Börsiteade
TKM Grupp AS
Kategooria
Juhtkonna vaheteadaanne või kvartaalne finantsaruanne
Manused
Kuupäev
18.01.2024 16:30:00
Pealkiri
2023. aasta IV kvartali ja 12 kuu auditeerimata majandustulemused
Teade
Segmendid (EURm) Q4/23 Q4/22 yoy 12m/23 12m/22 yoy ------------------------------------------------------------------------------ Supermarketid 165,0 161,8 2,0% 620,2 594,9 4,3% Kaubamaja 34,9 33,7 3,3% 110,5 105,2 5,0% Autokaubandus 45,7 34,4 32,9% 194,4 146,8 32,4% Turvasegment 5,3 2,9 82,6% 15,7 9,8 59,5% Kinnisvara 1,7 1,6 8,1% 6,6 6,2 6,9% ------------------------------------------------------------------------------ Müügitulud kokku 252,6 234,4 7,8% 947,3 862,8 9,8% ------------------------------------------------------------------------------ Supermarketid 7,4 4,9 51,4% 20,0 12,9 55,1% Kaubamaja 1,9 2,0 -4,1% 1,6 2,3 -28,6% Autokaubandus 1,9 2,2 -12,5% 13,3 10,7 24,3% Turvasegment -0,2 0,0 NA -0,1 0,1 -173,2% Kinnisvara 2,8 3,2 -12,2% 10,4 11,3 -7,8% IFRS 16 -0,7 -0,6 13,1% -2,2 -2,3 -3,0% ------------------------------------------------------------------------------ Maksueelne kasum kokku 13,1 11,6 12,8% 43,0 34,9 23,1% ------------------------------------------------------------------------------ Grupi 2023. aasta neljanda kvartali konsolideeritud auditeerimata müügitulu oli 252,6 miljonit eurot, ületades sellega aasta varasemat müügitulu 7,8%. 2023. aasta müügitulu oli 947,3 miljonit eurot, kasvades võrreldes 2022. aasta tulemusega, mil müügitulu oli 862,8 miljonit eurot, 9,8%. Grupi 2023. aasta neljanda kvartali konsolideeritud auditeerimata puhaskasum oli 12,8 miljonit eurot, mis oli 20,6% kõrgem eelnenud aasta võrreldava perioodi kasumist. Grupi 2023. aasta puhaskasum oli 37,4 miljonit eurot, kasvades 26,9%. Maksueelne kasum oli 2023. aastal 43,0 miljonit eurot, mis oli aasta varasemast tulemusest 23,1% parem. Märkimisväärse ligi 50 miljoni euro suuruse müügimahu kasvuga panustas 2023. aasta neljandas kvartalis müügitulude kasvu Grupi autosegment, mida toetasid kõikide Grupi autosegmendi ettevõtete head tulemused. Kokkuvõttes saavutas Grupp neljandas kvartalis tugeva 7,8%lise müügitulude kasvu. Kõrge müügimahu kasvumääraga panustas ka turvasegment, kus Viking Security'ga ühendati kolmandas kvartalis segmenti soetatud kaks turvaettevõtet, mis lisasid sünergiat ja käibekasvu. Supermarketite ja Kaubamajade segmentides olid müügikasvud tagasihoidlikumad, olles mõjutatud tarbijakäitumise muutumisest. Klientide kasvav ebakindlus tuleviku suhtes on teinud nad ettevaatlikumaks ning säästlikumaks. Vaatamata hinnakasvu pidurdumisele on kaupade hinnad kõrged ning kliendid on otsimas kokkuhoidu soodushindade ning ostukorvi optimeerimise kaudu. Viimane mõjutab enim supermarketite segmendi müügikasvu. Soodushindade eelistamine jaesegmentides ning hinnasurve autosegmendis on vähesel määral mõjutanud negatiivselt kogu Grupi brutomarginaali. Teisalt on energiahindade vähenemine võrreldes 2022. aastaga andnud võimaluse taastada Grupi kasumlikkus varasemale tasemele. Grupi tööjõukulud kasvasid 2023. aasta neljandas kvartalis 7,8%, samal ajal kahanes töötajate arv 0,5%. Novembris alustasid TKM Kinnisvara AS ja Enefit Volt koostööd, et rajada 11 Selveri parklasse kokku 31 uut