Segmendid (EURm) Q4/19 Q4/18 yoy 12m/19 12m/18 yoy
------------------------------------------------------------------------------
Supermarketid 123,0 122,5 0,4% 469,4 450,1 4,3%
Kaubamaja 32,0 31,6 1,4% 102,8 100,9 1,9%
Autokaubandus 33,5 24,2 38,2% 130,4 114,9 13,4%
Jalatsikaubandus 2,6 2,6 0,1% 8,9 9,8 -9,6%
Kinnisvara 1,5 1,4 3,8% 5,8 5,4 5,7%
------------------------------------------------------------------------------
Müügitulud kokku 192,6 182,4 5,6% 717,2 681,2 5,3%
------------------------------------------------------------------------------
Supermarketid 5,6 5,8 -3,0% 18,1 18,6 -3,0%
Kaubamaja 2,4 2,8 -17,2% 3,5 3,8 -7,3%
Autokaubandus 0,2 0,6 -65,0% 4,0 4,4 -9,2%
Jalatsikaubandus -0,2 0,0 -694,4% -1,2 -0,4 202,6%
Kinnisvara 6,6 2,3 186,3% 14,7 10,2 43,3%
IFRS 16 -0,4 0,0 - -1,5 0,0 -
------------------------------------------------------------------------------
Maksueelne kasum kokku 14,1 11,6 22,1% 37,7 36,7 2,5%
------------------------------------------------------------------------------
Tallinna Kaubamaja Grupi 2019. aasta neljanda kvartali konsolideeritud
auditeerimata müügitulu oli 192,6 miljonit eurot, ületades sellega aasta
varasemat müügitulu 5,6%. 12 kuu müügitulu oli 717,2 miljonit eurot, kasvades
võrreldes 2018. aasta tulemusega, mil müügitulu oli 681,2 miljonit eurot, 5,3%.
Grupi 2019. aasta neljanda kvartali konsolideeritud auditeerimata puhaskasum oli
14,1 miljonit eurot, mis on 22,0% kõrgem eelnenud aasta võrreldava perioodi
kasumist. Grupi 2019. aasta puhaskasum oli 31,1 miljonit eurot, mis on aasta
varasemaga võrreldes 2,3% kõrgem. Maksueelne kasum oli kaheteistkümnel kuul
37,7 miljonit eurot, kasvades varasema aastaga võrreldes 2,5%. Puhaskasumit
mõjutas dividendimakse, millelt 2019. aasta I kvartalis arvestati tulumaksu 6,3
miljonit eurot, aasta varem arvestati tulumaksu summas 6,7 miljonit eurot.
Puhaskasumit vähendas 1,5 miljoni euro võrra 2019. aastal esmakordselt
rakendatud IFRS 16 põhine rendilepingute arvestus.
Müügitulud näitasid 2019. aasta viimases kvartalis aasta keskmisega võrreldes
veidi suuremat kasvuhoogu. Märkimisväärselt kasvatas neljandas kvartalis
müügitulu Grupi autosegment (38,2%), mille müügitulu kasvu toetas lisaks KIAdele
edukas Peugeot'de müük. Novembris avas autosegmendi Läti ettevõte Verte Auto
Riias täiesti uue, Ida-Euroopa kaasaegseima Shkoda täisfunktsionaalse esinduse ja
alustas Shkodade müügiga, mis on sobivaks täienduseks Grupi autosegmendi
margivalikule. Rõõmustada võime Grupi kõikide e-poodide jätkuvalt jõulise ligi
40%lise kasvu üle võrreldes 2018. aastaga. Supermarketite segmendis 2019. aastal
uusi kauplusi ei avatud, kuid IV kvartalis läbisid renoveerimise 2 Selveri
kauplust. Kaupluste ajutise renoveerimiseks sulgemise tõttu jäi supermarketite
kvartaalne müügitulu kasvunumber eelevatest kvartalistest madalamaks.
