Market announcement
TKM Grupp AS
Category
Other price sensitive information
Date
13.07.2009 16:30:00
Title
2009. AASTA I POOLAASTA MÜÜGITULEMUSED
Message
Tallinna Kaubamaja kontserni 2009. aasta I poolaasta konsolideeritud auditeerimata müügitulu oli 3,2 miljardit krooni (203,3 miljonit eurot), sellest 1,7 miljardit krooni (105,8 miljonit eurot) teeniti teises kvartalis. 2008. aasta I poolaasta müügitulu oli 3,0 miljardit krooni (193,2 miljonit eurot). Käibe kasv oli 5,1%. Supermarketite ärisegmendi 2009. aasta esimese poolaasta konsolideeritud müügitulu oli 2,35 miljardit krooni (149,9 miljonit eurot), mis on 21% enam kui eelmise aasta samal perioodil. Selveri konsolideeritud netokäive 2009. aasta teises kvartalis oli 1,2 miljardit krooni (77,4 miljonit eurot), kasvades võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga 26%. Selveri konsolideeritud müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli esimesel poolaastal 5,4 tuhat krooni kuus, vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 23% võrra. Võrreldavates kauplustes oli käive müügipinna ruutmeetrile 6,0 tuhat krooni kuus, näidates eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 18%-list langust. Selveri keti müügiefektiivsusele avaldasid negatiivset mõju üleüldine majanduse langus, tarbija ostukorvis kui ka Selveri turunduskampaaniates suurenenud soodustoodete osakaal, uute kaupluste madalam müügiefektiivsus käivitusperioodil ning müügiefektiivsuse langus kauplustes, kus 2008. aastal toimus müügipinna laiendus. Käesoleva aasta esimesel poolaastal avas Selver 2 uut kauplust Eestis, Narvas ja Tallinnas Kakumäel, ning 4 uut kauplust järgnevates asukohtades Lätis: Kuldiga, Daugavpils, Salaspils, Aizkraukle. Kokku suurenes supermarketite ärisegmendi müügipind 2009. aasta esimesel poolaastal 7944 ruutmeetri võrra. Esimesel poolaastal sooritati Selveri ketis kokku 16,9 miljonit ostu, mis on 29% enam kui eelmise aasta samal perioodil. Kaubamajade ärisegmendi 2009. aasta esimese poolaasta müügitulu oli 583,3 miljonit krooni (37,3 miljonit eurot), vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 20,4%. Sellest teises kvartalis oli müügitulu 306,7 miljonit krooni (19,6 miljonit eurot), mis oli eelmise aasta sama perioodiga võrreldes väiksem 19,7%. Kaubamajade müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli esimesel poolaastal 4,1 tuhat krooni kuus, mis on 23% vähem kui eelmise aasta samal perioodil, mil see oli 5,3 tuhat krooni kuus. Samas kaubamajade kogu müügipind on eelmise aasta sama perioodiga suurenenud 658 m2 võrra, mis on 3% rohkem kui eelmisel aastal samal perioodil. Lisaks üldisele tarbimise vähenemisele mõjutas müügitulu vähenemist I kvartalis alguse saanud ulatuslikud renoveerimistööd Ilumaailmas, Noortemaailma kolimine ning märtsikuus valminud uus Naiste Kingamaailm. Teise kvartali müügitulule avaldas mõju varasem allahindluste perioodi algus võrreldes eelmise aastaga, mistõttu kokkuvõttes oli teises kvartalis müügitulu vähenemine eelmise aastaga võrreldes väiksem kui esimeses kvartalis. Kinnisvarade ärisegmendi 2009.aasta esimese poolaasta kontserniväline müügitulu oli 21,8 miljonit krooni (1,4 miljonit eurot), kasvades eelmise aasta sama perioodiga 6,5%. sh II kvartali müügitulemuseks kujunes 10,5 miljonit krooni (0,7 miljonit eurot). I poolaastal valmisid Lätis 2 Selverit: Jaanuaris Salaspilsi Selver ja aprillis Rezekne Selver. Autokaubanduse ärisegmendi 2009. aasta esimese poolaasta müügitulu ilma segmentide vaheliste tehinguteta oli 147,7 miljonit krooni (9,4 miljonit eurot), olles 53% väiksem eelmise aasta sama perioodi tuludest. Esimesel poolaastal müüdi kokku 761 autot. 2008. aasta sama perioodi müügitulu 1325 auto müügist oli 315,4 miljonit krooni (20,2 miljonit eurot). 2009. aasta II kvartali müügitulu oli 84,9 miljonit krooni (5,4 miljonit eurot) ning kokku müüdi 357 autot. 