Market announcement
AS Silvano Fashion Group
Category
Annual financial report
Attachments
Date
28.04.2009 19:30:00
Title
2008 aasta auditeeritud majandustulemused
Message
Kontserni tegevustulemused 2008. aastal tabas majanduslangus teravalt kogu maailma majandust. Nõudlus kaupade järele vähenes kõigil turgudel, kus Kontsern tegutseb. Jaemüügi kiiresti kasvav osatähtsus Kontserni kogukäibes vähendas kasumlikkust ning jaemüügi rendipindade ja personaliga seotud suurenenud püsikulude tõttu halvenesid ka puhaskasumi ja EBITDA näitajad. Samal ajal võib aga täheldada enam kui 50% list aastakäibe kasvu üle aasta tegutsenud jaemüügikauplustes Venemaal, mis on suurim piirkond, kus Kontsern oma jaemüügitegevust laiendab. Baltimaades on naisterõivaste jaemüük võrreldes eelmise aastaga vähenenud, seda peamiselt piirkonna majandussituatsiooni tõttu. Vaatamata ruutmeetri müügikäibe olulisesele kasvusule Venemaa ja Ukraina kauplustes olid üldised müügitulemused ebapiisavad äriefektiivsuse tagamiseks lähitulevikus. Turukriisi tõttu piisaks üksnes Venemaal tekkinud kahjumist, et seada ohtu kogu jaekaubandus Venemaal. Oleme otsustatud keskenduda SFG peamise tegevusala (naistepesu jaemüügi) arendamisele. PTA naisterõivaste kauplused Venemaal suletakse 2009. aasta esimesel poolel. PTA Ukraina tütarettevõte restruktureeriti 2009. aasta alguses ning tegevuskulud vähenesid märgatavalt. Kavatseme jätkata naisterõivaste müüki kuues olemasolevas kaupluses Ukrainas. Majanduslangus ning negatiivne kasv kõigil turgudel, kus Kontsern tegutseb, tõenäoliselt jätkub ka järgmistel perioodidel. Seepärast on Kontsern võtnud kasutusele terve rea meetmeid oma äritegevuse kohandamiseks madalama nõudluse tingimustele. Majandustulemused Kontserni 2008. aasta müügitulu ulatus 1 694,8 miljoni kroonini, kasvades eelmise aastaga võrreldes 9,8%. Jaemüügi osakaal tõusis märkimisväärselt ja moodustes 28,1% müügi kogumahust (2007. aastal 18.1%). Samuti suurenes naisterõivaste müügi osakaal, kasvades 11,9%-ni (2007. aastal 10,1%). Kontserni 2008. aasta brutorentaablus oli 43,9%, mis on võrreldes aastatagusega pisut paranenud (2007. aastal 43,5%), seda peamiselt tänu kasvanud jaemüügile. 2008. aasta ärikasumiks kujunes 46,2 miljonit krooni (2007. aastal 321,6 miljonit krooni). Osaliselt seletab ärikasumi vähenemist see, et 2007. aasta ärikasumis sisaldus ka kasum negatiivse firmaväärtuse mahakandmisest summas 89,4 miljonit krooni, mis tulenes aktsiaosaluse suurendamisest SP-s ZAO Milavitsa. Seoses 2008. aasta kiire majanduslangusega hindas Kontsern ümber perioodi olulisemad investeeringud ning tuvastas, et investeeringutega UAB Linret LT-sse summas 11,0 miljonit krooni ja France Style Lingerie S.A.R.L. isse summas 21,9 miljonit krooni seotud firmaväärtused ei ole kaetavad. Selle tulemusena kajastati muude ärikulude all kahjum firmaväärtuse mahakandmisest kogusummas 32,9 miljonit krooni. 2008. aasta 4. kvartalis pidas Kontsern läbirääkimisi lepingu sõlmimiseks kõigi SFG omandis olevate Splendo Polska Sp. z o.o. aktsiate müümiseks (mis moodustavad kokku 90% Splendo Polska Sp. z o.o. aktsiakapitalist). Splendo on Poolas registreeritud jaemüügiga tegelev tütarettevõte, kes opereerib 6 jaemüügipunkti. Splendo Polska Sp. z o.o. aktsiate müügitehing allkirjastati 2009. aasta 1. kvartalis. Arvestades Splendosse tehtud investeeringute kogumahtu, hinnati tehingust saadud kahjumi suuruseks ligikaudu 18,8 miljonit krooni ning summa kajastati 2008. aasta muude ärikulude all. Splendo Polska Sp. z.o.o. 2008. aasta puhaskahjumiks kujunes 14,1 miljonit krooni, seega lõpeb kahjumittootva tütarettevõtte müügiga raha väljavool Poola ettevõttesse. Splendo ostab ära Kontserni hulgimüügipartner Poolas ning Splendo firmakauplused jätkavad pärast muutust jaemüüki Milavitsa tootemargi frantsiisikauplustena. 2008. aastal hindas Kontsern ümber ka Venemaal PTA ja Oblicie jaemüügiga tegelevate kaupluste tulemused. Seoses eeldatava majanduslanguse jätkumisega ning toetudes kaupluste senistele äritulemustele otsustas juhtkond, et 2009. aasta esimesel poolel suletakse kõik PTA ning mõned Oblicie kauplused Venemaal. Samuti otsustas juhtkond Oblicie kaubamärgi all tegutsenud kauplused ümber muuta Milavitsa kaubamärki kandvateks kauplusteks, et suurendada Milavitsa tootemargi mõju naistepesu jaemüügi terviktulemustele Venemaal. PTA jätkab jaemüüki Eestis, Lätis, Leedus ja Ukrainas. Seisuga 31.12.2008 hinnati Venemaa jaemüügi restruktureerimisest tuleneva kahjumi suuruseks ligikaudu 32,9 miljonit krooni. Kahjum summas 29,7 miljonit krooni on kajastatud muude ärikuludena ja summas 3,2 miljonit krooni 31.12.2008 lõppenud majandusaastal müüdud toodangu kuluna. Lisaks eelnevale avaldas ärikasumile negatiivset mõju ka Kontserni turustuskulude kasv, mis tulenes jaemüügikaupluste arvu suurenemisest. Turustuskuludest enamiku moodustasid kaupluste rendikulud. Kahjum valuutakursi muutustest ulatus 62,1 miljoni kroonini (2007. aastal oli kasum valuutakursi muutustest 4,3 miljonit krooni). Osaliselt tekkis kahjum seoses eurodes fikseeritud Kontserni-siseste tehingu- ja laenusaldodega. 