Tulevikutuludele suunatud arenduste ühekordsed kulutused - Selverite
renoveerimised supermarketite segmendis, Shkoda müügiesinduse avamine
autosegmendis ning inkassatsiooniteenuse arendamine Viking Securitys Kaubamajade
segmendis tõid kaasa maksueelse kasumi mõningase languse võrreldes aasta
varasema sama perioodiga antud segmentides. 2019. aastal suutsid supermarketid
ning kaubamajad parandada brutorentaablust, kuid Grupi olulise kaaluga
autosegmendi ärimudeli suundumine mahukamale fleet-müügile mõjutas marginaali ka
Grupi konsolideeritud tasandil. Grupi tööjõukulud kasvasid aastaga 8,0%, mis on
samal tasemel Eesti keskmise palga kasvuga.
Neljanda kvartali arendustöödest võib välja tuua põhjaliku renoveerimise läbinud
Pelgulinna ja Jõhvi Selveri kauplused. SelveEkspressi teenust laiendati 52
Selveri kauplusesse. e-Selveri teeninduspiirkond laienes 2019. aastal kahel
korral ja 2019. aasta lõpuks oli teenusega kaetud kogu Tallinn ja Harjumaa,
Rapla ja osa Raplamaast ning Pärnu linn ja selle lähiümbrus. 2020. aasta
algusest laienes e-Selveri teenus Tartusse, tõstes e-Selveri suurima
toidukaupade sortimendi ning teeninduspiirkonnaga toidukaupade e-poeks Eestis.
Lisaks valmis juba eelpool mainitud uus Shkoda täisfunktsionaalne müügiesindus
Riias. Aruandeperioodi olulise arendusena jätkuvad aktiivselt Tallinnas
Kulinaaria keskusköögi tootmishoone ehitustööd. Kulinaaria uue tootmishoone
valmimine ning keskusköögi äritarkvara vahetus on kavandatud 2020. aasta
esimesse poolde. Peale uue hoone valmimist on kavandatud vana tehasehoone
renoveerimine ning kogu uuenenud tootmiskompleks peaks lõplikult valmima 2020.
aasta lõpuks. Tootmise laienedes on oodata uusi tooteid valmistoidu kategoorias
eestlaste armastatud kaubamärgi Selveri köök alla ja uusi põnevaid
kondiitritooteid Van Kook kaubamärgi alla. 2019. aastal uuendati
kinnisvarahalduse ja kingasegmendi äritarkvarasid ja jätkati e-poodide
kasutajamugavuse ja tarnekiiruse parandamist. Kingasegmendis renoveeriti
Kristiine Keskuse, Võru Kagukeskuse ja Tartu Kaubamaja SHU kauplused. 2019.
aasta esimeses pooles tuli panustada kõigi Grupi toidukaupluste ümberehitustesse
seoses seadusemuudatusega, mis piiras alkoholi väljapaneku nähtavust kauplustes.
Suurema tähelepanu all on olnud Grupi ettevõtetes vastutustundlik ja
jätkusuutlik käitumine ning selle propageerimine. Erilise tähelepanu all olid
2019. aastal pakendite, eelkõige kilekottide, kasutamise vähendamine
müügisaalides. Aasta jooksul on Grupi kauplustest ringlusesse jõudnud üle
miljoni koti vähem kilekotte kui 2018. aastal. Lisaks pakendite hulga
vähendamisele paneme rõhku ka sellele, et käibel olevad pakendid oleks
keskkonnasõbralikud ja valmistatud eelistatult juba taaskasutatud materjalidest.
2020. aastal plaanib Selver üle minna taaskasutatud ja biolagunevatest
materjalidest valmistatud toidukarpidele kõikides 53 kaupluses üle Eesti.