2008. aasta sama perioodi müügitulu oli 179,2 miljonit krooni (11,5 miljonit eurot) ning müüdi 808 autot. II kvartalis jätkus autoturu suur langus. Eestis registreeriti II kvartalis 2586 uut sõiduautot, mis on 66% vähem kui eelmisel aastal. Lätis registreeriti II kvartalis 1350 uut autot, mis annab turu languseks 77% ning Leedus registreeriti 1969 uut autot, mis on 70% vähem aasta tagusest tulemusest. I poolaasta autoturu languseks kujunes Eestis 66%, Lätis 78% ja Leedus 70%. Jalatsikaubanduse müügitulu 2009. aasta II kvartalis oli 39,6 miljonit krooni (2,5 miljonit eurot) ja I poolaastal kokku 79,8 miljonit krooni (5,1 miljonit eurot). Eelmise aasta aprillis omandatud Suurtüki kauplusteketi käive oli II kvartalis 16,8 miljonit krooni (1,1 miljonit eurot), vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 35,5%, mil käive oli 26,1 miljonit krooni (1,7 miljonit eurot). Juuni alguses avati Pärnus Port Artur 2 keskuses esimene uue kontseptsiooniga ABC Kinga kauplus. Tegu on esimese käegakatsutava tulemusega ligi aasta kestnud arendusprojektile, mille käigus töötati välja uus ABC Kinga kontseptsioon ja värskendati 15 aasta vanust visuaalset identiteeti. Kontserni kahe jalatsikaupluste keti 34-st kauplusest asuvad 28 Eestis ja 6 Lätis. Märtsi teises pooles avati esimene kosmeetikakaupluste keti I.L.U. kauplus uues Pärnu Keskuses. Kaupluse teise kvartali müügitulu oli kokku 2,0 miljonit krooni (0,1 miljonit eurot). Esimese poolaasta müügitulu kokku oli 2,5 miljonit krooni (0,2 miljonit eurot). Järgmised I.L.U. keti kauplused avatakse novembris Rocca al Mare Kaubanduskeskuses ja Tartu Lõunakeskuses. Kauplus Kristiine Keskuses ning esimene kauplus Lätis on planeeritud avada 2010. aastal. Raul Puusepp Juhatuse esimees Tel 731 5000
Title
SALES RESULTS FOR 6 MONTHS 2009
Message
The consolidated unaudited sales revenue of Tallinna Kaubamaja Group for the first half-year 2009 was 3.2 billion kroons (203.3 million euros), 1.7 billion kroons (105.8 million euros) of which were earned in the second quarter. The sales revenue for the first half-year 2008 was 3.0 billion kroons (193.2 million euros). The sales increased by 5.1%. The consolidated sales revenue of the supermarket business segment for the first half-year 2009 was 2.35 billion kroons (149.9 million euros), 21% more than in the same period last year. In the second quarter of 2009, the consolidated net sales of Selver were 1.2 billion kroons (77.4 million euros), an increase of 26% compared to the same period of the previous year. The consolidated sales revenue of Selver per retail space square metre was 5.4 thousand kroons a month in the first half-year, a 23% decrease compared to the same period last year. Comparable store sales per retail space square metre were 6.0 thousand kroons a month, showing a decrease of 18% from the same period of the previous year. The overall economic recession, the larger percentage of special offer products in consumers' market basket as well as in the assortment of Selver`s marketing campaigns, the lower sales efficiency of new stores during their launch period, and the reduced sales efficiency in stores where commercial space was extended in 2008 have had a negative impact on the sales efficiency of the Selver supermarket chain. In the first half-year of this year Selver opened two new stores in Estonia, one in Narva and the other in Kakumäe in Tallinn, and four new stores in Latvia in the following locations: Kuldiga, Daugavpils, Salaspils, Aizkraukle. The total increase of retail space in supermarket segment was 7944 square metres in the first half of 2009. In the first half-year, 16.9 million purchases were made in the Selver chain, 29% more compared to the same period of the previous year. In the department store segment, the sales revenue for the first half-year 2009 was 583.3 million kroons (37.3 million euros), falling by 20.4% compared to the same period last year. In the second quarter the sales revenue accounted for 306.7 million kroons (19.6 million