2008. aasta keskmine BYR/EUR (Valgevene rubla/euro) kurss oli 3 134,80 (2007. aastal 2 937,06) ning keskmine RUR/EUR (Venemaa rubla/euro) kurss oli 36,45 (2007. aastal 35,03). Kontserni 2008. aasta puhaskahjumiks kujunes 119,0 miljonit krooni, langus võrreldes 2007. aastaga 163,6%. Puhasrentaablus oli -7,0% (2007. aastal 12,1%). Kontserni 2008. aasta omakapitali tootluseks kujunes -17,3% (2007. aastal 31,5%). Varade tootlus oli 10,4% (2007. aastal 19,7%). Varade tootluse vähenemise põhjustas osaliselt käibekapitali kasv, suures osas aga varude suurenemine ja ostjatelt laekumata arved. Majanduslik seis 2008. aasta 31. detsembri seisuga ulatus kontserni varade maht 1 208,5 miljoni kroonini (31.12.2007: 1 089,6 miljonit krooni). Nõuded ostjate vastu kasvasid 9,5 miljoni krooni võrra ja varud 96,9 miljoni krooni võrra. Seisuga 31.12.2008 moodustasid varud 434,4 miljonit krooni. Varude mahu kasv oli tingitud eelkõige 2008. aasta lõpul vähenenud tarbimisest ning jaemüügivõrgu laiendamisest, mis nõudis püsikäibevahendite suurendamist. Kontsern tegi kaupluseruumide eest rendi ettemakseid ja maksis tagatisrahasid, mis kajastuvad bilansis mitmesuguste nõuete ja ettemakstud kulude kasvuna. Materiaalse ja immateriaalse põhivara maht kasvas 35,1 miljoni krooni võrra. Lühiajaliste kohustuste maht on aastaga suurenenud 190,7 miljoni krooni võrra, seda peamiselt seoses võlakohustuste kasvuga. Lühi- ja pikaajalised võlakohustused kasvasid 105,6 miljoni krooni võrra, ulatudes 134,5 miljoni kroonini. Aasta jooksul saadi laene 126,3 miljonit krooni ja tasuti laene 26,8 miljonit krooni, mis hõlmab ka kapitalirendi kohustusi summas 5,7 miljonit krooni. Maksuvõlad, muud lühiajalised võlad, sealhulgas võlgnevused töövõtjatele, ja eraldised jäid eeldatavale tasemele, ulatudes 122,6 miljoni kroonini. Emaettevõtte omanikele omistatav omakapital vähenes aasta jooksul 92,5 miljoni krooni võrra ulatudes 641,3 miljoni kroonini. Müük Müük ärisegmentide lõikes Mln krooni 2008 2007 Muutus Naisterõivad 201,2 155,7 +29,0% Naistepesu 1 419,8 1 347,4 +5,3% Allhanketeenused ja muud müügitulud 73,8 39,3 +88,0% Kokku 1 694,8 1 542,4 +9,8% Müük turgude lõikes 2008. aastal oli meie peatähelepanu suunatud endiselt Ida-Euroopa turgudele, peamiselt keskendusime Balti riikide, Venemaa, Valgevene ja Ukraina turgudele. Jaemüük 2008. aastal kasvas Kontserni jaemüügi kogumaht eelmise aastaga võrreldes 70,5% ulatudes 477,2 miljoni kroonini. Jaemüüki teostasime Eestis, Lätis, Venemaal, Valgevenes, Poolas, Leedus ja Ukrainas. 2008. aasta lõpuks oli Kontsernil kokku 134 jaemüügipunkti kogupinnaga 14 566 ruutmeetrit. Naisterõivaid müüdi Eestis, Lätis, Leedus, Venemaal ja Ukrainas. Aastalõpu seisuga tegutses Kontserni alluvuses 37 naisterõivaste kauplust müügipinnaga kogumahus 6 833 ruutmeetrit. Naistepesu müüdi Venemaal, Valgevenes, Lätis, Leedus, Ukrainas, Poolas ja Eestis. Aastalõpu seisuga oli Kontsernil 97 naistepesu kauplust kogupinnaga 7 733 ruutmeetrit. Majandusaasta jooksul avati 36 uut kauplust, neist 13 PTA kaubamärgi all tegutsevat naisterõivaste kauplust (4 kauplust Ukrainas, 7 Venemaal, 1 kauplus Eestis ja 1 Leedus) ning 23 naistepesu kauplust, neist 9 kauplust Oblicie kaubamärgi all (7 kauplust Venemaal, 1 kauplus Ukrainas ja 1 Eestis), 12 kauplust Milavitsa nime all (7 kauplust Valgevenes ja 5 Venemaal), üks Lauma Lingerie tootemargi kauplus Lätis ja üks laomüügikauplus Eestis. 17 alajõudlusega kauplust suleti (5 PTA kauplust Venemaal ja 1 Ukrainas, 6 Oblicie kauplust Venemaal ja 1 Ukrainas, 2 Milavitsa kauplust Valgevenes ja 2 Splendo kauplust Poolas). Kaupluste arv 31. detsembri seisuga: 2008 2007 Eesti 11 8 Läti 7 6 Poola 8 10 Valgevene 28 23 Venemaa 52 44 Leedu 21 20 Ukraina 7 4 Kauplusi kokku 134 115 Müügipind kokku, m2 14 566 12 454 2008. aastal kasvas naisteriiete jaemüügitulu 2007. aastaga võrreldes 57,9%, kerkides 187,8 miljoni kroonini. Võrreldavate kaubanduspindade (like-for-like) müügi kasv kokku oli aga negatiivne (3%), seda eeskätt Balti riikide käibe languse tõttu. Võrreldavate pindade müügi kasv Venemaal oli +33%, Eestis -4% ja Lätis -3%. Balti riikide tulemusi mõjutas üldine makromajanduslik olukord ning asjaolu, et Eesti ja Läti kauplused on tegutsenud juba piisavalt kaua, et hakata saavutama optimaalset müügimahtu. Tänu laienemisele kasvas PTA kaupluste müügikäive Leedus, kuid Leedu kaupluste tulemuslikkus jääb endiselt kõvasti alla Eesti ja Läti kauplustele. Seoses jaemüügi laienemisega kasvas naisterõivaste müük Ukrainas eelmise aastaga võrreldes 8 korda. Kuni 2008. aasta oktoobrikuuni oli Ukraina kaupluste müügikäive tõususuunal, kuid seoses majanduskriisi ja Ukraina krivna devalveerimisega halvenesid müügitulemused ja kasumimarginaal 2008. aasta lõpus märgatavalt. Kuigi 2008. aasta esimesel poolel oli võrreldavate kaubanduspindade müügi kasv Venemaal üle 50%, ei olnud seal teenitud müügitulu võrreldes tegevuskuludega piisavalt suur. PTA naisterõivaste müügi kasv Venemaal seiskus 2008. aasta teisel poolel seoses probleemidega Venemaa kaupluste finantseerimisel. Oblicie naistepesu jaemüügiketi võrreldavate kaubanduspindade müügi kasv Venemaal oli kauem kui aasta tegutsenud kaupluste puhul ligikaudu 49%, mis on siiski madalam kui keskmine rentaabluslävi. Kontserni üheks peamiseks eesmärgiks on jätkuvalt jaekaubanduse areng, kuid rohkem kui oma kauplustele pööratakse tähelepanu frantsiisile. 