Market announcement
TKM Grupp AS
Category
Other price sensitive information
Date
16.01.2008 11:00:00
Title
2007. AASTA MÜÜGITULEMUSED
Message
Tallinna Kaubamaja kontserni 2007. aasta konsolideeritud auditeerimata müügitulu oli 5,9 miljardit krooni (375,4 miljonit eurot). Kontserni 2006. aasta müügitulu oli 4,2 miljardit krooni (270,9 miljonit eurot). Käibe kasv oli 39%. Kontserni 2007. aasta neljanda kvartali konsolideeritud müügitulu oli 1,7 miljardit krooni (108,1 miljonit eurot), mis on 30% suurem kui möödunud aasta samal perioodil, mil müügitulu oli 1,3 miljardit krooni (83,0 miljonit eurot). Supermarketite ärisegmendi 2007. aasta müügitulu oli 3,7 miljardit krooni (238,5 miljonit eurot), mis on 28% enam kui eelmisel aastal. Selveri müügitulu neljandas kvartalis oli 1,0 miljardit krooni (66,8 miljonit eurot), kasvades eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 25%. Selveri osakaal vabariigi toidukaupade spetsialiseerimata kaupluste jaemüügis oli 2007. aastal hinnanguliselt 14,6%, suurenedes aastaga 1,3% võrra. Kaubamajade ärisegmendi 2007. aasta müügitulu oli 1,5 miljardit krooni (98,8 miljonit eurot), kasvades eelmise aastaga võrreldes 19%. Kaubamajade ärisegmendi müügitulu neljandas kvartalis oli 490,6 miljonit krooni (31,4 miljonit eurot), mis on 12% enam kui eelmise aasta samal perioodil. Kinnisvarade ärisegmendi 2007. aasta müügitulu oli 40,5 miljonit krooni (2,6 miljonit eurot), kasvades eelmise aastaga võrreldes 8%. Kinnisvarade ärisegmendi müügitulu neljandas kvartalis oli 10,4 miljonit krooni (0,7 miljonit eurot), mis on 2% enam kui eelmise aasta samal perioodil. Kinnisvara ärisegmendi 2006.aasta võrdlusandmed on viidud vastavusse 2007. aasta andmetega ja elimineeritud segmentide vaheline käive. Autokaubanduse ärisegmendi 2007. aasta müügitulu oli 565,6 miljonit krooni (36,1 miljonit eurot). 2007. aastal müüdi 2 207 uut sõidukit, mis on 76% enam kui 2006. aastal. Autokaubanduse ärisegmendi neljanda kvartali müügitulu oli 149 miljonit krooni (9,5 miljonit eurot). Neljandas kvartalis müüdi 605 uut sõidukit. 2007. aasta müügitulu mõjutas elanikkonna ostujõu kasv ning soodne majanduskeskkond. Kontserni keskmine müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli 2007. aastal 6,6 tuhat krooni kuus, mis on 14% enam kui eelmisel aastal. Antud näitaja supermarketite ärisegmendis oli 7,6 tuhat krooni kuus ja Kaubamajade ärisegmendis 5,6 tuhat krooni kuus, kasvud olid vastavalt 21% ja 13%. Kontsernis kokku lisandus aasta jooksul 4,2 tuhat ruutmeetrit müügipinda ning aasta lõpuks oli kogu müügipinna suurus 66,4 tuhat ruutmeetrit. Kontsernis kokku sooritati 2007. aastal 34,8 miljonit ostu, mis on 9% enam kui möödunud aastal. Selveri ketis sooritati 26,2 miljonit ostu ja Kaubamajades 8,6 miljonit ostu. Ostude arv kasvas vastavalt 12% ja 6%. Püsiklientide arv 2007. aasta lõpu seisuga oli 250 tuhat, kasvades aastaga 10%. Partner Krediitkaartide arv ületas 10 000 kaardi piiri. Tallinna Kaubamaja kontserni märksõnadeks 2008. aastal on: Selveri keti laienemine Eesti ja Läti turul; Ilupoodide keti I.L.U esimese kaupluse avamine; enam tähelepanu olemasolevate Kaubamajade efektiivsemaks muutmisele; autode müügi- ja teenindusvõrgu laiendamine ning täiendavate automarkite lisamine Kia Motors kõrvale; võimalike täiendavate arenguvõimaluste otsimine. Raul Puusepp juhatuse esimees tel. 7 315 000
Title
SALES IN 2007
Message
