Börsiteade
AS Tallink Grupp
Kategooria
Majandusaasta aruanne
Manused
Kuupäev
04.04.2024 14:00:00
Pealkiri
AS-i Tallink Grupp auditeeritud 2023. majandusaasta aruanne
Teade
Lugupeetud investorid ja äripartnerid Olles mitu aastat kirjutanud seda pöördumist olukorras, kus saan rääkida peamiselt raskustest, tormilistest muutustest ja ebakindlusest ning oleme pidanud pidevalt pingutama, et vee peal püsida, on mul hea meel, et saan tänavu teie poole pöörduda veidi rõõmsamal toonil. Lausa herakleslike pingutuste, pühendumise, visaduse ja paljude ohverduste tulemusena on Tallink Grupp teinud 2023. aastal peaaegu võimatut, tõustes pärast viimase nelja aasta kriise ja katsumusi fööniksina tuhast. Kui peaaegu neli aastat tagasi enam-vähem kogu meie tegevus pikaks ajaks peatus, siis tänaseks oleme jõudnud punkti, kus saame teatada märkimisväärsest kasumist. Selle nimel on nii juhtkond kui ka iga Tallink Grupi töötaja pidanud mängu panema kogu oma leidlikkuse, kohanemisvõime, kiiruse, teadmised, kogemused, julguse, otsustavuse ja veel palju muud. Positiivsed tulemused, mida saame 2023. aasta kohta teatada, räägivad ilmekalt sellest, millised suurepärased inimesed meil on - nii kõik meie ettevõtte töötajad kui ka meie äripartnerid, tarnijad, kliendid, investorid ja kõik, kes on meisse uskunud ja usuvad ka edaspidi. Kriisiaastad on sundinud meid oma strateegiaid ja tegevusi korduvalt muutma ja ümber hindama. Lahendused ja ärivõimalused, mida kunagi peeti ajutisteks, on nüüdseks kujunenud uuteks strateegilisteks valdkondadeks ning neil on tähtis koht nii meie lähemates kui võib-olla ka kaugemates tulevikuplaanides, kuna need aitavad meil vähendada põhitegevusega seotud riske. Näiteks laevade prahtimine, mis on olnud pikka aega meie tegevuse osa, ehkki mitte sellisel määral nagu viimasel neljal aastal, on nüüd leidnud kindla koha meie strateegias ka tulevastel aastatel. Otsus hoida optimaalne arv laevu käigus meie põhilistel ja kõige kasumlikumatel liinidel ja muud laevad keskmiseks kuni pikaks ajaks välja prahtida on võimaldanud meil viimastel aastatel tulemused positiivseks pöörata ning jääb edaspidigi meie äristrateegia osaks. Tallink Grupi laevad on kogu maailmas mitmesuguste projektide jaoks väga nõutud ja eelkõige viimastel aastatel oleme tõendanud, et nii meie laevad kui ka meeskonnad on vastanud kõigi nende projektide vajadustele, mida meil on olnud maailmas võimalik toetada. Kodule lähemal peame keskenduma ja keskendumegi jätkuvalt ka toodete ja teenuste arendamisele, et suudaksime vastata klientide muutuvatele vajadustele ja kiiresti areneva maailma nõudmistele ning täita regulatiivseid nõudeid. Et meie tulevik oleks kindel ka 20-30 aasta pärast, peame panema täna veelgi enam rõhku innovatsioonile ja investeeringutele kestlikku arengusse. Nii regulatsioonid kui ka ambitsioonikad kliimaeesmärgid sunnivad meid lisama sammu, et olla võidujooksus süsinikuneutraalse tuleviku, vastutustundlike väärtusahelate ja jäätmevaba tarbimise poole esimeste hulgas. Ei saa eitada, et kõigi kestliku tuleviku eesmärkide saavutamine on äärmiselt keeruline, eriti sellises sektoris nagu transport, kus lahendusi on veel vähe. Meie jõupingutused on suunatud üha tugevamale koostööle teadlaste, tehnoloogiliste iduettevõtete, teiste laevandussektori ettevõtete, muude majandusharude ja paljude teistega, et leida rohkem ja paremaid lahendusi, millest võidaksime kõik. Ja leida neid kiiresti. Seatud eesmärke ei ole võimalik saavutada, kui igaüks nokitseb omaette. Kliimamuutuste vastu tuleb võidelda mitte konkurentsi, vaid koostöö võtmes. Kokkuvõttes tunneme 2023. aastale tagasi vaadates suurt tänulikkust oma kolleegide pühendumise ja väsimatu töö eest meie taastumise nimel, oma investorite ja partnerite jätkuva usalduse ja toetuse ning oma klientide lojaalsuse eest. Luban teile kogu Tallink Grupi nimel, et töötame samasuguse hoo ja sihikindlusega ka 2024. ja tulevastel aastatel, et vääriksime teie usaldust ja lojaalsust ka tulevikus. Meie eesmärk on endiselt olla parim töökoht oma töötajatele, esimene valik oma klientidele ning kõige uuenduslikum ja kestlikum teenusepakkuja Läänemerel ja selle ümbruses. Tean, et teie jätkuva usalduse toel suudame seda kõike. Heade soovidega Paavo Nõgene Juhatuse esimees AS-i Tallink Grupp auditeeritud 2023 majandusaasta aruanne AS Tallink Grupp koos tütarettevõtetega (kontsern) vedas 2023. aastal (1. jaanuar - 31. detsember) kokku 5,7 miljonit reisijat ehk 4,5% rohkem kui 2022. aastal. Veetud kaubaveoühikute arv vähenes 2022. aastaga võrreldes 20,9%, samas kui veetud sõiduautode arv kasvas aastaga 2,6%. Kontserni auditeeritud konsolideeritud müügitulu oli 835,3 miljonit eurot (2022: 771,4 miljonit eurot), kasvades aastaga 8,3%. Laevaliinide opereerimise müügitulu (põhitegevus) suurenes 16,9 miljoni euro võrra 645,8 miljoni euroni. Auditeeritud EBITDA oli 214,5 miljonit eurot (2022: 135,8 miljonit eurot) ja auditeerimata puhaskasum 78,9 miljonit eurot (2022: 13,9 miljonit eurot), kasvades vastavalt 58,0% ja 466,0%. 