2008. aasta 4. kvartalis avas Kontsern 4 ainult Milavitsa tootemarke müüvat kauplust Venemaal ning üks Oblicie pood muudeti Milavitsa kaubamärgi all tegutsevaks kaupluseks. Eesmärgiks on kapitaliseerida Milavitsa kaubamärgi tuntust riigis. Ülejäänud Oblicie kauplused muudetakse Milavitsa kaubamärgi kauplusteks 2009. aastal. Kaupluste jagunemine kaubamärkide järgi Turg PTA Oblicie Milavitsa Muud Müügipind kaupl. kaupl. kaupl. kaupl. Kokku kokku,m2 Venemaa 13 34 5 - 52 5 467 Ukraina 6 1 - - 7 994 Eesti 9 1 - 1 11 2 120 Läti 4 - - 3 7 1 196 Leedu 5 - - 16 21 1 883 Valgevene - - 28 - 28 2 554 Poola - 1 - 7 8 352 Kokku 37 37 33 27 134 14 566 Hulgimüük 2008. aastal moodustas hulgimüük 67,5% Kontserni kogutulust (2007. aastal 79,3%) ulatudes 1 145,3 miljoni kroonini. Peamisteks naistepesu hulgimüügi piirkondadeks olid Venemaa, Valgevene, Ukraina ja Balti riigid. Naisterõivaste hulgimüügi turu moodustasid peamiselt Balti riigid ja Soome. 2008. aastal vähenes naisterõivaste hulgimüügist saadud müügitulu 53,6% võrra ulatudes 20,3 miljoni kroonini. Võrreldes 2007. aastaga vähenes naistepesu hulgimüügikäive 4,6% võrra, langedes 1 125,0 miljoni kroonini. Enamik naistepesu hulgimüügipartnereid asub Venemaal. 2008. aasta 4. kvartalis aeglustus hulgimüük Venemaal ja Ukrainas, mille põhjustas finantskriis ja võtmekliendi käibekapitali finantseerimisraskused. Investeeringud 2008. aastal oli Kontserni investeeringute kogumaht 97,0 miljonit krooni, millest investeeringud jaekaubandusse moodustasid 39,1 miljonit krooni, 12,5 miljonit krooni investeeriti kinnisvarasse Valgevene jaemüügi vajadusteks, samuti investeeriti tootmisefektiivsuse säilitamiseks vajalike seadmete ja rajatiste soetamisse. Personal 2008. aasta detsembri lõpu seisuga oli Kontsernis 3 901 töötajat, neist 851 inimest jaemüügivõrgus ja 2 319 tootmises. Ülejäänud töötajad olid hulgimüügi-, haldus- ja tugipersonal. Keskmine töötajate arv 2008. aastal oli 3 935. Töötajate palkade kogusumma 2008. aastal oli 355,2 miljonit krooni. Juhatuse liikmetele makstud tasud moodustasid kokku 4,7 miljonit krooni. Neli juhatuse liiget tegutsevad Kontserni tütarettevõtete juhtidena. Arengusuunad 2009. aastaks Kontserni üldine arengustrateegia näeb ette jae- ja hulgimüügivõrgustiku edasist arendamist võttes samal ajal arvesse praegust majanduskriisi, mis on juba kahandanud tarbijate nõudlust kaupade järele, vähendanud ostjate arvu kaubanduskeskustes ning piiranud hulgimüügipartnerite juurdepääsu finantsidele. Jaemüügi osas on 2009. aastal meie peatähelepanu all frantsiisipartnerite jaemüügivõrgud, s.t. Milavitsa tootemargi kauplused Venemaal, Ukrainas ja teistes SRÜ riikides. Teavitame partnereid muudetud frantsiisipõhimõtetest ja -standarditest, mis hõlmavad ka ärimudelit (logistika, hinnakujundus, jaemüügi põhimõtted), IT tuge, monitooringut ja personalipoliitikat. Teiseks oluliseks eesmärgiks jaemüügi valdkonnas on tõhustada Kontserni oma jaemüügikaupluste tulemuslikkust Valgevenes, Venemaal ja Balti riikides. Valgevenes on Kontsernil 28 kauplust. Eesmärgiks on säilitada praegune käive ruutmeetri kohta ning laiendada müügipinda ja investeerida uutesse kauplustesse vaid mõõdukalt (3-5 uue müügipinna avamist 2009. aastal). Venemaal jätkab Kontsern vaid naistepesu kaupluste tegevust. Plaanis on sulgeda negatiivse müügipanusega jaemüügikauplused ning ülejäänud muuta ümber Milavitsa kaubamärgi all tegutsevateks kauplusteks. 39-st praegu tegutsevast pesukauplusest kavatseb juhtkond 2009. aasta esimesel poolel sulgeda kaks kauplust ning otsustada ülejäänud kaupluste sulgemine vastavalt 2009. aasta 1. kvartali tulemustele kaupluste lõikes. Kontsern plaanib sulgeda kõik Venemaal asuvad PTA kauplused, kuna PTA ei ole osutunud jätkusuutlikuks tootemargiks naisterõivaste jaemüügiturul Venemaal. Balti riikides kavatseme jätkata PTA naisterõivaste kaupluste tegevust (21 kauplust), sulgeda 2 alajõudlusega pesukauplust Leedus ja muuta enamus allesjäävatest Linret LT-le kuuluvatest Amadea Line kauplustest (14 kauplust) Lauma Lingerie kaubamärgi all tegutsevateks kauplusteks. Plaanis on avada ka paar uut Jockey (meeste aluspesu) ja Yamamay frantsiisikauplust. Jaemüüki kõigil meie turgudel kavatseme parandada kasvatades inimeste teadlikkust meie kaubamärkidest ja suurendades kaubamärkide tuntust, laiendades kollektsioonide tootevalikut, viies läbi tarbijale suunatud tootekampaaniad ja muid turundusüritusi ning selle kaudu tõsta kaupluste jaemüügi efektiivsust. Järk- järgult rakendab Kontsern kõigis oma ja partnerite kauplustes IT tugisüsteemi, mis aitab parandada tarneketi juhtimist ning kaupluste varude planeerimist. Hulgimüügi osas on meie peamiseks ülesandeks olemasoleva hulgimüügivõrgustiku täiustamine ja sidemete tugevdamine hulgimüüjatega, uute turgude ja tooteniššide väljaselgitamine ning planeerimise ja logistika parandamine. Olemasoleva turustusvõrgustiku täiustamine nõuab uue hulgimüügipoliitika väljatöötamist, mis hõlmaks nii hinnakujundust, spetsiaalseid üritusi ja uute kollektsioonide tutvustusi kui ka tellimuste esitamise ning analüüsi parandamist. Kontsern kavatseb läbi vaadata tellimuste planeerimise põhimõtted ja