avalikku elektriautode laadijat. Ligi pooled neist ehk 15 on ülikiirlaadijad, mis võimaldavad 100 kilomeetri läbimiseks vajaliku koguse energiat laadida vaid mõne minutiga. Jätkati Grupi jaesegmentide lojaalsusprogrammi Partnerkaart funktsionaalsuste arendamisega. Täiendati Partner Äpi mugavusfunktsionaalsusi ning arendati edasi ?maksa hiljem" makseahendusi. Varasemalt on aruandeaastal Grupp panustanud alljärgnevatesse arendustesse. Aruandeaasta teisel poolel alustas kinnisvarasegment Grupi vajadustest juhindudes logistikakeskuse arendamist Maardusse. Keskuse kogupindala on 17 200 m² ning ehitus läheb maksma ligikaudu 20 miljonit eurot. Logistika-keskuse ehitus finantseeritakse Grupi omavahenditest ja pangalaenuga. Tänapäevane A- energiaklassi hoone ehitatakse vastavalt BREEAM sertifikaadi nõuetele. Logistikakeskus hakkab teenindama eelkõige Selveri kaubamahtusid, selle valmimine on kavandatud 2024. aasta sügisesse. Logistikakeskuse rajamine avab TKM Grupi ettevõtetele uusi ärivõimalusi ja suurendab tööprotsesside efektiivsust. Kolmandas kvartalist tugevdas Grupi turvasegment oma turupositsiooni ja tulevikuväljavaateid kahe silmapaistva turvaettevõtte ostmisega. Omandati ettevõtted Skarabeus Julgestusteenistus OÜ ja Caesari Turvateenistuse AS, mis efektiivsuse tõstmise eesmärgist juhindudes ühendati detsembris Viking Security ASiga. Tehtud investeering annab positiivset sünergiat läbi tugeva valdkonna oskusteabe liitmise, tegevusvõimekuse kasvu ja kuluefektiivsuse. Kolmandas kvartalis avas supermarketite segment Kurna kaubandus-pargis oma 73. kaupluse kaubanduspinnaga 3700 m2. Septembris avas supermarketite segment täisrenoveeritud ning uuendatud kontseptsiooniga Delice kaupluse Tallinna südalinnas Solarise keskuses. Kaubamajade segmendis jätkusid e-poe platvormi arendustööd. Samuti avati kolmandas kvartalis renoveeritud ja uuele kontseptsioonile üle viidud Kristiine keskuse I.L.U. kauplus. II kvartalis suleti renoveerimis-töödeks ligi kaheks kuuks supermarketite segmendi suurim kauplus Tallinnas Järvel. Mai lõpus taasavatud renoveeritud Järve Selver on klientide poolt hästi vastu võetud. I kvartalis renoveeris supermarketi-te segment Tartus Ringtee Selveri. Esimeses kvartalis renoveeriti uuele kontseptsioonile Ülemiste I.L.U. kauplus, sealjuures suurendati müügipinda ligi poole võrra 460 ruutmeetrile. Uuendusena avati Ülemiste I.L.U. kaupluses eraldi sissepääsuga NYX make-up shop-in shop. Kinnisvara segmendis valmis teises kvartalis Viimsi Keskuse katusele rajatud päikesepark ning novembris Põltsamaa Selveri päikesepark. Jaanuaris suleti Saaremaal ootustele mittevastanud WOW Selver ning mais Punane Selver Tallinnas Lasnamäel. Aruandeperioodi lõpul oli püsikliente arv üle 714 tuhande kasvades aastaga 1,3%. Püsiklientide osatähtsus Grupi supermarketite ja kaubamaja segmendi müügitulus oli 85,2% (2022. aastal oli see 84,4%). Aasta viimases kvartalis said täiendust Grupi kliendilojaalsusprogrammi Partnerkaart raames pakutavad kaasaegsed ja mugavad Partner Kuukaardi ?osta kohe, maksa hiljem" makselahendused. Juba kolm aastat turul olnud Ostulimiidile, mis võimaldab klientidel ühes kuus tehtud ostude eest tasuda ühe koondarvega järgmisel kuul, lisandusid makselahenduste valikusse Osamakse ja Järelmaks. Osamakse võimaldab ostude eest tasuda 3 või 6 võrdses osas ilma ühegi lisatasuta. Järelmaksuga saab maksed hajutada 36 kuu peale. Esialgu lansseeriti uued makselahendused Kaubamaja müügimajades. 