2023. aastal mõjutasid kontserni müügitulu ja tegevustulemusi järgmised tegurid: * Kauba- ja reisijateveo mahtu mõjutas prahtimise tõttu väiksem liine teenindavate laevade ja reiside arv võrreldes eelmise aastaga. * Nõudlust mõjutas ka tarbijate ja ettevõtete vähenenud kindlustunne ning nõrk majanduskeskkond kõigil kontserni põhiturgudel, aga ka üldine geopoliitiline ebastabiilsus. * Majandusaasta lõpu seisuga opereeris kontsern 15 laeva: 2 shuttle-laeva, 2 kaubalaeva ja 5 liine teenindavat kruiisilaeva, samuti 5 välja prahitud laeva (3 pikaajalise ja 2 lühiajalise prahilepingu alusel); 1 laev seisis jõude. * Majandusaastal lõppesid 2 prahilepingut. Kruiisilaeva Romantika prahileping lõpetati 2023. aasta septembris ennetähtaegselt. Kruiisilaeva Victoria I lühiajaline prahileping lõppes 2023. aasta juulis. Kontsern pikendas kruiisilaevade Galaxy I ja Silja Europa prahilepinguid vastavalt 2024. aasta aprillini ja 2024. aasta lõpuni. Shuttle-laev Oscar Wilde (varem Star) anti 2023. aasta mais 20 kuuks prahile prahtimisperioodi 2+2 aastaks pikendamise ja laeva väljaostu võimalusega. * Laevade plaanilisteks remonditöödeks kulus kokku 61 päeva. * Kontsern opereeris 3 hotelli Tallinnas ja 1 hotelli Riias. * Kütusehindade langus maailmaturul, laevastiku optimaalne suurus ja range kulukontroll mõjutasid positiivselt kontserni kulubaasi. Kuigi kütusehinnad on langenud, on kütuse päritoluriigi muutumise tõttu kütuse transpordi kulukomponent siiski suurenenud. * Kontsern maksis laene tagasi summas 487,6 miljonit eurot, mis sisaldab laenude refinantseerimist 298 miljoni euro ulatuses. Intressikandvate laenude neto tagasimaksed ulatusid 189,6 miljoni euroni. * Kontserni netovõla ja EBITDA suhe oli majandusaasta lõpu seisuga 2,8 (2022. aasta lõpu seisuga: 5,4). * Kontsern keskendub jätkuvalt kulude kokkuhoiule varem rakendatud meetmete abil ja tegevuse kasumlikuna hoidmisele oma põhiliinidel. * Kontsern jälgib pidevalt oma põhiliinide arengut, sh teenuse pakkumise suutlikkust igal liinil ning otsib jätkuvalt uusi prahtimisvõimalusi laevadele, mis ei ole põhiliinidel kasutuses, ja võimalusi olemasolevate prahilepingute pikendamiseks. Põhinäitajad 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Müügitulu (miljonites eurodes) 835,3 771,4 476,9 Brutokasum/-kahjum (miljonites eurodes) 203,8 113,5 21,7 EBITDA¹ (miljonites eurodes) 214,5 135,8 58,3 EBIT¹ (miljonites eurodes) 113,3 37,7 -37,0 Aruandeperioodi puhaskasum/-kahjum (miljonites eurodes) 78,9 13,9 -56,6 Amortisatsioon (miljonites eurodes) 101,2 98,1 95,3 Investeeringud¹ ² (miljonites eurodes) 28,2 203,3 20,2 Aktsiate kaalutud keskmine arv 743 569 064 743 569 064 694 444 381 Kasum/-kahjum aktsia kohta¹ (eurodes) 0,11 0,02 -0,08 Reisijate arv¹ 5 705 600 5 462 085 2 961 975 Kaubaveoühikute arv¹ 323 990 409 769 369 170 Keskmine töötajate arv¹ 4 879 5 023 4 360 Seisuga 31. detsember 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Varad kokku (miljonites eurodes) 1 555,2 1 691,6 1 585,9 Kohustused kokku (miljonites eurodes) 769,5 984,7 893,4 Intressikandvad kohustused (miljonites eurodes) 649,3 853,5 779,9 Netovõlg¹ (miljonites eurodes) 607,3 738,6 652,4 Netovõla ja EBITDA suhe¹ 2,8 5,4 11,2 Omakapital kokku (miljonites eurodes) 785,8 706,9 692,5 Omakapitali määr¹ (%) 50,5% 41,8% 43,7% Lihtaktsiate arv 743 569 064 743 569 064 743 569 064 Omakapital aktsia kohta¹ (eurodes) 1,06 0,95 0,93 Suhtarvud¹ 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Brutomarginaal (%) 24,4% 14,7% 4,5% EBITDA marginaal (%) 25,7% 17,6% 12,2% EBIT marginaal (%) 13,6% 4,9% -7,8% Puhaskasumi/-kahjumi marginaal (%) 9,4% 1,8% -11,9% ROA (%) 7,0% 2,4% -2,4% ROE (%) 10,6% 2,1% -8,2% ROCE (%) 8,4% 3,1% -2,8% Lühiajalise võlgnevuse kattekordaja 0,5 0,7 0,6 ¹ ESMA suunistel põhinevad alternatiivsed tulemuslikkusnäitajad on avalikustatud peatükis ?Alternatiivsed tulemuslikkusnäitajad". (2) Ei sisalda kasutusõiguse varade lisandumisi. Müük ja segmendid 2023. aastal suurenes kontserni kogu müügitulu 63,9 miljoni euro võrra 835,3 miljoni euroni (2022: 771,4 miljonit eurot). Laevaliinide opereerimise müügitulu (põhitegevus) suurenes 2022. aastaga võrreldes 16,9 miljoni euro võrra 645,8 miljoni euroni. Laevaliinide opereerimise (põhitegevus) segmendi tulemus oli 107,2 miljonit eurot (2022: 39,7 miljonit eurot). 2023. aastal vedasid kontserni laevad Eesti-Soome liinil kokku 3,5 miljonit reisijat ehk 2022. aastaga võrreldes 10,8% rohkem. Veetud kaubaveoühikute arv vähenes 20,4%. Eesti-Soome liini müügitulu suurenes 20,2 miljoni euro võrra 298,0 miljoni euroni ning segmendi tulemus kasvas 27,3 miljoni euro võrra 79,0 miljoni euroni. 2023. aastal kajastus selles segmendis järgmiste laevade tegevus: * 1. jaanuar - 1. mai 2023: shuttle-laevad MyStar, Megastar ja Oscar Wilde (varem Star), mis lõpetas liini teenindamise 2023. aasta mais prahilepingu tõttu. * 2. mai - 11. oktoober 2023: shuttle-laevad MyStar ja Megastar. * 12. oktoober - 31. detsember 2023: shuttle-laevad MyStar ja Megastar ning kruiisilaev Victoria I, mis toodi sellele liinile 2023. aasta oktoobris. Kruiisilaev Silja Europa lõpetas Eesti-Soome liini teenindamise 2022. aasta augustis prahilepingu tõttu. 2023. aastal vedas kontsern Soome-Rootsi liinidel kokku 1,7 miljonit reisijat, mis on 9,9% vähem kui aasta varem. Veetud kaubaühikute arv vähenes 41,6%. Liini müügitulu vähenes 17,2 miljoni euro võrra 257,1 miljoni euroni, samas kui segmendi tulemus paranes aastaga 24,7 miljoni euro võrra 23,8 miljoni euroni. Reisijate arvu ja kaubamahtude vähenemine tulenes peamiselt sellest, et kasutusel oli üks laev vähem, 2022. aastaga võrreldes tehti 26% vähem reise ja liin muudeti Turu-Kapellskäri liiniks. 2023. aastal kajastas segment ühe kruiisilaeva tegevust Turu-Stockholmi/Turu- Kapellskäri liinidel ja kahe kruiisilaeva tegevust Helsingi-Stockholmi liinil. Kruiisilaev Galaxy I lõpetas alates 2022. aasta septembrist prahilepingu tõttu Turu-Stockholmi liini teenindamise. Eesti-Rootsi liinidel kasvas 2023. aastal veetud reisijate arv 19,0% ja ulatus 0,6 miljoni reisijani. Veetud kaubaühikute arv suurenes aastaga 3,0%. Eesti- Rootsi liinide müügitulu kasvas 13,9 miljoni euro võrra 90,8 miljoni euroni ja segmendi tulemus paranes aastaga 15,5 miljoni euro võrra 4,5 miljoni euroni. Eesti-Rootsi liinidel kajastub kahe kaubalaeva tegevus Paldiski-Kapellskäri liinil ja ühe kruiisilaeva tegevus Tallinna-Stockholmi liinil. Muu segmendi müügitulu suurenes kokku 48,6 miljoni euro võrra ja ulatus 196,0 miljoni euroni, kuna välja on prahitud rohkem laevu. Segmendi tulemus kasvas aastaga 19,5 miljonit eurot, 54,5 miljoni euroni. 2023. aasta lõpu seisuga oli kontsernil prahitud 5 laeva, sh 3 pikaajaliste ja 2 lühiajaliste prahilepingutega. 