muuta tellimuste esitamise kalendrit, et aidata hulgimüüjatel oma tellimusi täpsemalt vormistada. Tahame lühendada perioodi, mis jääb tellimuse esitamise ja kauba kohaletoimetamise vahele. Töötame selle nimel, et suurendada olemasolevate hulgimüüjate lojaalsust Kontsernile ja meie toodetele. Selleks plaanime tihendada infovahetust partneritega, pakkuda konkurentsivõimelisi tingimusi, aidata hulgimüüjatel tooteid turundada ja avalikke suhteid arendada, organiseerida kord kvartalis ümarlaudu põhitellijatega. Kontserni hulgimüügipiirkondade kaardil on veel „valgeid laike”, kus meil tuleb rohkem vaeva näha, et saavutada samasugune turuhõive suhe kui teistes sarnastes piirkondades. Uute tellimuste planeerimise ja logistika protseduuride rakendamisel peaks selgelt avalduma erinevus klassikalise kollektsiooni ja moekollektsioonide pakkumise vahel. Eesmärgiks on tellimuse täitmise aja lühendamine, mis võimaldab hulgimüügipartneritel koostada detailsemaid ning täpemaid prognoose. Kontserni tootmisüksused keskenduvad peamiselt oma margitoodete tootmisele. Lauma Lingerie lõpetas reorganiseerimise vähendades personali 416-lt töötajalt 184-le ning viies tootmise üle Valgevenesse ja Hiinasse. Personali vähendamise kulud kokku ulatusid 4 490 600 kroonini. Uutesse ettevõtetesse investeerimise asemel peab Kontsern 2009. aastal kõige olulisemaks panustamist olemasolevate äriüksuste tulemuslikkusse. Iga üksuse lõppeesmärk on jõuda 2009. aasta lõpuks plussi. Valikulised finantsandmed Kontserni tulemusi iseloomustavad kõige paremini alltoodud näitajad ja suhtarvud. Peamised näitajad ja suhtarvud 2008 2007 Muutus Müügitulu, (mln krooni) 1 694,8 1 542,4 152,4 Puhaskasum (emaettevõtja omanike osa), (mln krooni) -119,0 186,9 -305,9 Tulu enne intresse, makse ja amortisatsiooni (EBITDA), (mln krooni) 95,0 360,1 -265,1 Ärikasum (EBIT), (mln krooni) 46,2 321,5 -275,3 Käibe ärirentaablus, % 2,7% 20,8% - Puhasrentaablus, % -7,0% 12,1% - ROA, % -10,4% 19,7% - ROE, % -17,3% 31,5% - Tulu aktsia kohta (EPS), kroonides -2,97 4,81 - Lühiajaliste kohustuste kattekordaja 2,1 3,6 - Likviidsuskordaja 1,0 2,1 - Suhtarvude arvutamisel kasutatud valemid: Käibe ärirentaablus = ärikasum / müügitulu Puhasrentaablus = puhaskasum (emaettevõtja omanike osa) / müügitulu ROA (varade tootlus) = puhaskasum (emaettevõtja omanike osa) / keskmine koguvara ROE (omakapitali tootlus) = puhaskasum (emaettevõtja omanike osa) / keskmine omakapital EPS (tulu aktsia kohta) = puhaskasum (emaettevõtja omanike osa) / perioodi kaalutud keskmine lihtaktsiate arv Lühiajaliste kohustuste kattekordaja = käibevara / lühiajalised kohustused Likviidsuskordaja = (käibevara - varud) / lühiajalised kohustused Dmitry Ditchkovsky Juhatuse esimees Konsolideeritud bilanss Tuhandetes kroonides 31.12.2008 31.12.2007 VARAD Põhivara Materiaalne põhivara 293 530 246 541 Immateriaalne põhivara 16 085 27 976 Kinnisvarainvesteeringud 23 141 22 954 Kapitaliosaluse meetodil kajastatavad investeeringud 2 879 876 Müügivalmis finantsvara 8 716 8 480 Muud pikaajalised nõuded 17 477 595 Põhivara kokku 361 828 307 422 Käibevara Varud 434 412 337 528 Maksude ettemaksed 62 070 24 471 Nõuded ostjate vastu 168 013 158 531 Muud nõuded 50 851 29 713 Ettemaksed 49 209 51 680 Raha ja pangakontod 82 129 180 233 Käibevara kokku 846 684 782 156 VARAD KOKKU 1 208 512 1 089 578 KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL Omakapital Aktsiakapital nimiväärtuses 400 000 400 000 Ülekurss 223 293 223 293 Oma aktsiad -7 041 0 Kohustuslik reservkapital 1 046 1 046 Valuutakursi muutuste reserv -58 086 -76 512 Jaotamata kasum 82 035 185 927 Emaettevõtte omanikele kuuluv omakapital 641 247 733 754 Vähemusosalus 141 977 136 313 Omakapital kokku 783 224 870 067 Pikaajalised kohustused Pikaajalised võlakohustused 18 197 4 068 Edasilükkunud tulumaksu kohustus 201 201 Muud pikaajalised kohustused 1 314 360 Pikaajalised eraldised 125 139 Pikaajalised kohustused kokku 19 837 4 768 Lühiajalised kohustused Võlakohustused 116 254 24 783 Võlad tarnijatele 167 951 122 888 Ettevõtte tulumaksu võlg 4 006 3 192 Muud maksuvõlad 18 150 23 486 Muud lühiajalised võlad 27 584 17 807 Lühiajalised eraldised 70 817 22 462 Viitvõlad 689 125 Lühiajalised kohustused kokku 405 451 214 743 Kohustused kokku 425 288 219 511 KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL KOKKU 1 208 512 1 089 578 Konsolideeritud kasumiaruanne Tuhandetes kroonides 2008 2007 Äritulud Müügitulu 1 694 762 1 542 438 Müüdud toodangu kulu -950 969 -870 780 Brutokasum 743 793 671 658 Muud äritulud 34 469 105 794 Turustuskulud -337 607 -213 958 Üldhalduskulud -219 976 -170 552 Muud ärikulud -174 475 -71 394 Ärikasum 46 204 321 548 Finantstulud ja -kulud Finantstulud 8 684 18 047 Finantskulud -69 111 -3 630 Finantstulud ja -kulud kokku -60 427 14 417 Kasum/ kahjum kapitaliosaluse meetodil kajastatud investeeringutest 1 752 988 Kasum/ kahjum enne tulumaksu -12 471 336 953 Tulumaks -87 777 -92 943 Puhaskasum/ -kahjum -100 248 244 010 sealhulgas Emaettevõtte omanikele kuuluv osa puhaskasumist -118 961 186 914 Vähemusosalusele kuuluv osa puhaskasumist 18 713 57 096 Tulu aktsia kohta Tavapuhaskasum aktsia kohta (kroonides) -2,97 4,81 Lahustatud puhaskasum aktsia kohta (kroonides) -2,97 4,81