2024. aasta esimesel poolel laienevad uued makselahendused Kaubamaja e-poodi ning edaspidi ka e-Selverisse. Supermarketid Supermarketite ärisegmendi 2023. aasta konsolideeritud müügitulu oli 620,2 miljonit eurot, kasvades aasta varasema perioodiga 4,3%. IV kvartali konsolideeritud müügitulu oli 165,0 miljonit eurot, kasva-des aasta varasema perioodiga võrrelduna 2,0%. Kuu keskmine kaupade müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli 2023. aastal 0,43 tuhat eurot, kasvades võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga vastavalt 3,7%. IV kvartalis oli sama näitaja 0,45 tuhat eurot, vähenedes võrrelduna eelmise aasta võrreldava perioodiga 0,6%. Võrreldavate kaupluste vaates oli kaupade müügitulu müügipinna ruutmeetrile 2023. aastal 0,44 tuhat eurot, kasvades võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga 4,8% ning IV kvartalis 0,45 tuhat eurot, kahanedes võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga 0,3%. Kauplustest tehti 2023. aastal 44,2 miljonit ostu, mis oli baasaastast 1,1% enam. 2023. aasta IV kvartalis oli maksueelne kasum 7,4 miljonit eurot ja puhaskasum 7,0 miljonit eurot, olles baasperioodist vastavalt 2,5 miljonit ja 1,0 miljonit eurot suurem. 2023. aasta supermarketite segmendi konsolideeritud maksueelne kasum oli 20,0 miljonit eurot, suurenedes võrdluses eelmise aastaga 7,1 miljoni euro võrra. Aasta puhaskasum oli 18,4 miljonit eurot, suurenedes võrrelduna eelnenud aastaga 6,6 miljoni euro võrra. Puhaskasumi ja tulumaksueelse kasumi erinevus tuleneb dividendidelt makstud tulumaksult. 2023. aasta majandustulemusi mõjutas 2022. aastal Tallinnas Priisle ja Tabasalu Selveri ja 2023. aasta augustis Kurna Selveri avamisest lisandunud käive ning 2022. aastal Saaremaal WOW Selveri ning 2023. aastal Tallinnas Punase Selveri sulgemisest ära jäänud käive. Müügitulu mõjutasid oluliselt Tartus asuva Ringtee Selveri ning Tallinnas Delice Solarise ja keti suurima, Järve Selveri kaupluste ajutine sulgemine renoveerimistööde tõttu, mis peatas nende müügitegevuse. Kõikide eelloetletud projektidega on kaasnenud ka ühekordsed kulud ning investeeringud. Supermarketite segmendi tulemused olid 2023. aastal mõjutatud erakordselt kõrgest ja laiapõhjalisest inflatsioonitasemest ning tarbijate kindlustunde vähenemisest. 2023. aasta vältel hinnatõus pidurdus, kuid toodete ning teenuste hinnatase püsis siiski kõrge. Toidukaupade oluline kallinemine on muutnud klientide ostuharjumusi, suurendanud huvi kampaaniatoodete vastu ning kaupade mahuline müük on püsinud alates 2022. aasta kevadest languses. Neljanda kvartali müügitulemusi mõjutas veelgi nõrgenenud nõudlus igapäevaselt vähem oluliste toidu- ja tööstuskaupade järele ning jätkuvalt kasvav nõudlus kampaaniatoodete järele. Kampaaniatoodete osakaal ostukorvis jõudis aasta lõpus ajalooliselt kõrgeimale ca 55% tasemele. E-kaubanduse müügitulu kasv neljandas kvartalis pidurdus, kuid aasta kokkuvõttes kasvas e-käive jaekäibega sarnases tempos. Kasumi märkimisväärsele paranemisele