2023. aasta lõpu seisuga olid pikaajalised prahilepingud järgmised: * Laev Atlantic Vision prahiti 2008. aasta novembris Kanadasse. Praegune leping kehtib kuni 2024. aasta maini ja seda võib pikendada veel 12 kuuks. * Shuttle-laev Oscar Wilde (varem Star) prahiti alates 5. maist 2023 20 kuuks. Prahiperioodi võib pikendada 2+2 aastaks ja laeva võib välja osta. * Kruiisilaev Isabelle on olnud pikaajalisel prahil alates 1. juulist 2023; prahileping hõlmab laeva väljaostu võimalust. Lühiajalised prahilepingud olid järgmised: * Kruiisilaev Galaxy I prahiti 2022. aasta septembris. 2023. aasta septembris pikendati lepingut kuueks kuuks kuni 2024. aasta aprillini. * Kruiisilaev Silja Europa prahiti 2022. aasta augustis. 2023. aasta oktoobris pikendati prahilepingut kuni 2024. aasta lõpuni. Aasta jooksul lõppesid 2 laeva prahilepingud. 2022. aasta märtsis sõlmitud kruiisilaeva Romantika prahileping lõpetati 1. septembril 2023. Kruiisilaev Victoria I, mille prahileping lõppes juulis, alustas 12. oktoobril 2023. aastal Tallinna-Helsingi liini teenindamist. 391,0 miljonit eurot (2022: 378,2 miljonit eurot) ehk peaaegu pool kogutulust teeniti müügist laevadel ja maismaal asuvates restoranides ja kauplustes. Piletimüügitulu moodustas 217,5 miljonit eurot (2022: 191,9 miljonit eurot) ja kaubaveo müügitulu 91,0 miljonit eurot (2022: 103,2 miljonit eurot). Tulu laevade prahtimisest ulatus 101,2 miljoni euroni (2022: 65,8 miljonit eurot). Kasum Kontserni brutokasum suurenes 2023. aastal 90,4 miljoni euro võrra, ulatudes 203,8 miljoni euroni (2022: 113,5 miljonit eurot). EBITDA suurenes 78,7 miljoni euro võrra, ulatudes 214,5 miljoni euroni. Kontserni kasumlikkust mõjutasid peamiselt järgmised tegurid: ? tugev hinnastamisstrateegia ja laevade prahtimine; ? jätkuv keskendumine kulude kokkuhoiule varem rakendatud meetmete abil; ? madalamad kütusehinnad maailmaturul ja väiksem kütusekulu tänu laevade prahtimisele. Kontserni 2023. aasta auditeeritud puhaskasum oli 78,9 miljonit eurot, st 0,106 eurot aktsia kohta; 2022. aasta puhaskasum oli 13,9 miljonit eurot, st 0,019 eurot aktsia kohta. Kauplustes ja restoranides müüdud kauba kulud ulatusid 170,6 miljoni euroni (2022: 160,6 miljonit eurot). 2023. aasta kütusekulud olid 97,2 miljonit eurot (2022: 144,1 miljonit eurot). Kütusekulude langus oli tingitud kütuse maailmaturu hindade umbes 23% langusest, kuid ka kütuse tarbimise vähenemisest ja sellest, et võrreldes eelmise majandusaastaga oli rohkem laevu välja prahitud. Samal ajal on kontserni kütuse transpordikulu osa kütusehinnast võrreldes eelmise aastaga suurenenud, kuna kütust hangitakse nüüd kaugemalt. Kontserni personalikulud kokku olid 181,0 miljonit eurot (2022: 162,9 miljonit eurot). Haldus- ning müügi-ja turundustöötajatega seotud personalikulud olid vastavalt 27,8 miljonit eurot ja 21,5 miljonit eurot (2022: vastavalt 23,3 miljonit eurot ja 19,6 miljonit eurot). Teenindus- ja tehniliste töötajatega seotud personalikulud ulatusid 131,7 miljoni euroni (2022: 120,0 miljonit eurot). 2023. aasta keskmine töötajate arv oli 4 879 (2022: 5 023). 2023. aasta turundus- ja halduskulud olid 83,0 miljonit eurot (2022: 74,3 miljonit eurot). Ilma personalikuludeta ulatusid perioodi halduskulud 15,1 miljoni euroni (2022: 14,1 miljonit eurot) ning müügi-ja turunduskulud olid 18,7 miljonit eurot (2022: 17,3 miljonit eurot). Amortisatsioonikulu suurenes aasta varasemaga võrreldes 3,1 miljoni euro võrra 101,2 miljoni euroni peamiselt seoses Tallinna-Helsingi liinil sõitva shuttle- laeva MyStar üleandmisega 2022. aasta detsembris. Materiaalse või immateriaalse põhivara väärtuse langusest tulenevat kahjumit kontsernil ei tekkinud. Kõrgemate intressimäärade ja shuttle-laeva MyStar üleandmisega seoses suurenenud finantskohustuste tõttu kasvasid netofinantskulud 2023. aastal 10,9 miljoni euro võrra 35,5 miljoni euroni. Likviidsus ja rahavood Kontserni 2023. aasta äritegevuse netorahavoog oli positiivne summas 203,4 miljonit eurot (2022: 144,3 miljonit eurot). Kontserni investeerimistegevuse netorahavoog oli 26,2 miljonit eurot (2022: 200,3 miljonit eurot). 2023. aastal maksti intressikandvaid laene tagasi netosummas 189,6 miljonit eurot. Intressimaksetele kulus 32,8 miljonit eurot (2022: 23,5 miljonit eurot). Seisuga 31. detsember 2023 oli kontsernil raha ja raha ekvivalente kokku 41,9 miljonit eurot (31. detsember 2022: 114,9 miljonit eurot). Lisaks oli kontsernil kasutamata arvelduskrediiti summas 75,0 miljonit eurot (2022: 135,0 miljonit eurot). Likviidsuspuhver kokku (raha, raha ekvivalendid ja kasutamata laenuvõimalused) ulatus 116,9 miljoni euroni seisuga 31. detsember 2023 (31. detsember 2022: 249,9 miljonit eurot). Juhtkonna hinnangul on kontsernil oma tegevuse jaoks piisavalt likviidseid vahendeid. Dividendid 2018. aastal kinnitas kontsern dividendipoliitika, mille kohaselt makstakse dividende minimaalselt 0,05 eurot aktsia kohta, kui majandustulemused seda võimaldavad. Seoses jätkuva globaalse ebakindlusega otsustas 13. juunil 2023 toimunud aktsionäride korraline üldkoosolek 2022. aasta eest dividende mitte maksta. Kontserni juhatus on kooskõlastatult kontserni nõukoguga otsustanud valmistada ette ettepaneku aktsionäride üldkoosolekule maksta 2024. aastal 2023. aasta kasumist dividende 0,06 eurot aktsia kohta. Konsolideeritud kasumi- ja muu koondkasumi aruanne 31. detsembril lõppenud aasta kohta, tuhandetes eurodes 2023 2022 ------------------------------------------------------------------------------- Müügitulu 835 325 771 387 Müüdud kaupade ja teenuste kulud -631 491 -657 917 ------------------------------------------------------------------------------- Brutokasum/-kahjum 203 834 113 470 Müügi- ja turunduskulud -42 162 -38 796 Üldhalduskulud -52 401 -47 555 Nõuete allahindlus -71 -153 Muud äritulud 4 275 10 871 Muud ärikulud -171 -164 ------------------------------------------------------------------------------- Kasum/kahjum