Alates 01.01.2019 rakendas Grupp rendikulude arvestuses uut kohustuslikku
raamatupidamisstandardit IFRS 16 ?Rendilepingud". Sellega seoses kajastatakse
renditavat vara ja rendikohustust bilansis rendi-maksete nüüdisväärtuses ning
kulumit renditavatelt varadelt ja arvestuslikku intressikulu rendikohustus-telt
kasumiaruandes. Seisuga 31.12.2019 oli IFRS 16 kohaselt renditavat vara Grupi
bilansis arvele võetud rendimaksete nüüdisväärtuses 99 126 tuhande euro ulatuses
ning vastavaid arvestuslike kohustusi 100 630 tuhande euro ulatuses. IFRS 16
mõju kasumiaruandele on alljärgnev:
------------------------------------------------------------------------------
Tuhandetes eurodes IV kvartal 2019 12 kuud 2019
------------------------------------------------------------------------------
Mitmesuguste tegevuskulude vähenemine 4 261 17 001
Amortisatsioonikulu suurenemine -4 130 -16 474
------------------------------------------------------------------------------
Ärikasumi suurenemine 131 527
------------------------------------------------------------------------------
Arvestuslik intressikulu rendikohustustelt -508 -2 031
------------------------------------------------------------------------------
Puhaskasumi vähenemine kokku -377 -1 504
------------------------------------------------------------------------------
Selverid
Supermarketite ärisegmendi 2019. aasta konsolideeritud müügitulu oli 469,4
miljonit eurot, kasvades aasta varasema perioodiga 4,3%. IV kvartali
konsolideeritud müügitulu oli 123,0 miljonit eurot, kasvades aasta varasema
perioodiga võrrelduna 0,4%. Selveritest tehti 2019. aastal 40,3 miljonit ostu,
mis ületas aasta varasemat 3,8%. 2019. aasta IV kvartalis olid supermarketite
segmendis maksueelne kasum 5,6 miljonit eurot, olles eelmisest aastast 3,0%
madalam. Supermarketite segmendi 2019. aasta konsolideeritud maksueelne kasum
oli 18,1 miljonit eurot, kahanedes võrrelduna eelmise aastaga samuti 3,0%.
Puhaskasum oli 14,1 miljonit eurot, kahanedes võrrelduna eelmise aastaga 0,4
miljonit eurot. Puhaskasumi ja tulumaksueelse kasumi erinevus tuleneb
dividendidelt makstud tulumaksult - 2019. aastal oli dividendide tulumaks 0,1
miljoni euro võrra väiksem aasta varasemast. Dividendide madalam maksukoormus
tuleneb muudatusest dividendide maksustamisel, mis lubab kolmandiku osas eelmise
aasta dividendidest rakendada madalamat maksumäära.
Selveri IV kvartali ja 2019. aasta majandustulemusi mõjutas kahe kaupluse, Jõhvi
ja Pelgulinna Selveri, ajutine sulgemine renoveerimiseks. IV kvartali
võrdlusbaas on osaliselt madalam kahe 2018. aasta viimases kvartalis avatud
kaupluse võrra. Müügitulemusi mõjutasid positiivselt head tulemused värsketes
toidukaupades ning efektiivsem kaubavarude juhtimine. Klientide ostukorvis
olulise osakaaluga kalatoodete müüki mõjutas aasta viimases kvartalis klientide
hirm kalatoodetes leiduda võiva listeerianakkuse ees, ehkki Selver ostab sisse
tervisenõuetele vastavaid tooteid ja nii Selver kui Kulinaaria teevad pidevat
seiret tagamaks müügil oleva või tootmist läbiva kauba kvaliteeti. Kasumi
kujunemist on mõjutanud müügitulu kasv ja efektiivsem opereerimine kaupadega.
Positiivset mõju on avaldanud investeeringud, mis on võimaldanud kokku hoida
halduskulusid ning ka töötajate töötunde. Vastukaaluks töötundide alanemisele on
korrigeeritud töötajate tasusid. Aruandeaasta tulemust mõjutasid muudatused
Alkoholiseaduses, mis tõi kaasa kulutused müügisaalide ümberehituseks, samuti ka
kahe kaupluse renoveerimiseks tehtud ühekordsed kulutused.
Edukad tulemused olid jätkuvalt e-kaubanduse valdkonnas, kus müügitulu kasvas
aastaga 34,7%. e-Selveri teeninduspiirkond laienes 2019. aastal kahel korral.
2019. aasta lõpuks oli teenusega kaetud kogu Tallinn ja Harjumaa, Rapla ja osa
Raplamaast ning Pärnu linn ja selle lähiümbrus. Lisaks Selveri tavakaupluse
sortimendile saab e-Selverist koju tellida suuremat kodutehnikat ning muid
tehnikakaupu. 2020. aasta algusest laienes e-Selveri teenus Tartusse, hõlmates
ka Tartu lähipiirkonna. e-Selver on kõige suurema toidukaupade sortimendiga ning
teeninduspiirkonnaga toidukaupade e-pood Eestis.