on oluliselt kaasa aidanud energiakulude vähenemine. Alates aruandeaasta teisest kvartalist on energiakulud olnud madalamad võrreldes eelneva aastaga ja aasta lõikes jäid veerandi võrra madalamaks 2022. aasta tasemest. Tööjõukulude kasv on olnud supermarke-tite segmendis müügitulu kasvust kõrgemal tasemel. Kiirem palgakulu kasv on tingitud üldisest palga-tõususurvest ning osaliselt ajutistest kaupluste renoveerimiseks sulgemisest, kus müügitegevus oli peatatud. Samas on ketis reorganiseeritud tööprotsesse ja tehtud edukaid struktuurimuudatusi, vähendades töötunde ning seeläbi suurendatud töötajate tasusid. Supermarketite segmenti kuuluva Kulinaaria OÜ 2023. aasta teises pooles alguse saanud tootmismahu langus pidurdus aruandeaasta teises pooles. Neljandas kvartalis, mil toorainehindade kiire ning laiapõhjaline tõus oli seljataha jäänud, näitas Selveri Köögi toodangu tarbimine stabiliseerumise märke. Keskusköök jätkas igapäevase järjepideva tootearendusega, kuna klientide ootused uute maitsete järele on kasvanud. Keskusköögis on nii tootmises, pakendamisel, töötajate heaolus kui ka tarneahelas olulisel kohal kestlik areng. Selveri Köögi jalajälg on tänu keskkonnasõbralikele lahendustele ja ressursitõhusa-male tootmisele vähenenud viimase kuue aasta jooksul ca 80%. Aruandeaastal vähendati märkimisväärselt plasti kasutust. Ümbertöödeldavaks muutus üle 80% kõigist Kulinaaria karpidest ja topsidest. Tänu tipptasemel toidutehnoloogiale ja tootmishoone detailsusteni läbimõeldud tehnosüsteemidele tagatakse toodetele pikemad säilimisajad, ilma toodetesse säilitusaineid lisamata. Selveri Köögi toodang vastab toiduainetööstusele seatud kõrgeimatele nõudmistele. Selver avas 2023. aastal ühe uue kaupluse - augustis Harjumaal Kurna Selveri. Renoveeriti kolm kauplust: veebruaris taasavati klientidele Ringtee Selver Tartus; maikuus taasavati Tallinnas Selveri keti suurim kauplus - Järve Selver ning septembris avati uuenenud kontseptsiooniga Delice Solaris kauplus. I kvartalis alustatud Politsei- ja Piirivalveameti poolt välja antavate isikut tõendavate dokumentide väljastamine laienes aasta lõpuks üle Eesti 41 kauplusesse. ID-kaartide ja passide väljastamine teenis 2023. aastal ?Aasta Kaubandusteo" parima koostööprojekti tiitli. Supermarketite segmenti kuulub detsembri lõpu seisuga 71 Selveri kauplust, 2 Delice kauplust, Ränd-pood ning kohvik, kogumüügipinnaga 120,4 tuhat m². Lisaks e-Selver, mis on Eesti suurima teenindus-piirkonnaga e-pood ja keskusköök Kulinaaria OÜ. Kaubamajad Kaubamajade segmendi 2023. aasta müügitulu oli 110,5 miljonit eurot, ületades eelmise aasta sama perioodi müüke 5,0%. IV kvartali müügitulu oli 34,9 miljonit eurot, mis oli eelmisest aastast parem 3,3%. Kaubamajade 2023. aasta maksueelne kasum oli 1,6 miljonit eurot, mis on aastatagusest tulemusest 0,7 miljonit eurot madalam. IV kvartalis oli maksueelne kasum 1,9 miljonit eurot, mis oli eelnenud aasta võrreldavast perioodist 4,1% madalam. Kaubamaja müügimajade 12 kuu keskmine müügitulu müügipinna ruutmeetrile oli 0,3 tuhat eurot kuus, mis on 6% kõrgem, kui eelmise aasta samal perioodil. Aruandeaasta esimene pool oli tugevate müügikasvudega, sest 2022. aastal alanud Venemaa täiemahuline sõda Ukrainas mõjutas baasaasta esimese kvartali teise poole müüke negatiivselt. 