äritegevusest 113 304 37 673 Finantstulud 1 332 215 Finantskulud -36 864 -24 871 Kapitaliosaluse meetodil arvestatud kasum/kahjum -75 -90 ------------------------------------------------------------------------------- Kasum/kahjum enne tulumaksu 77 697 12 927 Tulumaks 1 175 1 008 Puhaskasum/-kahjum 78 872 13 935 Emaettevõtte omanikele kuuluv puhaskasum/-kahjum 78 872 13 935 Muu koondkasum Kirjed mida võidakse edaspidi ümber klassifitseerida kasumiaruandesse Välismaiste äriüksuste ümberarvestusel tekkinud valuutakursivahed -172 480 ------------------------------------------------------------------------------- Muu koondkasum/-kahjum -172 480 Koondkasum/-kahjum kokku 78 700 14 415 Emaettevõtte omanikele kuuluv koondkasum/-kahjum kokku 78 700 14 415 Tava- ja lahustatud aktsiakahjum (eurodes aktsia kohta) 0,106 0,019 ------------------------------------------------------------------------------- Konsolideeritud finantsseisundi aruanne Seisuga 31. detsember, tuhandetes eurodes 2023 2022 ----------------------------------------------------------------------------- VARAD Raha ja raha ekvivalendid 41 921 114 935 Nõuded ostjate vastu ja muud nõuded 31 766 31 380 Ettemaksed 7 661 9 379 Tulumaksu ettemakse 193 37 Varud 41 411 39 965 ----------------------------------------------------------------------------- Käibevara 122 952 195 696 Kapitaliosaluse meetodil kajastatud investeeringud 0 75 Muud finantsvarad ja ettemaksed 4 794 3 622 Edasilükkunud tulumaksu vara 21 840 21 840 Kinnisvarainvesteeringud 300 300 Materiaalne põhivara 1 377 664 1 438 286 Immateriaalne vara 27 671 31 823 ----------------------------------------------------------------------------- Põhivara 1 432 269 1 495 946 VARAD KOKKU 1 555 221 1 691 642 KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL Intressikandvad võlakohustused 104 097 165 049 Võlad tarnijatele ja muud võlad 85 406 86 934 Võlad omanikele 6 6 Tulumaksukohustus 10 35 Ettemakstud tulud 34 788 44 222 ----------------------------------------------------------------------------- Lühiajalised kohustused 224 307 296 246 Intressikandvad võlakohustused 545 160 688 465 ----------------------------------------------------------------------------- Pikaajalised kohustused 545 160 688 465 ----------------------------------------------------------------------------- Kohustused kokku 769 467 984 711 Aktsiakapital 349 477 349 477 Ülekurss 663 663 Reservid 67 056 66 363 Jaotamata kasum 368 558 290 428 ----------------------------------------------------------------------------- Emaettevõtte omanikele kuuluv omakapital 785 754 706 931 Omakapital kokku 785 754 706 931 ----------------------------------------------------------------------------- KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL KOKKU 1 555 221 1 691 642 Konsolideeritud rahavoogude aruanne 31. detsembril lõppenud aasta kohta, tuhandetes eurodes 2023 2022 -------------------------------------------------------------------------- RAHAVOOD ÄRITEGEVUSEST Aruandeperioodi puhaskasum/-kahjum 78 872 13 935 Korrigeerimised: Amortisatsioon 101 224 98 136 Puhaskasum/-kahjum materiaalse põhivara müügist -15 -34 Neto intressikulu 35 290 24 622 Kapitaliosaluse meetodil arvestatud kahjum 75 90 Realiseerimata kasum/kahjum valuutakursi muutustest -198 341 Kahjum investeeringutest 123 0 Tulumaks -1 175 -1 008 -------------------------------------------------------------------------- Korrigeerimised 135 324 122 147 Muutused: Äritegevusega seotud nõuetes -378 -2 036 Äritegevusega seotud ettemaksetes 1 718 -1 602 Varudes -1 446 -5 334 Äritegevusega seotud kohustustes -10 457 17 415 -------------------------------------------------------------------------- Muutused varades ja kohustustes -10 563 8 443 Äritegevusest teenitud raha 203 633 144 525 Makstud tulumaks -186 -227 -------------------------------------------------------------------------- RAHAVOOD ÄRITEGEVUSEST KOKKU 203 447 144 298 RAHAVOOD INVESTEERIMISTEGEVUSEST Materiaalse põhivara ja immateriaalse vara soetamine -28 131 -203 322 Laekumised materiaalse põhivara müügist 613 2 768 Laekunud intressid 1 332 215 -------------------------------------------------------------------------- RAHAVOOD INVESTEERIMISTEGEVUSEST KOKKU -26 186 -200 339 RAHAVOOD FINANTSEERIMISTEGEVUSEST Saadud laenud 59 972 196 290 Laenude tagasimaksed -251 431 -110 055 Arvelduskrediidi muutus -15 -165 Rendimaksete tasumine -21 519 -17 157 Makstud intressid -32 827 -23 516 Laenudega seotud tehingukulude tasumine -4 455 -1 977 RAHAVOOD FINANTSEERIMISTEGEVUSEST KOKKU -250 275 43 420 RAHAVOOD KOKKU -73 014 -12 621 -------------------------------------------------------------------------- Raha ja raha ekvivalendid perioodi alguses 114 935 127 556 Raha ja raha ekvivalentide muutus -73 014 -12 621 -------------------------------------------------------------------------- Raha ja raha ekvivalendid perioodi lõpus 41 921 114 935 Anneli Simm Investorsuhete juht AS Tallink Grupp Sadama 5 10111 Tallinn E-mail Anneli.simm@tallink.ee
Pealkiri
AS Tallink Grupp Audited Annual Report for the Financial Year 2023
Teade