Title
Audited financial results 2008
Message
Business Results In 2008, economic downturn has swept rapidly through the global economy. Consumer demand has weakened in all of Group's markets. The rapidly increasing proportion of retail revenue in the total revenue of the Group is having a negative effect on the profitability and respectively net profit and EBITDA numbers because of increasing fixed costs attributed to retail rental expenses and personnel costs. However, at the same time retail operations in Russia, the major region for the retail expansion of the Group, are demonstrating a more than 50% growth in revenue year-on-year (for the shops with more than 1 year in operations). Apparel retail performance in the Baltic countries is lower compared to the previous year mainly due to the economic situation in the region. Despite substantial growth of sales per square meter in the Russian and Ukrainian stores the overall sales results were unsatisfactory to support business efficiency in the short term. Due to the crisis on the market the loss generated in Russia would be sufficient enough to put the whole Russian retail operations at risk. It has been decided to focus on development of lingerie retail chain, as this is core business of SFG. PTA apparel stores in Russia will be closed within first half of 2009. Ukrainian subsidiary of PTA has been restructured in the beginning of 2009 and the operational costs have been significantly decreased. It is planned to continue Ukrainian operations of apparel with existing 6 stores. It is likely that all of Group's market areas will experience an economic downturn during future periods, recording negative growth; therefore Group has launched a series of measures to adjust its business to conditions of lower demand. Financial Performance In 2008, consolidated net sales of the Group totalled EEK 1,694.8 million, showing 9.8% increase compared to 2007. The proportion of retail sales have grown significantly and amounted to 28.1% from total sales as compared to 18.1% in 2007. Apparel sales proportion in total sales also increased from 10.1% in 2007 to 11.9% in 2008. The Group's gross margin improved slightly from 43.5% in 2007 to 43.9% in 2008. The margin improvement was mainly driven by the growth in retail sales. Operating profit amounted to EEK 46.2 million in 2008 as compared to EEK 321.6 million in 2007. 2007 operating profit included EEK 89.4 million profit from negative goodwill write off as the result of shareholding increase in SP ZAO Milavitsa, partially explaining decrease in profitability. In 2008 due to rapid downturn in economy the Group reassessed current investment priorities and determined that the goodwill related to the investment in UAB Linret LT (in the amount of EEK 11.0 million) and investment in France Style Lingerie S.A.R.L. (in the amount of EEK 21.9 million) would not be recovered. As the result, total goodwill write-off in the amount of EEK 32.9 million was made to other operating expenses. In Q4 2008, the Group also negotiated a share purchase agreement for the sale of all its shares (90% of the share capital) in Splendo Polska Sp. z o.o., a Polish retail subsidiary operating 6 retail outlets, a transaction that was signed in Q1 2009. Taking account of the Group's total investment in Splendo, the transaction was estimated to generate a loss of approximately EEK 18.8 million and the amount was fully provided as other operating expenses in 2008. Net loss of Splendo Polska Sp. z.o.o. amounted to EEK 14.1 million in 2008, therefore, the sale of this loss-making subsidiary will end cash outflows to Polish operations. Splendo will be acquired by a local wholesale partner of the Group, and Splendo's retail outlets will continue their business after being rebranded as “Milavitsa” franchise stores. In 2008 the Group also re-assessed the performance of PTA and Oblicie retail operations in Russia. Due to expected economic downturn and based on the stores performance up to date the management decided that all PTA stores in Russia and selected Oblicie stores will be closed in the first half of 2009. Management has also decided to rebrand Oblicie operated stores to “Milavitsa” to increase the contribution of the brand name towards the overall performance of Russian lingerie retail operations. PTA will continue its retail operations in Estonia, Latvia, Lithuania and Ukraine. The loss related to Russian retail operations restructuring was estimated in the approximate amount of EEK 32.9 million as of 31 December 2008 and is recognized in other operating expenses in the amount of EEK 29.7 million and EEK 3.2 million in cost of goods sold in the period ended 31 December 2008. Operating profit was also adversely impacted by the growth in distribution expenses of the group which were mainly driven by increased retail operations largest distribution expenses being shop rent expenses. Net loss from foreign exchange amounted to EEK 62.1 million (EEK 4.3 million gain in 2007) and was partially generated by intercompany trading and borrowing balances within the Group denominated in EUR currency. Average BYR/EUR rate in 2008 