2023. aastal oli kevadhooaja kampaania alguses klientide huvi suur ja külastatavus poodides eelnenud aastaga võrreldes tunduvalt kõrgem. Esimese poolaasta algul mõjutas talvehooaja kaupade allahindlust keskmisest soojem talv, mistõttu olid 2023. aastal küll allahindlusprotsendid suuremad, aga kasvanud müügimahud kompenseerisid madalama marginaali ja mõjutasid tulemust positiivselt. Teises kvartalis algasid Tallinna kesklinnas Vanasadama trammiliini ehitustööd, mille tulemusena olid juuli alguseks suletud enamus Tallinna müügimaja ümbritsevaid ristmikuid ja liiklemine oli häiritud ka jalakäijatel. See mõjutas tuntavalt teise poolaasta müüke, lisaks mõjus sügiskaupade müükidele negatiivselt üle keskmise soojem september. Neljanda kvartali lõpupoole oli müügimajade külastatavuses tunda majandusolukorra mõningast halvenemist, samas Kaubamaja suurim kampaania, Osturalli, oli läbi aegade parima tulemusega. Jõuluhooajal müüs Kaubamaja heategevusprojekti raames rekordilise koguse käsitöötrühvleid, mille müügist kogutud tulu annetati heategevusfondile Minu Unistuste Päev, kes aitab raskesti haigetel lastel emotsionaalselt paremini toime tulla. I.L.U. kosmeetikakauplusi opereeriva OÜ TKM Beauty Eesti 2023. aasta neljanda kvartali müügitulu oli 2,9 miljonit eurot, kasvades 2022. aasta sama perioodiga võrreldes 23,4%. 2023. aasta neljandas kvartalis oli kasum 0,2 miljonit eurot, mis oli 2022. aasta neljanda kvartali tulemusest suurem 0,1 miljoni euro võrra. Neljanda kvartali müügikasvu taga olid õnnestunud turunduskampaaniad nii Mustal Reedel kui jõulukuul. 2023. aasta müügitulu oli 8,4 miljonit eurot, mis oli 2022. aastaga võrreldes 26,4% enam. 2023. aasta kasum oli 0,4 miljonit eurot, mis oli 2022. aasta tulemusest parem 0,2 miljonit eurot. Aasta olulisemateks sündmusteks oli Ülemiste ja Kristiine I.L.U. kaupluste kontseptsiooni- ja kaubasortimendi uuenduste ellu viimine. Uuenenud poed tõid võrreldes eelneva aastaga kaasa 25%lise kasvu I.L.U. püsiklientide arvus, sealjuures kasvas eriti jõuliselt alla 25-aastate noorte klientide arv. Autokaubandus Autokaubanduse ärisegmendi 2023. aasta müügitulu oli 194,4 miljonit eurot, mis ületas eelnenud aasta müügitulu 32,4%. Neljanda kvartali 45,7 miljoni euro suurune müügitulu ületas aasta varasemat sama perioodi müügitulu 32,9%. Aastaga müüdi kokku 6 264 uut sõidukit, sellest neljandas kvartalis 1 422 sõidukit. Segmendi 2023. aasta puhaskasum oli 11,2 miljonit eurot, olles 1,8 miljoni euro võrra suurem aasta varasemast kasumist. Segmendi 2023. aasta maksueelne kasum oli 13,3 miljonit eurot, ületades 2022. aasta maksueelset kasumit 2,6 miljoni euro võrra. 2023. aasta neljanda kvartali maksueelne kasum oli 1,9 miljonit eurot, mis oli aasta varasema sama perioodi kasumist 0,3 miljonit eurot madalam. Grupi autosegmendile lõppes 2023. aasta edukalt. Kõigi autosegmendi ettevõtete müügitulemused ületasid 2022. aastat ja kokkuvõttes lõpetati aasta uue kasumirekordiga. Aasta alguses tarneid mõjutanud sõidukite komponentide kriis leevenes aasta teises pooles. Normaliseerunud tarneolukord ja oskuslik laovarude planeerimine võimaldas kasvatada müüke, teisalt kasvas tiheda konkurentsi olukorras