Dear investors and business partners After several years of writing this message to you with mainly challenges and turbulence and uncertainties to report in addition to a constant struggle to keep our company's nose above water, I am pleased to be able to write this year's message with a slightly more positive tone. As a result of almost a herculean effort, dedication, perseverance, commitment and many sacrifices, Tallink Grupp has achieved the near-impossible in 2023 and has risen like a phoenix from the ashes of the last four years of crises and challenges. To get to a point of reporting significant profits from nearly all operations being suspended for long periods almost four years ago today, has required the management and all employees of Tallink Grupp to put everything we have into the game - creativity, flexibility, speed, knowledge, experience, courage, determination and so much more. The positive results we are reporting for 2023 speak volumes about the people who work in our company, our business partners, our suppliers, our customers, our investors and everyone who has had and continues to have faith in us. The crisis years have forced us to re-think and re-evaluate our strategies and operations more than once. Things that once seemed like temporary solutions and business opportunities have now developed into fullyfledged new strategic business areas and are an important part of our company's plans for the foreseeable and possibly also long-term future, helping us reduce risks for our core business. For example, the chartering out of company vessels, which has been part of our activities and operations for a long time, but not to the extent of the last four years, is now firmly a part of our strategy for the years ahead. Keeping the most optimum number of our vessels in regular traffic on our core and most profitable routes and chartering out other vessels in the medium to long term has enabled us to turn our results around in the last few years and will be part of our business strategy for the years ahead. Tallink Grupp's vessels are highly sought after across the globe for a wide range of projects, and we have proven, in recent years in particular, that both our vessels and crews are able to meet the demands of any global project that we have the opportunity to support. Closer to home, our focus must be and will continue to be on developing our products and services to ensure we meet the changing customer needs, the demands of the fastchanging world around us and regulatory requirements. To secure our place in the future 20 to 30 years from now, we must put even more emphasis on innovation and investment in sustainable development today. With regulations on the one hand and ambitious goals for tackling climate change on the other, we must pick up pace and get ahead in this race for a carbon-neutral future, responsible value chains and zero waste. There is no denying that achieving all the goals set for a sustainable future is extremely challenging, especially for sectors like transport where solutions are still few and far between, but we are focusing our efforts on ever stronger cooperation with research institutions, tech start-ups, industry peers, other industries and many others to find more and better solutions to benefit us all. And find them urgently. The targets that have been set cannot be achieved if everyone works in isolation. Fighting climate change should no longer be about competition, but all about collaboration. In summary, we look back on 2023 with gratitude for our colleagues' dedication and passion for our recovery, our investors' and partners' continued faith in and support for us, and our customers' loyalty towards us. On behalf of everyone at Tallink Grupp, I can promise you that we will continue working with the same passion and determination in 2024 and the years to come to deserve your trust and loyalty also in the future. Our ambition is still to be the best place to work for our people, the first choice for our customers, and the most innovative and sustainable service provider on and around the Baltic Sea. With your continued faith and trust, I know we can be all that. Yours sincerely Paavo Nõgene Chairman of the Management Board AS Tallink Grupp Audited Annual Report of the 2023 Financial Year In the financial year 2023 (1 January - 31 December), AS Tallink Grupp and its subsidiaries (the Group) carried 5.7 million passengers, which is 4.5% more than in the financial year 2022. The number of cargo units transported decreased by 20.9% compared to the previous financial year, while the number of passenger cars transported exhibited a positive year-on-year growth of 2.6%. The Group's audited consolidated revenue amounted to EUR 835.3 million (EUR 771.4 million in the financial year 2022), up by 8.3% year-on-year. Revenue from route operations (core business) increased by EUR 16.9 million to EUR 645.8 million compared to the financial year 2022. Audited EBITDA was EUR 214.5 million (EUR 135.8 million in the financial year 2022) and the unaudited net profit for the period was EUR 78.9 million (EUR 13.9 million in the financial year 2022), up 58.0% and 466.0%, respectively. The following operational factors impacted the Group's revenue and operating results in 2023: * Cargo and passenger transportation volumes were impacted by fewer vessels in operation due to chartering and by fewer trips compared to the previous year. * Demand was also affected by low consumer and business confidence levels, and the weak economic environment in all of the Group's core markets as well as global geopolitical instability. * At the end of the financial year, the Group operated 15 vessels, including 2 shuttle vessels, 2 cargo vessels and 5 operating cruise ferries, as well as 5 vessels chartered out (3 vessels on long-term and 2 vessels on short- term charter) and 1 vessel in lay-up. * During the financial year, 2 charter agreements ended. The charter agreement of the cruise vessel Romantika was terminated in September 2023 prior to its expiry date. The short-term charter agreement of the cruise ferry Victoria I expired in July 2023. In addition, the Group extended the charter agreements of the cruise vessels Galaxy I and Silja Europa until April 2024 and the end of 2024, respectively. The shuttle vessel Oscar Wilde (formerly Star) was chartered out in May 2023 for 20 months with an option to extend the charter period by 2+2 years and included a purchase option. * The planned maintenance works of the vessels totalled to 61 days. * The Group operated 3 hotels in Tallinn and 1 in Riga. * Declining