetrile 5,4 tuhat krooni, vähenedes võrdlusbaasiga 5%. Eestis asuvates Selverites sooritati 2010. aasta esimesel kolmel kuul 7,7 miljonit ostu. Ostude arv võrrelduna aasta varasema perioodiga on püsinud samal tasemel. Selveri keti müügiefektiivsusele avaldas mõju mõnedes regioonides toimunud oluline konkurentsi tihenemine. Olukorras, kus vabariigi jaemüük spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, joogid ja tubakatooted, vähenes aasta kahel esimesel kuul keskmiselt 9,5%, siis Selveri kaupluste käive Eestis kolmel esimesel kuul kokku vähenes vaid 2%, mis viitab Selveri turuosa suurenemisele. I kvartali müügitulemustele on positiivset mõju avaldanud turundustegevused ja müügikampaaniad. Tulenevalt 2009. aasta sügisel vastu võetud otsusest tütarettevõtte SIA Selver Latvia äritegevus Lätis külmutada, oli 2009. aasta lõpuks kuuest Lätis tegutsenud Selveri kauplusest suletud 5 kauplust. Käesoleva aasta märtsis suleti viimane, Daugavpilsis asuv kauplus. Selveri müügitulu Lätis 2010. aasta esimeses kvartalis oli seetõttu 0,2 miljonit krooni (10 tuhat eurot) võrrelduna 25,8 miljoni krooniga (1,7 miljoni euroga) eelmise aasta samal perioodil. Käesoleva aasta märtsis avati Selver Haapsalus, Rannarootsi keskuses. Kaupluses on müügipinda 1,5 tuhat ruutmeetrit. Rannarootsi Selveri avamisega kasvas Selverite arv Eestis 35 kaupluseni. Kaubamajade ärisegmendi 2010. aasta esimese 3 kuu müügitulu oli 254,3 miljonit krooni (16,3 miljonit eurot), vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 8%. Kaubamajade müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli esimesel 3 kuul 3,4 tuhat krooni kuus, mis on 14% vähem kui eelmise aasta samal perioodil, samas on Kaubamajade keskmine müügipind suurenenud 852 m2 võrra. Esimeses kvartalis toimusid renoveerimistööd Tartu Kaubamaja meeste- ja digimaailmas, kus veebruaris avati täiesti uuel pinnal uus muusikapood. Tartu Kaubamaja renoveerimistööd jäid peamiselt märtsikuusse. Esimese kvartali teises pooles on tunda majanduse paranemise märke, kusjuures märtsikuu Kaubamajade netokäive oli eelmise aastaga samal tasemel. Kolme I.L.U. kosmeetikakauplust opereeriva OÜ TKM Beauty Eesti müügitulu 2010.aasta I kvartalis oli 6,7 miljonit krooni (0,4 miljonit eurot). I.L.U. keti esimene kauplus avati 2009. aasta märtsis Pärnu Keskuses ning järgmised 2009. aasta novembris Tallinnas Rocca al Mare Kaubanduskeskuses ning Tartus Lõunakeskuses. 2010. aasta sügisel on planeeritud avada keti neljas kauplus Tallinnas Kristiine Keskuses. Kinnisvarade ärisegmendi 2010. aasta esimese kvartali kontserniväline müügitulu oli 10,0 miljonit krooni (0,6 miljonit eurot), kahanedes eelmise aasta sama perioodiga 11% tingituna üüritegevuse vähenemisest Lätis. Autokaubanduses jätkub madalseis, I kvartalis müüdi Eestis 2090 sõiduautot, mis on 18% vähem kui aasta tagasi. Lätis langes müük 37%, müüdi 825 sõidukit. Leedus müüdi 1371 sõiduautot ning langus oli 27%. 2010. aasta I kvartali müügitulu ilma segmentide vaheliste tehinguteta oli 23,1 miljonit krooni (1,5 miljonit eurot), jäädes 63% alla eelmise aasta sama perioodi tuludele. Aasta esimesel kolmel kuul müüdi kokku 141 autot ehk 173 autot vähem, kui aasta varem samal perioodil. KIA sõidukite turuosa Baltikumis ületas I kvartalis 3% piiri, aasta tagasi oli see 2,14%. Jalatsikaubanduse 2010. aasta I kvartalis oli käive 38,6 miljonit krooni (2,5 miljonit eurot), vähenedes võrreldes 2009. aasta sama perioodiga 4%, mis on viimase kuue kvartali väikseim langus. Esimeses kvartalis on jätkunud SHU jalatsiketi hoogne areng, mille tulemusega avanesid seniste Suurtüki kaupluste pindadel uued SHU kauplused Viru keskuses, Järve keskuses ja Lasnamäe Centrumis. Ettevõte loeb SHU jalatsiketi käivitamist edukaks projektiks ning teises kvartalis jätkub SHU jalatsiketi aktiivne laienemine ka väljaspool Tallinna. Kontserni kahe jalatsikaupluste keti 31-st kauplusest asuvad täna 28 Eestis ja 3 Lätis. Raul Puusepp Juhatuse esimees Tel 731 5000
Title
SALES RESULTS FOR THE FIRST QUARTER OF 2010
Message
The consolidated unaudited sales revenue of Tallinn Kaubamaja Group for the first quarter of 2010 amounted to 1.4 billion kroons (90.2 million euros). The sales revenue for the 1st quarter of 2009 was 1.5 billion kroons (97.4 million euros). The sales revenue dropped by 7%, but segment analysis shows that the decrease is slowing. In the first quarter of 2010, the consolidated sales revenue of the business segment of supermarkets totalled to 1.1 billion kroons (69.2 million euros), dropping by 4% compared to the same period of the previous year. In the first quarter, Selver's average monthly consolidated sales revenue per square metre of the selling space was 5.2 thousand kroons, decreasing by 4% compared to the same period of the previous year. In Estonia, the sales revenue of the business segment of supermarkets amounted to 1.1 billion kroons (69.2 million euros) which is 2% less than during the first three months of the previous year. The average monthly sales revenue per square metre of the selling space