was 3134,80 as compared to 2937,06 in 2007 while average RUR/EUR rate in 2008 was 36,45 as compared to 35,03 in 2007. The Group ended 2008 with a net loss of EEK 119.0 million, representing a 163.6% decline compared to 2007, and net margin equaled -7.0% (12.1% in 2007). In 2008, the Group's return on equity was -17.3% (down from 31.5% in 2007) and return on assets was -10.4% (down from 19.7% in 2007). Deterioration of return of assets was partially caused by increase in working capital, mainly increase in inventories and trade accounts receivable. Financial position At 31 December 2008, consolidated assets amounted to EEK 1,208.5 million (up from EEK 1,089.6 million at 31 December 2007). Trade receivables have increased by EEK 9.5 million in 2008. Inventory increased by EEK 96.9 million and reached EEK 434.4 million at 31 December 2008. The growth in inventory was driven primarily by slowdown in customer consumption at the end of 2008 and also due to the expansion of the retail network requiring permanent working capital increase. The Group made rental prepayments and deposits for store premises which increased other receivables and prepayments balances. Property, plant and intangibles increased by EEK 35.1 million. Current liabilities increased by EEK 190.7 million mainly due to increase in loans and borrowings. Current and non-current loans and borrowings increased by EEK 105.6 million to EEK 134.5 million. Loans received and loans repaid during the period amounted to EEK 126.3 million and EEK 26.8 million respectively. This includes finance lease liabilities of EEK 5.7 million. Tax liabilities, other payables, including payables to employees, and provisions amounted to EEK 122.6 million, remaining at the expected level. Equity attributable to equity holders decreased by EEK 92.5 million to EEK 641.3 million. Sales Sales by business segments In EEK million 2008 2007 Change Women's apparel 201.2 155.7 +29.0% Lingerie 1,419.8 1,347.4 +5.3% Subcontracting services and other sales 73.8 39.3 +88.0% Total 1,694.8 1,542.4 +9.8% Sales by Markets In 2008, the Group continued to focus on East European markets, mainly the Baltic States, Russia, Belarus and Ukraine. Retail Operations Total retail sales of the Group in 2008 amounted to EEK 477.2 million, representing a 70.5% increase against 2007. Retail operations were conducted in Estonia, Latvia, Russia, Belarus, Poland, Lithuania and Ukraine. At the end of 2008, the Group operated 134 retail outlets with a total area of 14,566 square meters. Women's apparel retail operations were conducted in Estonia, Latvia, Lithuania, Russia and Ukraine. At the end of 2008 the Group operated 37 women's apparel stores with a total sales area of 6,833 square meters. Lingerie retail operations were conducted in Russia, Belarus, Latvia, Lithuania, Ukraine, Poland and Estonia. At the end of 2008 the Group operated 97 lingerie stores with a total area of 7,733 square meters. In 2008, 36 new stores were opened of which 13 new shops were opened in the apparel business (operating under PTA brand name, including 4 shops in Ukraine, 7 - in Russia, one - in Estonia and one - in Lithuania) and 23 stores in the lingerie line of business, including 9 shops operated under Oblicie name (7 shops in Russia, one - in Ukraine and one - in Estonia), 12 shops under Milavitsa name (7 shops in Belarus and 5 shops in Russia), one shop under Lauma Lingerie brand name in Latvia and one stock outlet in Estonia. 17 underperforming stores were closed (5 PTA stores in Russia, one PTA store in Ukraine, 6 Oblicie stores in Russia, one Oblicie store in Ukraine, two Milavitsa stores in Belarus and two Splendo stores in Poland). The number of stores at 31 December: 2008 2007 Estonia 11 8 Latvia 7 6 Poland 8 10 Belarus 28 23 Russia 52 44 Lithuania 21 20 Ukraine 7 4 Total stores 134 115 Total sales area, square meters 14,566 12,454 In 2008, women's apparel retail revenue compared to 2007 increased by 57.9%, amounting to EEK 187.8 million. The total like-for-like growth was a negative 3% mainly because of the drop of sales in the Baltics. The like-for-like growth in Russia was +33%, in Estonia -4% and in Latvia -3% in 2008. Results in Baltics are influenced by overall macro economical situation and by the fact that the Estonian and Latvian stores have already been in operation for long enough to be close to optimal capacity. Sales of PTA stores were growing in Lithuania due to expansion, however efficiency of Lithuanian stores is still much lower than in Estonian and Latvian stores. Apparel sales in Ukraine were growing 8 times compared with previous year because of retail expansion. Ukrainian stores showed positive trend of sales until October 2008, due to economical crisis and devaluation of Ukrainian Grivna sales results and mark up were decreasing significantly in the end of 2008. Also PTA stores in Russia made over 50% like-for-like growth in first half of 2008, sales revenues were not high enough compared to operational costs in Russia. Growth of PTA apparel sales in Russia stopped in second half of 2008 due to financing problems of Russian apparel operations. The like-for-like increase in the Oblicie