global fuel prices, an optimal fleet size and strict cost control had a positive impact on the Group's cost base. However, while the fuel prices have dropped, the fuel transportation cost component has increased due to the change in the country of origin of the fuel. * The Group repaid loans in the amount of EUR 487.6 million, which includes the refinancing of loans of EUR 298 million. The net repayment of interest- bearing loans was EUR 189.6 million. * The Group's net debt to EBITDA ratio was 2.8 as at the end of the financial year 2023, compared to 5.4 as at the end of the financial year 2022. * The Group continues to focus on cost efficiencies from previously implemented measures and maintaining profitable operations on its core routes. * The Group regularly monitors the developments on its core routes, including the capacity of each route, and continues to seek new chartering options for vessels not used on the main routes, as well as working to extend the existing charter agreements. Key figures 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Revenue (EUR million) 835.3 771.4 476.9 Gross profit/loss (EUR million) 203.8 113.5 21.7 EBITDA¹ (EUR million) 214.5 135.8 58.3 EBIT¹ (EUR million) 113.3 37.7 -37.0 Net profit/loss for the period (EUR million) 78.9 13.9 -56.6 Depreciation and amortisation¹ (EUR million) 101.2 98.1 95.3 Capital expenditures¹ ²(EUR million) 28.2 203.3 20.2 Weighted average number of ordinary shares outstanding 743 569 064 743 569 064 694 444 381 Earnings/loss per share¹ (EUR) 0.11 0.02 -0.08 Number of passengers¹ 5 705 600 5 462 085 2 961 975 Number of cargo units¹ 323 990 409 769 369 170 Average number of employees¹ 4 879 5 023 4 360 As at 31 December 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Total assets (EUR million) 1 555.2 1 691.6 1 585.9 Total liabilities (EUR million) 769.5 984.7 893.4 Interest-bearing liabilities¹ (EUR million) 649.3 853.5 779.9 Net debt¹ (EUR million) 607.3 738.6 652.4 Net debt to EBITDA¹ 2.8 5.4 11.2 Total equity (EUR million) 785.8 706.9 692.5 Equity ratio¹ (%) 50.5% 41.8% 43.7% Number of ordinary shares outstanding 743 569 064 743 569 064 743 569 064 Shareholders' equity per share (EUR) 1.06 0.95 0.93 Ratios¹ 2023 2022 2021 ------------------------------------------------------------------------------- Gross margin (%) 24.4% 14.7% 4.5% EBITDA margin (%) 25.7% 17.6% 12.2% EBIT margin (%) 13.6% 4.9% -7.8% Net profit/loss margin (%) 9.4% 1.8% -11.9% ROA (%) 7.0% 2.4% -2.4% ROE (%) 10.6% 2.1% -8.2% ROCE (%) 8.4% 3.1% -2.8% Current ratio 0.5 0.7 0.6 ¹ Alternative performance measures based on ESMA guidelines are disclosed in the "Alternative performance measures" section of the report. (2) Does not include additions to right-of-use assets. Sales and segments In the financial year 2023, the Group's total revenue increased by EUR 63.9 million to EUR 835.3 million compared to EUR 771.4 million in the financial year 2022. Revenue from route operations (core business) amounted to EUR 645.8 million, EUR 16.9 million more than in the financial year 2022. The segment result from route operations (core business) amounted to EUR 107.2 million compared to EUR 39.7 million in the financial year 2022. In the financial year 2023, the Group's vessels carried a total of 3.5 million passengers on the Estonia-Finland route, an increase of 10.8% year-on-year. The number of cargo units transported decreased by 20.4%. Revenue from the Estonia- Finland route increased by EUR 20.2 million to EUR 298.0 million and the segment result improved by EUR 27.3 million to EUR 79.0 million. In the financial year 2023, the segment reflects the operations of the following vessels: * 1 January - 1 May 2023: the shuttle vessels MyStar, Megastar and Oscar Wilde (formerly Star). The latter stopped operating on the route in May 2023 due to a charter agreement. * 2 May - 11 October 2023: the shuttle vessels MyStar and Megastar. * 12 October - 31 December 2023: the shuttle vessels MyStar and Megastar and the cruise ferry Victoria I, which was added to the route in October 2023. The cruise ferry Silja Europa stopped operating on the Estonia-Finland route in August 2022 due to a charter agreement. In the financial year 2023, the Group carried a total of 1.7 million passengers on Finland-Sweden routes, down by 9.9% year-on-year. The number of cargo units transported decreased by 41.6%. The routes revenue decreased by EUR 17.2 million to EUR 257.1 million while the segment result improved by EUR 24.7 million year- on-year to EUR 23.8 million. The decline in passenger numbers and cargo volumes was mainly due to one less vessel in operation, 26% fewer trips compared to the financial year 2022 and the change of route to Turku-Kapellskär. In the financial year 2023, the segment reflects the operations of one cruise ferry on Turku-Stockholm/Turku-Kapellskär routes and two cruise ferries on the Helsinki- Stockholm route. The cruise ferry Galaxy I stopped operating on the Turku- Stockholm route from September 2022 due to a charter agreement. On Estonia-Sweden routes the number of passengers carried increased by 19.0% to 0.6 million in the financial year 2023. The number of cargo units transported increased by 3.0% year-on-year. Revenue of Estonia-Sweden routes increased by EUR 13.9 million to EUR 90.8 million and the segment result improved by EUR 15.5 million to EUR 4.5 million year-on-year. Estonia-Sweden routes reflect the operation of two cargo vessels on the Paldiski-Kapellskär route and one cruise ferry on the Tallinn-Stockholm route. Revenue from the segment Other increased by a total of EUR 48.6 million to EUR 196.0 million due to increase in the number of chartered vessels. The segment result improved by EUR 19.5 million year-on-year to EUR 54.5 million. At the end of the financial year 2023, the Group had 5 vessels on charter, of which 