soodushindade pakkumine, mis mõjutas müügimarginaali. Uute autode hinnatõusud ja kasvanud laenuintressid muutsid erakliendid ostuotsuste tegemisel ettevaatlikuks, kuid kasvas klientide huvi kasutatud autode vastu. Hübriid- ja elektrisõidukite osas oli märgata küll huvi kasvu, kuid elektriautode müük siiski veel oluliselt ei kasvanud. Grupi poolt müüdud autode maht tagab järelteeninduste ja kereremondiosakondade töötamise täisvõimsusel. KIA sõidukitega on segment endale jätkuvalt kindlustanud postisooni Baltikumi autoturu nelja parima hulgas. Sarnaselt aasta varasemaga olid populaarsed mudelid KIA Sportage linnamaastur ja KIA Ceed mudelipere. Uutest mudelitest jõudis 2023. aasta lõpus turule uus KIA EV9 elektri SUV, milline on hetkel sisuliselt ainus omalaadne sõiduk turul. Lisaks on valikusse oodata uut Shkoda Superb keskklassi sedaani ning Shkoda Kodiaq'i. 2023. aasta olulisemaks sündmusteks saab kindlasti lugeda Shkoda müügiõiguse saamist Leedus ning aasta lõpus sobiva start-up salongi tarvis rendipinna leidmist Vilniuses. See võimaldab peagi alustada Vilniuses uute Shkoda sõidukite müügiga. Turvasegment Turvasegmendi 2023. aasta kontserniväline müügitulu oli 15,7 miljonit eurot, kasvades eelnenud aastaga võrreldes 59,5%. 2023. aasta maksueelseks kahjumiks kujunes 0,1 miljonit eurot. Maksueelne kahjum suurenes eelmise aastaga võrreldes 0,2 miljoni euro võrra. IV kvartali kontserniväline müügitulu oli 5,3 miljonit eurot, kasvades eelnenud aasta sama perioodiga võrreldes 82,6%. Segmendi IV kvartali maksueelseks kahjumiks kujunes 0,2 miljonit eurot, mis võrdluses eelnenud aasta sama perioodiga oli 0,2 miljoni euro võrra madalam. IV kvartali tulemusi mõjutasid suvel omandatud ettevõtetega seotud tegevused ja kulud. Olulise negatiivse mõjuga kasumile oli koostööpartneri pankrotiga seoses toimunud nõuete provisjoneerimine. Detsembris toimus SKARABEUS Julgestusteenistus OÜ ja Caesari Turvateenistuse AS ühendamine Viking Security ASiga, mis loob tugeva aluse tuleviku kasvuks. Kõik äritegevuse valdkonnad kasvasid ja nõudlus teenuste järel püsib tugev. Kinnisvarad Kinnisvara segmendi 2023. aasta grupiväline müügitulu oli 6,6 miljonit eurot. Müügitulu kasvas möödunud aastaga võrreldes 6,9%. Segmendi IV kvartali grupiväline müügitulu oli 1,7 miljonit eurot. Müügitulu kasvas aasta varasemaga võrreldes 8,1%. Kinnisvara segmendi 2023. aasta maksueelne kasum oli 10,4 miljonit eurot, kasum vähenes 7,8% võrra. Segmendi IV kvartali maksueelseks kasumiks kujunes 2,8 miljonit eurot. Maksueelne kasum vähenes võrdlusperioodil 12,2%. Segmendi müügitulu kasvu on aasta jooksul toetanud kaubanduskeskuste edukas toimimine ja kaubanduspindade püsiv hõivatus. Ehkki majanduskeskkonnas valitseb üldine ebakindlus, on segmendi kaubanduskeskused aasta jooksul suutnud külastatavust stabiilselt kasvatada, seda ka aasta viimases kvartalis, kus majanduskeskkonna väljavaated on halvenenud. Viimaste aastate heitlikud majandusolud on väga keerulisse olukorda pannud toitlustussektori. Tallinna südalinna kaubanduspindade külastatavust on aasta jooksul oluliselt mõjutanud ümbruskonnas toimuvad tänavate rekonstrueerimistööd. Liikluspiirangud, seoses tänavate osalise sulgemisega, avaldavad üürnike tegevusele jätkuvalt märkimisväärset mõju. Kaubanduskeskuste edukale toimimisele on kaasa aidanud hoolikalt positsioneeritud turunduskampaaniad. 