Kaubamajad
Kaubamajade ärisegmendi 2019. aasta müügitulu oli 102,8 miljonit eurot, ületades
eelmise aasta sama perioodi 1,9% võrra. Kaubamaja e-pood kasvas aastaga 41,5%.
Kaubamajade 2019. aasta maksueelne kasum oli 3,5 miljonit eurot, mis oli
aastatagusest tulemusest madalam 7,3%. Kaubamajade neljanda kvartali maksueelne
kasum oli 2,4 miljonit eurot ja see on eelmise aasta võrreldavast perioodist
madalam 17,2%. Kaubamajade 2019. aasta müügitulemust mõjutasid hästi õnnestunud
suuremad kampaaniad. Nii kevadine kui ka sügisene Osturalli olid läbi aegade
edukaimad. Ka septembri alguses toimunud Ilu Aja kampaania tõi läbi aegade
parima tulemuse. Kuigi sügishooaja algus septembris oli väga positiivne, siis
oodatud talveilmad viimases kvartalis jäid saabumata ja üle keskmise soe talv
mõjutas negatiivselt Kaubamaja neljanda kvartali tulemust. Siiski suudeti 2019.
aasta kokkuvõttes varusid paremini juhtida ja marginaali kasvatada, millel oli
positiivne mõju aasta kogukasumile.
I.L.U. kosmeetikakauplusi opereeriva OÜ TKM Beauty Eesti 2019. aasta neljanda
kvartali müügitulu oli 1,6 miljonit eurot, kasvades 2018. aasta sama perioodiga
võrreldes 4,5%. Neljandas kvartalis oli kasum 0,07 miljonit eurot, mis oli
2018. aasta võrreldava perioodi kasumist parem 37,7% võrra. 2019. aasta
müügitulu oli 4,9 miljonit eurot, kasvades 2018. aasta sama perioodiga võrreldes
5,8%. 2019. aasta kahjum oli 0,13 miljonit eurot, mis oli 2018. aasta võrreldava
perioodi kahjumist väiksem 0,04 miljoni euro võrra. 2019. aastal keskenduti e-
poe aktiivsele käivitamisele ja digiturundusele. Seoses I.L.U. 10-aasta
juubeliga värskendati brändi identiteeti.
Autokaubandus
Autokaubandussegmendi 2019. aasta müügitulu oli 130,4 miljonit eurot. Müügitulu
ületas 13,4% eelnenud aasta tulusid, samas KIAde müügitulu kasvas aasta
kokkuvõttes 9,6%. Neljanda kvartali 33,5 miljoni euro suurune müügitulu ületas
aasta varasemat 38,2%. KIAde müügitulu kasvas võrreldes eelnenud aasta sama
perioodiga 21,4% ning ligi kolmandiku kasvas ka Peugeot'de müük. Novembrist
lisandus autode tooteportfelli uue automargina Shkoda, mida aasta kahel viimasel
kuul müüdi kokku 42. 2019. aastal müüdi Grupi autosegmendis kokku 5 704 uut
sõidukit, sellest IV kvartalis 1 353 sõidukit. Autokaubandussegmendi 2019. aasta
maksueelne kasum oli 4,0 miljonit eurot, olles 9,2% aasta varasemast kasumist
madalam. 2019. aasta IV kvartali maksueelne kasum oli 0,2 miljonit eurot, mis
jäi 2018. aasta IV kvartali maksueelsele kasumile 0,4 miljoni euro võrra alla.
2019. aasta kokkuvõtteks saab täheldada täisteenus-autorendiettevõtete ja
lühirendiga tegelevate autoettevõtete osakaalu suurenemist. Fleet- ning
hulgimüügitehingud põhinevad suuresti sellel kliendisegmendil. See ühtlasi
tähendab müüdud sõidukite, käibe ja turuosa kasvu, kuid kasumimarginaali
langust, mis kajastub ka Grupi autosegmendi tulemustes. Lisaks vähendasid
segmendi kasumlikkust Tallinnas Viking Motorsi Opeli uute sõidukite
müügitulemused, mis on selges langustrendis Opeli maaletooja vahetuse tõttu. Uue
maaletooja muutunud äripoliitika ja strateegia on kaasa toonud Opeli turuosa
jätkuva kahanemise regioonis, mis on sundinud Grupi autosegmenti edaspidi
loobuma uute Opel sõiduautode ning tarbesõidukite müügist kui mittekasumlikust
ärist. Opeli järelteeninduse pakkumisega jätkatakse.2019. aasta novembri alguses
avas Grupi autosegmendi Läti tütarettevõte Verte Auto täiesti uue Shkoda
täisfunktsionaalsusega esinduse koos eraldi kasutatud autode müügi tarbeks
rajatud kinnise müügisaaliga, mis on Lätis ainus omataoline. Shkoda sõidukite
populaarsus Balti regiooni klientide seas on teada ja hea on tõdeda, et Grupi
autosegmendi õnnestus asendada Opeli bränd suure potentsiaaliga Shkoda brändiga.