3 were on long-term and 2 on short-term charter. At the end of the 2023 financial year, long-term charters were as follows: * The vessel Atlantic Vision was chartered to Canada in November 2008. The current agreement runs until May 2024 with an option to extend for another 12 months. * The shuttle vessel Oscar Wilde (formerly Star) was chartered out from 5 May 2023 for 20 months with an option to extend the charter by 2+2 years and an option to purchase the vessel. * The cruise ferry Isabelle has been chartered out on a long-term basis since 1 July 2023 with a purchase option. At the end of the 2023 financial year, short-term charters were as follows: * The cruise ferry Galaxy I was chartered out in September 2022. In September 2023, the agreement was extended by six months until April 2024. * The cruise ferry Silja Europa was chartered out in August 2022. In October 2023, the charter agreement was extended until the end of 2024. During the year, the charter agreements of 2 vessels ended. The charter agreement for the cruise ferry Romantika, signed in March 2022, was terminated on 1 September 2023. The cruise ferry Victoria I, the charter of which expired in July, started operating on the Tallinn-Helsinki route on 12 October 2023. Restaurant and shop sales on board and on shore totalled EUR 391.0 million (EUR 378.2 million in 2022) accounting for almost half of total revenue. Ticket sales amounted to EUR 217.5 million (EUR 191.9 million in 2022) and sales of cargo transport to EUR 91.0 million (EUR 103.2 million in 2022). Revenue from the chartering of vessels amounted to EUR 101.2 million compared to EUR 65.8 million in the financial year 2022. Earnings In the financial year 2023, the Group's gross profit increased by EUR 90.4 million to EUR 203.8 million compared to EUR 113.5 million in the financial year 2022. EBITDA improved by EUR 78.7 million to EUR 214.5 million. The Group's profitability was mainly influenced by the following factors: * strong pricing and chartering strategy; * continued strong focus on cost efficiency through previously implemented measures; * lower global fuel prices and lower consumption due to chartering of vessels. The Group's audited net profit for the financial year 2023 was EUR 78.9 million or EUR 0.106 per share compared to a net profit of EUR 13.9 million or EUR 0.019 per share in 2022 financial year. The cost of goods sold at shops and restaurants amounted to EUR 170.6 million (EUR 160.6 million in 2022). Fuel costs for the financial year 2023 amounted to EUR 97.2 million (EUR 144.1 million in 2022). The decline in fuel cost was driven by an approximately 23% drop in global fuel prices, but also by lower consumption and more vessels on charter compared to the previous financial year. At the same time, the share of the Group's fuel transport cost component in the fuel price increased year-on- year due to the increased distance of the fuel sourcing. The Group's total personnel expenses amounted to EUR 181.0 million (EUR 162.9 million in 2022). Personnel expenses related to administrative staff and sales and marketing staff were EUR 27.8 million and EUR 21.5 million, respectively (EUR 23.3 million and EUR 19.6 million, respectively, in 2022). The personnel expenses related to servicing and technical personnel amounted to EUR 131.7 million compared to EUR 120.0 million in 2022. The average number of employees in the financial year 2023 was 4 879 (5 023 in 2022). Marketing and administrative expenses for the financial year 2023 amounted to EUR 83.0 million (EUR 74.3 million in 2022). Excluding personnel, administrative expenses for the period amounted to EUR 15.1 million and sales and marketing expenses to EUR 18.7 million (EUR 14.1 million and EUR 17.3 million, respectively, in 2022). The increase in the amortisation and depreciation expense by EUR 3.1 million to EUR 101.2 million compared to the financial year 2022 was mostly driven by the delivery of the shuttle-vessel MyStar to the Tallinn-Helsinki route in December 2022. There were no impairment losses related to the Group's property, plant and equipment and intangible assets. As a result of higher interest rates and increased financing obligations related to the delivery of the shuttle-vessel MyStar, net finance costs increased by EUR 10.9 million year-on-year to EUR 35.5 million in the financial year 2023. Liquidity and cash flow The Group's net operating cash flow for the financial year 2023 was positive at EUR 203.4 million (EUR 144.3 million in 2022). Net cash used in investing activities was EUR 26.2 million (EUR 200.3 million in 2022). In the financial year 2023, the net repayment of interest-bearing loans amounted to EUR 189.6 million. Interest payments were EUR 32.8 million (EUR 23.5 million in 2022). At 31 December 2023, the Group's cash and cash equivalents totalled EUR 41.9 million (EUR 114.9 million on 31 December 2022). In addition, available unused overdraft credit lines amounted to EUR 75.0 million (EUR 135.0 million in 2022). The total liquidity buffer (cash, cash equivalents and unused credit facilities) amounted to EUR 116.9 million on 31 December 2023 (EUR 249.9 million on 31 December 2022). In management's opinion, the Group has sufficient liquidity to support its operations. Dividends In 2018, the Group adopted a dividend policy subject to which dividends of a minimum amount of EUR 0.05 per share would be paid if the economic performance allows it. Due to the ongoing global uncertainties the Annual General Meeting of Shareholders held on 13 June 2023 decided not to pay dividends for the financial year 2022. In agreement with the Supervisory Board of the Group, the Group's Management Board has decided to prepare a proposal to the General Meeting of Shareholders to pay a dividend of EUR 0.06 per share in 2024 for the financial year of 2023. Consolidated