euros), which was lower by 19.7% compared to the same period a year ago. The sales revenue of department stores per square metre was 4.1 thousand kroons a month in the first half-year, 23% less than for the same period last year, which was 5.3 thousand kroons a month. The total retail space of department store segment, however, has increased by 658 m2, that is 3% more compared to the same time a year ago. In addition to the overall reduction of consumption, the sales revenue dropped further due to the comprehensive renovation commenced in the first quarter in the Beauty Department (Ilumaailm), the moving of Youth Fashion Department (Noortemaailm), and the completion of the new Women's Shoe Department (Naiste Kingamaailm) in March. This year the period of discount sales began earlier than last year, affecting the second quarter sales revenue, which is why the second quarter sales revenue decline compared to the previous year was smaller than in the first quarter. The first half-year sales revenue of real estate business segment outside the Group was 21.8 million kroons (1.4 million euros), a 6.5% year-on-year increase, including the second quarter sales 10.5 million kroons (0.7 million euros). In the first half-year, two Selver stores were completed in Latvia: Salaspils Selver in January and Rezekne Selver in April. The sales revenue of the car trading business segment for the first half-year 2009, transactions between segments not included, was 147.7 million kroons (9.4 million euros), which is 53% lower than the revenue in the same period last year. In the first half-year, altogether 761 cars were sold. At the same time in 2008, the sales revenue from the sale of 1325 cars was 315.4 million kroons (20.2 million euros). The sales revenue for the second quarter of 2009 was 84.9 million kroons (5.4 million euros), and altogether 357 cars were sold. The sales revenue for the same period in 2008 was 179.2 million kroons (11.5 million euros) with 808 cars sold. A continuing steep fall in the car trading market was seen in the second quarter. In Estonia, 2586 new motor-cars were registered in the second quarter, which is 66% less than a year ago. In Latvia, 1350 new cars were registered in the second quarter, which constitutes a 77% market drop, and in Lithuania 1969 new cars were registered, which is 70% less than a year ago. The decrease in the car market was 66% in Estonia, 78% in Latvia and 70% in Lithuania. The sales revenue from footwear trade in the second quarter of 2009 was 39.6 million kroons (2.5 million euros), and the total result for the first half-year was 79.9 million kroons (5.1 million euros). The Suurtüki chain, which was obtained in April last year, generated 16.8 million kroons (1.1 million euros) in sales in the second quarter, a decline of 35.5% compared to the same period last year when the sales were 26.1 million kroons (1.7 million euros). At the beginning of June, an ABC King store opened for business in Port Artur 2 centre in Pärnu, introducing their new concept. This is the first tangible result of the almost year-long development project, during which a new concept for ABC King was developed and the 15-year-old visual identity was renewed. Of the 34 shoe shops belonging to the Group's two shoe shop chains, 28 are located in Estonia and 6 in Latvia. The first store of the beauty store chain I.L.U. was opened in the new Pärnu shopping centre in the second half of March. The store earned a sales revenue of 2.0 million kroons (0.2 million euros) in the second quarter. The total sales revenue in the first half-year was 2.5 million kroons (0.2 million euros). The next I.L.U. beauty store chain store will open their doors in November in Rocca al Mare and Tartu Lõunakeskus shopping centres. For 2010, there are plans to open a store in the Kristiine shopping centre, as well as the first store in Latvia. Raul Puusepp Chairman of the Board Phone: +372 731 5000