lingerie retail chain in Russia approximated 49% for stores operating longer than one year, however, still below breakeven on average. Retail development continues to be the major objective of the Group, however the focus has been shifted towards franchising versus directly operated stores. In Q4 2008 the Group opened 4 Milavitsa monobrand shops in Russia and one Oblicie shop was re-branded to Milavitsa. The intention of the re-branding is to capitalise on Milavitsa's brand awareness in the country. The remaining Oblicie stores will be re-branded to Milavitsa in 2009. Stores by concept Market PTA Oblicie Milavitsa Other Sales area, stores stores stores stores Total sq m Russia 13 34 5 - 52 5,467 Ukraine 6 1 - - 7 994 Estonia 9 1 - 1 11 2,120 Latvia 4 - - 3 7 1,196 Lithuania 5 - - 16 21 1,883 Belarus - - 28 - 28 2,554 Poland - 1 - 7 8 352 Total 37 37 33 27 134 14,566 Wholesale In 2008, wholesale amounted to EEK 1,145.3 million representing 67.5% of the Group's total revenue (2007: 79.3%). The main wholesale regions were Russia, Belarus, Ukraine and the Baltic States for lingerie, and Finland and the Baltic states for women's apparel. In 2008, revenue from wholesale of women's apparel decreased by 53.6% compared to 2007, amounting to EEK 20.3 million. Lingerie wholesale in 2008 decreased by 4.6% compared to 2007, amounting to EEK 1,125.0 million. Most of the lingerie wholesale partners are located in Russia. There was a slowdown in wholesale operations in Russia and Ukraine in Q4 2008 caused by the financial crisis and key customer working capital financing complications. Capital investments In 2008, the Group's investments totalled EEK 97.0 million. A total of EEK 39.1 million was invested in retail operations, EEK 12.5 million was invested in real estate for retail needs in Belarus, while other investments were made in equipment and facilities to maintain effective production. Personnel At the end of December 2008, the Group employed 3,901 employees including 851 in retail and 2,319 in production. The rest are employed in wholesale, administration and support operations. The average number of employees in 2008 was 3,935. The total salaries and wages for 2008 amounted to EEK 355.2 million. The remuneration paid to members of the Management Board totalled EEK 4.7 million. Four members of the Management Board also serve as executives for the Group's subsidiaries. Outlook for 2009 The Group's overall strategy entails further development of retail and wholesale operations, while at the same time taking into account the current economic crisis that has already resulted in shrinking of consumer demand, slowdown in shopping malls' traffic and limited access to financing for wholesale partners. In retail, the main focus for 2009 will be on franchising partners' retail networks, i.e. Milavitsa branded stores in Russia, Ukraine and other CIS countries. Revised franchising policies and standards will be communicated to the partners including business model (logistics, pricing, retailing principles), IT support, monitoring, and HR policies. The second important retail development objective is to enhance efficiency of the Group's own retail operations in Belarus, Russia and Baltics. In Belarus, the Group operates 28 stores. The goal is to maintain the current level of sales per square meter with moderate expansion and investments into new stores (3-5 new openings in 2009). In Russia, the Group will operate only lingerie stores. The Group intends to close lingerie stores with negative retail contribution and intends to rebrand the remaining stores into Milavitsa stores. Out of current 39 lingerie stores the management intends to close two stores in the first half of 2009 and to decide on further store closing based on Q1 2009 shop performance. The Group plans to close down all PTA stores in Russia that have demonstrated low potential of becoming a sustainable apparel retail brand for Russia. For the Baltics, the Group plans to operate apparel PTA stores (21 store), and to close 2 underperforming lingerie stores in Lithuania and to rebrand most of the remaining Amadea Line stores (14 stores) operated by Linret LT into Lauma Lingerie stores, the Group also intends to open a few franchise stores of Jockey (men's underwear) and Yamamay. There will also be other fields of improvement of retail operation for all markets including improvement of the store retail sales efficiency by enhancing brand awareness and recognition, supplementing collections, and performing consumer campaigns and other marketing events for all markets. For all own and partners' stores, the Group will be gradually implementing IT support improving supply chain management within the system and stock planning for the stores. In wholesale, the main focus for 2009 will be on upgrading existing wholesale network, strengthening relationships with existing dealers, exploring new markets and new product niches, and improving planning and logistics for wholesale distribution. Upgrading existing distribution network calls for new wholesale policies including pricing, special events, new collections' presentations, as well as better collection and analysis of