statement of profit or loss and other comprehensive income For the year ended 31 December, in thousands of EUR 2023 2022 ------------------------------------------------------------------------------- Revenue 835 325 771 387 Cost of sales -631 491 -657 917 ------------------------------------------------------------------------------- Gross profit/loss 203 834 113 470 Sales and marketing expenses -42 162 -38 796 Administrative expenses -52 401 -47 555 Impairment loss on receivables -71 -153 Other operating income 4 275 10 871 Other operating expenses -171 -164 ------------------------------------------------------------------------------- Result from operating activities 113 304 37 673 Finance income 1 332 215 Finance costs -36 864 -24 871 Share of profit/loss of equity-accounted investees -75 -90 ------------------------------------------------------------------------------- Profit/loss before income tax 77 697 12 927 Income tax 1 175 1 008 Net profit/loss 78 872 13 935 Net profit/loss attributable to equity holders of the Parent 78 872 13 935 Other compherensive income Items that may be reclassified to profit or loss Exchange differences on translating foreign operations -172 480 ------------------------------------------------------------------------------- Other comprehensive income -172 480 Total comprehensive income 78 700 14 415 Total comprehensive income attributable to equity holders of the Parent 78 700 14 415 Basic and diluted loss per share (in EUR) 0.106 0.019 ------------------------------------------------------------------------------- Consolidated statement of financial position As at 31 December, in thousands of EUR 2023 2022 ------------------------------------------------------------------------------ ASSETS Cash and cash equivalents 41 921 114 935 Trade and other receivables 31 766 31 380 Prepayments 7 661 9 379 Prepaid income tax 193 37 Inventories 41 411 39 965 ------------------------------------------------------------------------------ Current assets 122 952 195 696 Investments in equity-accounted investees 0 75 Other financial assets and prepayments 4 794 3 622 Deferred income tax assets 21 840 21 840 Investment property 300 300 Property, plant and equipment 1 377 664 1 438 286 Intangible assets 27 671 31 823 ------------------------------------------------------------------------------ Non-current assets 1 432 269 1 495 946 TOTAL ASSETS 1 555 221 1 691 642 LIABILITIES AND EQUITY Interest-bearing loans and borrowings 104 097 165 049 Trade and other payables 85 406 86 934 Payables to owners 6 6 Income tax liability 10 35 Deferred income 34 788 44 222 ------------------------------------------------------------------------------ Current liabilities 224 307 296 246 Interest-bearing loans and borrowings 545 160 688 465 ------------------------------------------------------------------------------ Non-current liabilities 545 160 688 465 ------------------------------------------------------------------------------ Total liabilities 769 467 984 711 Share capital 349 477 349 477 Share Premium 663 663 Reserves 67 056 66 363 Retained earnings 368 558 290 428 ------------------------------------------------------------------------------ Equity attributable to equity holders of the Parent 785 754 706 931 Total equity 785 754 706 931 ------------------------------------------------------------------------------ TOTAL LIABILITIES AND EQUITY 1 555 221 1 691 642 Consolidated statement of cash flows For the year ended 31 December, in thousands of EUR 2023 2022 ------------------------------------------------------------------------------- CASH FLOWS FROM OPERATING ACTIVITIES Net profit/loss for the period 78 872 13 935 Adjustments for: Depreciation and amortisation 101 224 98 136 Net gain/loss on disposals of property, plant and equipment -15 -34 Net interest expense 35 290 24 622 Loss from equity-accounted investees 75 90 Net unrealised foreign exchange gain/loss -198 341 Loss from investments 123 0 Income tax -1 175 -1 008 ------------------------------------------------------------------------------- Adjustments 135 324 122 147 Changes in: Receivables related to operating activities -378 -2 036 Prepayments related to operating activities 1 718 -1 602 Inventories -1 446 -5 334 Liabilities related to operating activities -10 457 17 415 ------------------------------------------------------------------------------- Changes in assets and liabilities -10 563 8 443 Cash generated from operating activities 203 633 144 525 Income tax paid -186 -227 ------------------------------------------------------------------------------- NET CASH FROM/USED IN OPERATING ACTIVITIES 203 447 144 298 CASH FLOWS FROM INVESTING ACTIVITIES Purchase of property, plant and equipment and intangible assets -28 131 -203 322 Proceeds from disposals of property, plant and equipment 613 2 768 Interest received 1 332 215 ------------------------------------------------------------------------------- NET CASH USED IN INVESTING ACTIVITIES -26 186 -200 339 CASH FLOWS FROM FINANCING ACTIVITIES Proceeds from loans received 59 972 196 290 Repayment of loans received -251 431 -110 055 Change in overdraft -15 -165 Payment of lease liabilities -21 519 -17 157 Interest paid -32 827 -23 516 Payment of transaction costs related to loans -4 455 -1 977 NET CASH FROM FINANCING ACTIVITIES -250 275 43 420 TOTAL NET CASH FLOW -73 014 -12 621 ------------------------------------------------------------------------------- Cash and cash equivalents at the beginning of period 114 935 127 556 Change in cash and cash equivalents -73 014 -12 621 ------------------------------------------------------------------------------- Cash and cash equivalents at the end of period 41 921 114 935 Anneli Simm Investor Relations Manager AS Tallink Grupp Sadama 5 10111 Tallinn, Estonia E-mail anneli.simm@tallink.ee