Jalatsikaubandus
2019. aasta müügitulu jalatsikaubanduse segmendis oli 8,9 miljonit eurot,
vähenedes eelmise aastaga võrreldes 9,6%. Segmendi 2019. aasta maksueelne kahjum
oli 1,2 miljonit eurot, mis kasvas eelmise aastaga võrreldes 0,8 miljonit eurot.
IV kvartali müügitulu oli 2,6 miljonit eurot, kasvades võrreldes eelmise aasta
sama perioodi müügituluga 0,1% ja peatades esmakordselt viimase kolme aasta
jooksul käibe languse. IV kvartali maksueelne kahjum oli 0,2 miljonit eurot, mis
võrreldes eelmise aasta sama perioodi tulemusega oli nõrgem 0,2 miljoni euro
võrra. Neljanda kvartali puhaskahjumiks kujunes 0,2 miljonit eurot.
Jalatsikaubanduse segmendi 2019. aasta tulemused on mõjutatud kaupluste
ümberpositsioneerimis plaanidest ja sellega seotud äriotsustest, samuti uuenenud
majandustarkvara ja logistikateenuse juurutamisest. 2019. aasta alguses toimus
ettevõttes muutus seoses kesklao sulgemise ja logistikateenuse uue põhimõtte
rakendamisega. Aasta jooksul renoveeriti Kristiine keskuse, Võru Kagukeskuse ja
Tartu Kaubamaja SHU kauplus. Uuendati ABC KING ja SHU sortimendi ja
müügikeskkondade kontseptsioonid ja töötati välja uus SHU visuaalne identiteet.
Aasta teises pooles juurutati uus äriarvestussüsteem ja vahetati välja kaupluste
kassasüsteemid. 2020. aastal on plaanis jätkata kaupluste renoveerimist ning
viia ellu 2019. aastal välja töötatud muudatused sortimendis ja kaupluste
müügikeskkonnas.
Kinnisvarad
Kinnisvarade segmendi 2019. aasta grupiväline müügitulu oli 5,8 miljonit eurot.
Müügitulu kasvas möödunud aastaga võrreldes 5,7%. Segmendi IV kvartali
grupiväline müügitulu oli 1,5 miljonit eurot, kasvades eelnenud aasta sama
perioodiga võrreldes 3,8%. Kinnisvarade segmendi 2019. aasta maksueelseks
kasumiks kujunes 14,7 miljonit eurot. Kasum kasvas möödunud aastaga võrreldes
43,3%. Segmendi IV kvartali maksueelseks kasumiks kujunes 6,6 miljonit eurot,
mis ületas eelmise aasta sama perioodi tulemust 4,3 miljoni euro võrra. Segmendi
müügikasvule avaldas mõju Läti kinnisvaraettevõtte poolt grupivälisele
osapoolele üürile antud äripinnad. Stabiilset müügikasvu näitasid ka teised
Grupi kinnisvarasegmendi ettevõtted. Segmendi grupisisest kasumit kasvatas Lätis
aasta lõpus valminud Shkoda müügisalongi ja kasutatud autode müügisalongi
kasutuselevõtt, kulude vähendamine Läti kinnisvaraettevõttes ning Tallinnas
elukondliku kinnisvara arendamist võimaldava kinnistu müügitulu. Aasta lõpus
toimus iga-aastane kinnisvarainvesteeringute ümberhindlus, mis segmendi kasumile
märkimisväärset mõju ei avaldanud. 2020. aastal jätkatakse Läti autokeskuste
ning Kaubamaja Tallinna müügimaja arendustöödega.