orders. The Group plans to restructure its planning principles and calendar to assist dealers in placing more precise orders by reducing the lead-time from order to actual shipment. The Group plans to work on raising existing dealers' loyalty to the Group and its products via closer communication with partners, offering competitive terms and conditions, providing marketing and PR support, organizing round-table conferences with key accounts on a quarterly basis. There also appear to be “white spots” on the map of the Group's regional distribution, where the Group will work harder to provide penetration ratio similar to benchmark regions. New planning and logistics procedures are intended to clearly reflect the difference between classic and fashion collections offerings and are aimed at shortening lead-time, allowing wholesale partners to prepare more detailed and precise forecasts. The Group's manufacturing entities will focus on manufacturing its own brand products. Lauma Lingerie has accomplished its reorganization downsizing its staff and shifting production to Belarus and China. The downsizing programme was successfully accomplished, the total staff was reduced from 416 to 184 employees, the total cost of the downsizing was EEK 4,490.6 thousand. In general, in 2009 the Group plans to prioritize the efficiency of the existing business units each having an ultimate goal of becoming cash positive by the end of 2009, as opposed to investment in new ventures. Selected financial data The Group's operating results are best summarized in the following figures and ratios: Key figures and ratios 2008 2007 Change Net sales (EEK million) 1,694.8 1,542.4 152.4 Net income attributable to shareholders (EEK million) -119.0 186.9 -305.9 Earnings before interest, taxes and depreciation (EBITDA) ( EEK million) 95.0 360.1 -265.1 Earnings before interest and taxes (EBIT) (EEK million) 46.2 321.5 -275.3 Operating margin, % 2.7% 20.8% - Net margin, % -7.0% 12.1% - ROA, % -10.4% 19.7% - ROE, % -17.3% 31.5% - Earnings per share (EPS), in EEK -2.97 4.81 - Current ratio 2.1 3.6 - Quick ratio 1.0 2.1 - Underlying formulas: Operating margin = operating profit / sales revenue Net margin = net profit attributable to equity holders of the parent / sales revenue ROA (return on assets) = net profit attributable to equity holders of the parent / average total assets ROE (return on equity) = net profit attributable to equity holders of the parent / average equity EPS (earnings per share) = net profit attributable to equity holders of the parent / weighted average number of ordinary shares Current ratio = current assets / current liabilities Quick ratio = (current assets - inventories) / current liabilities Dmitry Ditchkovsky Chairman of the Management Board Consolidated balance sheet As at 31 December In thousands of EEK 2008 2007 ASSETS Non-current assets Property, plant and equipment 293,530 246,541 Intangible assets 16,085 27,976 Investment property 23,141 22,954 Investments in equity accounted investees 2,879 876 Available-for-sale financial assets 8,716 8,480 Other receivables 17,477 595 Total non-current assets 361,828 307,422 Current assets Inventories 434,412 337,528 Prepaid taxes 62,070 24,471 Trade receivables 168,013 158,531 Other receivables 50,851 29,713 Prepayments 49,209 51,680 Cash and cash equivalents 82,129 180,233 Total current assets 846,684 782,156 TOTAL ASSETS 1 208,512 1 089,578 LIABILITIES AND EQUITY Equity Share capital at par value 400,000 400,000 Share premium 223,293 223,293 Own shares -7,041 0 Statutory capital reserve 1,046 1,046 Translation reserve -58,086 -76,512 Retained earnings 82,035 185,927 Total equity attributable to equity holders of the parent 641,247 733,754 Minority interest 141,977 136,313 Total equity 783,224 870,067 Non-current liabilities Loans and borrowings 18,197 4,068 Deferred tax liabilities 201 201 Other liabilities 1,314 360 Provisions 125 139 Total non-current liabilities 19,837 4,768 Current liabilities Loans and borrowings 116,254 24,783 Trade payables 167,951 122,888 Corporate income tax liability 4,006 3,192 Other tax liabilities 18,150 23,486 Other payables 27,584 17,807 Provisions 70,817 22,462 Accrued expenses 689 125 Total current liabilities 405,451 214,743 Total liabilities 425,288 219,511 TOTAL LIABILITIES AND EQUITY 1 208,512 1 089,578 Consolidated income statement In thousands of EEK 2008 2007 Revenue Sales revenue 1 694,762 1 542,438 Costs of goods sold -950,969 -870,780 Gross Profit 743,793 671,658 Other operating income 34,469 105,794 Distribution costs -337,607 -213,958 Administrative costs -219,976 -170,552 Other operating expenses -174,475 -71,394 Operating profit 46,204 321,548 Finance income and expenses Finance income 8,684 18,047 Finance expenses -69,111 -3,630 Net finance income -60,427 14,417 Share of profit of equity accounted investees 1,752 988 Profit before tax -12,471 336,953 Income tax expense -87,777 -92,943 Profit for the period -100,248 244,010 Attributable to Equity holders of the parent -118,961 186,914 Minority interest 18,713 57,096 Earnings per share Basic earnings per share (in EEK) -2.97 4.81 Diluted earnings per share (in EEK)-2.97 4.81