The unaudited consolidated sales revenue of Tallinna Kaubamaja Group in 2007 amounted to 5,9 billion kroons (375,4 million euros). The sales revenue of the group in 2006 amounted to 4.2 billion kroons (270.9 million euros). Turnover increased by 39%. The consolidated sales revenue of the Group in the fourth quarter of 2007 amounted to 1,7 billion kroons (108,1 million euros), which is 30% more than during the same period of the previous year, when sales revenue amounted to 1.3 billion kroons (83.0 million euros). Sales revenue in the business segment of supermarkets in 2007 amounted to 3,7 billion kroons (238,5 million euros), which is 28% more than in the previous year. Sales revenue of Selver in the fourth quarter amounted to 1,0 billion kroons (66,8 million euros), which shows an increase of 25% when compared to the same period in the previous year. The share of Selver in the retail sales of unspecialised food stores in the country in 2007 amounted to an estimated 14,6%, which shows an annual increase of 1,3%. Sales revenue in the business segment of department stores in 2007 amounted to 1,5 billion kroons (98,8 million euros), which shows an increase of 19% when compared to the previous year. Sales revenue in the business segment of department stores in the fourth quarter amounted to 490,6 million kroons (31,4 million euros), which was 12% more than during the same period in the previous year. Sales revenue in the business segment of property in 2007 amounted to 40,5 million kroons (2,6 million euros), which shows an increase of 8% when compared to the previous year. Sales revenue in the business segment of property in the fourth quarter amounted to 10,4 million kroons (0,7 million euros), which was 2% more than during the same period in the previous year. The reference data of the business segment of property for 2006 have been made to comply with the data for 2007 and the turnover between segments has been eliminated. Sales revenue in the business segment of vehicle trade in 2007 amounted to 565,6 million kroons (36,1 million euros). 2 207 new vehicles were sold in 2007, which is 76% more than in 2006. Sales revenue in the business segment of vehicle trade in the fourth quarter amounted to 149 million kroons (9,5 million euros). 605 new vehicles were sold in the fourth quarter. Sale revenue in 2007 was influenced by the increase in the population's purchase power and the good economic environment. The average sales revenue of the Group per square metre of sales space in 2007 amounted to 6,6 thousand kroons, which is 14% more than in the previous year. Said indicator in the business segment of supermarkets was 7,6 thousand kroons per month and in the business segment of department stores 5,6 thousand kroons a month, with the increases being 21% and 13%, respectively. The Group acquired a total of 4,2 thousand square metres of new sales space during the year and the total sales space by the end of the year amounted to 66,4 thousand square metres. A total of 34,8 million purchases were made in the Group in 2007, which is 9% more than in the previous year. 26,2 million purchases were made in the Selver chain and 8,6 million purchases were made in the Kaubamaja department stores. The number of purchases increased 12% and 6%, respectively. The number of loyal customers at the end of 2007 was 250 thousand, which shows an annual increase of 10%. The number of Partner credit cards exceeded 10 000 cards. The goals of the Tallinna Kaubamaja Group for 2008 are: expending the Selver chain in Estonian and Latvian markets; opening the first shop in the I.L.U. beauty product store chain; paying more attention to increasing the efficiency of the existing Kaubamaja department stores; expanding the vehicle sales and servicing network and adding new makes in addition to Kia Motors; looking for possible additional development opportunities. Raul Puusepp Chairman of Management Board tel. 7 315 000