KONSOLIDEERITUD FINANTSSEISUNDI ARUANNE
Tuhandetes eurodes
-------------------------------------------------------------------------------
31.12.2019 31.12.2018
-------------------------------------------------------------------------------
VARAD
-------------------------------------------------------------------------------
Käibevara
Raha ja pangakontod 40 629 37 235
Nõuded ja ettemaksed 16 904 16 093
Varud 78 305 78 212
-------------------------------------------------------------------------------
Käibevara kokku 135 838 131 540
-------------------------------------------------------------------------------
Põhivara
Pikaajalised nõuded ja ettemaksed 114 113
Sidusettevõtjad 1 721 1 738
Kinnisvarainvesteeringud 60 458 59 866
Materiaalne põhivara 319 192 212 687
Immateriaalne põhivara 4 990 5 133
-------------------------------------------------------------------------------
Põhivara kokku 386 475 279 537
-------------------------------------------------------------------------------
VARAD KOKKU 522 313 411 077
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL
-------------------------------------------------------------------------------
Lühiajalised kohustused
Võlakohustused 46 448 26 002
Võlad ja ettemaksed 89 831 90 775
-------------------------------------------------------------------------------
Lühiajalised kohustused kokku 136 279 116 777
-------------------------------------------------------------------------------
Pikaajalised kohustused
Võlakohustused 157 876 68 313
Pikaajalised eraldised ja ettemakstud tulevaste
perioodide tulud 322 370
-------------------------------------------------------------------------------
Pikaajalised kohustused kokku 158 198 68 683
-------------------------------------------------------------------------------
KOHUSTUSED KOKKU 294 477 185 460
-------------------------------------------------------------------------------
Omakapital
Aktsiakapital 16 292 16 292
Kohustuslik reservkapital 2 603 2 603
Ümberhindluse reserv 93 496 95 587
Konverteerimiserinevused -149 -149
Jaotamata kasum 115 594 111 284
-------------------------------------------------------------------------------
OMAKAPITAL KOKKU 227 836 225 617
-------------------------------------------------------------------------------
KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL KOKKU 522 313 411 077
-------------------------------------------------------------------------------
KONSOLIDEERITUD KOONDKASUMIARUANNE
Tuhandetes eurodes
-------------------------------------------------------------------------------
IV kvartal IV kvartal
2019 2018 12 kuud 2019 12 kuud 2018
-------------------------------------------------------------------------------
Müügitulu 192 614 182 352 717 223 681 181
Muud äritulud 4 431 982 5 113 2 175
Müüdud kaubad,
kasutatud materjalid ja
teenused -142 372 -132 830 -535 410 -507 182
Mitmesugused
tegevuskulud -11 435 -15 189 -41 917 -56 033
Tööjõukulud -20 448 -19 461 -73 113 -67 710
Põhivara kulum ja
väärtuse langus -7 685 -3 227 -30 743 -13 426
Muud ärikulud -233 -844 -715 -1 673
-------------------------------------------------------------------------------
Ärikasum 14 872 11 783 40 438 37 332
-------------------------------------------------------------------------------
Finantstulud 0 0 1 1
Finantskulud -767 -237 -2 982 -810
Kasum sidusettevõtja
aktsiatelt 29 27 203 214
-------------------------------------------------------------------------------
Kasum enne
tulumaksustamist 14 134 11 573 37 660 36 737
-------------------------------------------------------------------------------
Tulumaks -70 -49 -6 523 -6 299
-------------------------------------------------------------------------------
Aruandeperioodi
puhaskasum 14 064 11 524 31 137 30 438
-------------------------------------------------------------------------------
Muu koondkasum
Kirjed, mida ei
klassifitseerita
edaspidi ümber
kasumiaruandesse
Maa ja ehitiste
ümberhindlus 0 15 266 0 15 266
-------------------------------------------------------------------------------
Aruandeperioodi muu
koondkasum /(-kahjum)
kokku 0 15 266 0 15 266
-------------------------------------------------------------------------------
ARUANDEPERIOODI
KOONDKASUM 14 064 26 790 31 137 45 704
-------------------------------------------------------------------------------
Raul Puusepp
Juhatuse esimees
Tel 731 5000
|