Market announcement

Nordecon AS

Category

Other price sensitive information

Date

19.09.2008 10:02:26

Title

Eesti Ehituse kommentaar ajakirjanduses esitatud väidete kohta

Message

Olles lugenud ajakirjanduses esitatud spekulatsioone ja Merko Ehituse juhtide
ning nõustajate väiteid, justkui käituks AS Eesti Ehitus riigihangetel
ebaausalt, sooviga konkurente menetlustest kõrvaldada, peame vajalikuks esitada
probleemi kohta omapoolse selgituse. 

• Vaidluste tekkimine riigihankemenetlustes pole midagi eriskummalist ega
lubamatut. Tegemist on hankemenetluse ühe olulise tahuga. Kui ilmnevad
võimalikud probleemid, lahendataksegi need vastavas vaidlustusmenetluses.
Sarnaseid vaidlustusi esitatakse hankemenetlustes sageli. Seda on läbi aegade
teinud nii Eesti Ehitus, Järvevana AS (endine Merko Ehitus) kui ka kõik teised
turuosalised. 

• Riigihangete seaduse mõte on hangete läbiviimine riigile soodsaimatel
tingimustel, tagades seejuures pakkujate võrdse kohtlemise ning soovitud
kvaliteetse teenuse/toote saamise. 

• AS Eesti Ehitus on riiklikel hangetel juhindunud tavapärases tegevuspraktikas
kujunenud arusaamisest, et riigihangete seaduses reguleeritud hankemenetlus on
formaalne menetlus, kus pakkujatele kehtestatud nõudeid on vaja täpselt
järgida, tagamaks menetluse läbipaistvus ja pakkujate võrdne kohtlemine.
Hankemenetluses hinnatakse üksnes seda, kas konkreetne pakkuja ja tema pakkumus
vastab riigihangete seaduses ja hankedokumentides sätestatud nõuetele või
mitte. Kui pakkuja ei täida nõudeid, pole ka mõeldav hankelepingu sõlmimine
temaga. Arusaadav, et riigiga saab lepingut sõlmida vaid laitmatu renomeega,
ausa konkurentsi läbinud ja kõikidele seatud nõuetele vastav ettevõte.
Selliseid ettevõtteid on Eestis palju (st mitte üks-kaks). 

• Eesti Ehitus ei vaidle mitte seetõttu, et kõrvaldada turult konkurent - see
on naeruväärne -vaid selleks, et tagada kõigile konkureerijatele võrreldavad
võimalused (õigused ja kohustused). Vaidlustasime hankija otsuse seetõttu, et
tahame üheselt ja selgelt aru saada põhimõttelistest valikutest, mis puudutavad
väga laia ringi ettevõtjaid riigis: kas ettevõtja, kelle tegevusega võib
seonduda asjaolusid, mille tõttu tal võib osutuda problemaatiliseks
hankemenetlustes edukalt osaleda, saab neist asjaoludest vabaneda lihtsalt uue
äriühingu loomise teel või mitte. Kui nimetatud vaidlustuse lahendamise
tulemusena peaks leitama, et nii saab, muudab see riigihankemenetluses
kvalifitseerimisnõuete esitamise ja menetluse üldse suuresti mõttetuks. 

Juhul, kui Eesti Ehituse seisukoht osutub vääraks, on selge, et edaspidiselt
peavad kõik ettevõtted, sh riigihangetel pakkujad, arvestama et: 

• Riigihangete seadus ei ole kõigile ühesugune ja lubatud on tõlgendused 
tulenevalt hangetel osalejate oskustest ja võimetest sobivaid tõlgendusi leida
ja hankijat nende paikapidavuses veenda.

• Äriseadustikus sätestatud võimalus ettevõtete jagunemiseks on lihtsalt
kasutatav oma võimalike mistahes probleemide eraldamiseks ja tegevuse
jätkamiseks, võttes kaasa seejuures probleemide eelsele perioodile tuginevaid
positiivseid näitajaid, jättes aga negatiivsed näitajad n.ö vanasse või selleks
loodavasse uude ühingusse.
 