was 5.3 thousand kroons, exhibiting a decrease of 6% compared to the same period of the previous year. In the comparable stores, the sales revenue per square metre of the selling space was 5.4 thousand kroons, dropping by 5% compared to the respective benchmark. In the first three months of 2010, 7.7 million purchases were made in the Selver stores in Estonia. Compared to the same period of the previous year, the number of purchases has remained at the same level. In some regions, the sales effectiveness of the Selver chain was influenced by the substantial tightening of the competition there. In the situation where the nationwide retail sales in non-specialised stores, selling predominantly food products, beverages and tobacco products, decreased by an average of 9.5% during the first two months of this year, the turnover of the Selver stores dropped only by 2% during the three first months of 2010, which refers to the increase in market share. The sales results of the 1st quarter have been promoted by marketing activities and sales campaigns. In line with the decision passed in autumn 2009 to freeze the business activity of the subsidiary SIA Selver Latvia in Latvia, five of the six Selver stores operating in Latvia had been closed by the end of 2009. The last of them, the store located in Daugavpils, was closed in this March. Hence, the sales revenue of Selver in Latvia for the 1st quarter of 2010 was 0.2 million kroons (10 thousand euros) compared to 25.8 million kroons (1.7 million euros) in the same period of the previous year. In this March, a Selver store was opened at Rannarootsi Centre in Haapsalu. The store has a selling space of 1.5 thousand square metres. After the opening of the Rannarootsi Selver, there are altogether 35 Selver stores in Estonia. The sales revenue of the business segment of department stores for the first three months of 2010 was 254.3 million kroons (16.3 million euros), dropping by 8% compared to the same period of the previous year. During the first three months, the sales revenue of the business segment of department stores per square metre of the selling space was 3.4 thousand kroons per month that is 14% less than in the same period of the previous year, however, the average selling space of the department stores has grown by 852 m2. In the first quarter, renovation works were performed in the Men's Fashion and Technology Department at Tartu Kaubamaja where a new music store was opened in an entirely new selling space. The renovation works at Tartu Kaubamaja were carried out mostly in March. In the second half of the first quarter, there are signs that economy is picking up again, and in March the net turnover of the business segment of department stores was at the same level with the previous year. In the first quarter of 2010, the sales revenue of OÜ TKM Beauty Eesti, operating three I.L.U. beauty stores, totalled to 6.7 million kroons (0.4 million euros). The first store of the I.L.U. chain was opened in March 2009 at Pärnu Centre, followed by the stores opened in November 2009 at Rocca al Mare shopping centre in Tallinn and at Lõunakeskus in Tartu. The fourth store of the chain is planned to be opened this autumn at Kristiine Centre in Tallinn. The sales revenue of the business segment of real estate for the first quarter of 2010 outside the Group was 10.0 million kroons (0.6 million euros), exhibiting a drop of 11% compared to the same period of the previous year due to the reduction of renting activities in Latvia. The depression is continuing in the car segment, 2090 passenger vehicles were sold in Estonia in the first quarter, which is 18% less than a year ago. Sales fell 37% in Latvia, 825 vehicles were sold. In Lithuania 1371 vehicles were sold and decrease was 27%. The sales revenue of the car segment for the 1st quarter of 2010 with the exclusion of inter-segmental transactions was 23.1 million kroons (1.5 million euros), falling short of the revenue for the same period of the previous year by 63%. In the first three months of the year, a total of 141 cars were sold, i.e. 173 cars less than in the same period of the previous year. KIA vehicle market share of the Baltic states exceeded the 3% in the first quarter, a year ago it was 2.14%. In the first quarter of 2010, the turnover of the footwear trade was 38.6 million kroons (2.5 million euros), dropping by 4% compared to the same period of 2009 that represents the smallest decline during the last six quarters. The dynamic development of the SHU footwear chain continued in the first quarter when new SHU stores were opened in the former selling spaces of Suurtüki at Viru Centre, Järve Centre and Lasnamäe Centrum. The company considers the launch of SHU concept as successful project and in the second quarter, the active expansion of the SHU footwear chain will take place also outside Tallinn. Currently, 28 stores of 31 stores of the Group's footwear stores are located in Estonia and 3 in Latvia. Raul Puusepp Chairman of the Board Phone +372 731 5000