• Sarnasel moel võib jaguneda korduvalt ja alati, kui ilmneb tõsisemaid
probleeme, millest on vaja vabaneda. Kõik taolised „puhta lehena“ taasalustanud
ettevõtjad võivad piiranguteta kasutada algse ettevõtja sobivaid näitajaid (nt
käive) osalemaks riigihangetel ning teiste ettevõtjatega konkureerimiseks. 


Lugupidamisega, 
Jaano Vink
Juhatuse esimees
AS Eesti Ehitus

Title

Eesti Ehitus comments on claims made in the written media

Message

After having read speculations in the written media and claims of managers and
counsels to Merko Ehitus as though Eesti Ehitus behaves unfairly in public
procurements with the purpose to exclude competition, we deem necessary to
clarify the issues. 
 
• Disputes in public procurement proceedings are neither unusual nor
prohibited. They constitute an important aspect in the procurement proceedings.
Upon occurrence of possible problems, such problems are resolved in respective
appeal proceedings.   Similar appeals are often submitted in procurement
proceedings. This has been done previously by Eesti Ehitus, Järvevana AS
(former Merko Ehitus) as well as all other market participants. 

• The aim of the Public Procurement Act is execution of public procurements on
most favourable terms for the state, guaranteeing, at the same time, equal
treatment of the tenderers and receipt of a service/product complying with the
required quality. 

• In respect of public procurements, Eesti Ehitus has acted based on the
understanding originating from the usual practice that the public procurement
proceedings regulated in the Public Procurement Act is a formal proceedings
where rules set with regard to the tenderers have to be accurately complied
with in order to ensure transparency of the proceedings and equal treatment of
the tenderers. In the procurement proceedings only the fact as to whether the
particular tenderer and its tender comply with the requirements of the Public
Procurement Act and the contract documents is assessed. In case the tenderer
does not comply with the requirements, conclusion of a public contract with
such a person is not possible. It should be understandable that only an
enterprise with an outstanding reputation having passed fair competition and
corresponding to all applicable requirements may conclude an agreement with the
state. There are plenty of such enterprises in Estonia (i.e. not only one or
two). 

• Eesti Ehitus does not argue in order to exclude a competitor from the market
(which is ridiculous), but to guarantee equal opportunities (rights and
obligations) to all competitors.  We contested the resolution of the
contracting authority as we wish to comprehend unambiguously and clearly
certain conceptual alternatives which concern a large number of entrepreneurs
in the country: may an enterprise whose activities may be connected to
circumstances which might be considered as problematic upon successful
participation in the procurement proceedings break away from such circumstances
merely by establishing a new company or not. If, based on the appeal, it should
be decided that this is possible, the setting of qualification criteria in the
public procurement proceedings as well as the proceedings itself may be
considered as useless. 

Provided that the understanding of Eesti Ehitus proves to be wrong, it is clear
that all enterprises, including all tenderers in public procurements, must take
into account that: 

• The Public Procurement Act does not apply equally to everybody and
interpretations of law based on the ability of the participants of the tenders
to provide suitable interpretations and persuade the public authority of the
correctness of such interpretations are accepted.'

• The possibility of division of companies set forth in the Commercial Code is
a simple possibility to break away from all problems and pursue activities,
taking along, however, the strong positive indicators from the period preceding
the problems and leaving the negative indicators to the “old” company or a
company established with this special purpose.

• This would enable repeated division of a company always when serious problems
that need to be getting rid of occur. All entrepreneurs that have been
re-established by making such a clean sweep may without any limitations make
use of indicators (e.g. the turnover) of the initial enterprise upon taking
part in public procurements and competing with other enterprises. 


Kind regards, 
Jaano Vink
Chairman of the management board
AS Eesti Ehitus