2023. aasta teisel poolaastal lansseeris Tartu Kaubamaja uue sõnumiga imago kampaania, mis võtab fookusesse üleliigse tarbimise, kandes endas sõnumit ?Vali pigem harva, aga vali hästi". Sellele järgnenud jõulukampaania toetas sama sõnumit. Segmendi müügitulu kasvatas maikuus tegevust alustanud Peetri Selveri vahetus läheduses asuv grupivälisele osapoolele üüritud Raudkivi tee 1 tankla laiendusena valminud autopesula. Juunis sai kasutusvalmis Viimsi Keskuse päikesepark ning novembris Põltsamaa Selveri päikesepark. Ettevõtte kõikide päikeseparkide poolt toodetud elektrienergia kasutatakse esmajärjekorras hoones kohapealse energiatarbimise katmiseks. 2023. aastal tegi segment investeeringuid jätkusuutlikkuse strateegia raames energiatõhususe tõstmiseks 0,5 miljoni euro ulatuses. Segmendi kasumi vähenemine on suurel määral tingitud euroala intressimäära tõusust, mis põhjustas laenuintresside hüppelise kasvu. Kinnisvara segmenti on koondunud suurem osa Grupi laenuportfellist, intressikulu on võrdlusperioodil mitmekordistunud. Segmendi IV kvartali kasumit mõjutas iga- aastane kinnisvarainvesteeringute õiglasele väärtusele hindamine. Eelnenud aasta varade väärtuse kasv ületas aruandeaasta kasvu, mille tulemusena viimase kvartali kasum kujunes 0,4 miljoni euro võrra väiksemaks. 2023. aasta kasumis kajastub ühekordne üürilepingu ennetähtaegsest lõpetamisest tingitud rahaline hüvitis (0,5 miljonit). Kinnisvaraettevõtete fookuses on jätkusuutlikkuse strateegia elluviimine, igapäevaselt pööratakse suurt tähelepanu hoonete energiatõhususe parendamisele ning keskkonnasõbralike lahenduste väljatöötamisele. Energiatõhususe eesmärgil jätkatakse hoonete kütte- ja ventilatsiooniseadmete automaatika parendamist ning kaugloendurite kasutuselevõttu. Novembris alustasid TKM Kinnisvara AS ja Enefit Volt koostööd, et rajada 11 Selveri parklasse kokku 31 uut avalikku elektriautode laadijat. Ligi pooled neist ehk 15 on ülikiirlaadijad, mis võimaldavad 100 kilomeetri läbimiseks vajaliku koguse energiat laadida vaid mõne minutiga. Aasta teisel poolel alustas TKM Kinnisavara AS Grupi vajadustest juhindudes logistikakeskuse arendamisest Maardusse. Keskuse kogupindala on 17 200 m² ning ehitus läheb maksma ligikaudu 20 miljonit eurot. Logistikakeskuse ehitus finantseeritakse Grupi omavahenditest ja pangalaenuga. Logistikakeskuse katusele rajatakse päikeseenergia park, mille energiatoodang katab märgatava osa hoone elektritarbimisest. Logistikakeskuse valmimine on kavandatud 2024. aasta sügisesse. KONSOLIDEERITUD FINANTSSEISUNDI ARUANNE Tuhandetes eurodes ------------------------------------------------------------------------------- 31.12.2023 31.12.2022 ------------------------------------------------------------------------------- VARAD Käibevara Raha ja pangakontod 42 064 22 436 Nõuded ja ettemaksed 25 568 27 200 Varud 98 254 89 194 ------------------------------------------------------------------------------- Käibevara kokku 165 886 138 830 ------------------------------------------------------------------------------- Põhivara Pikaajalised nõuded ja ettemaksed 243 299 Sidusettevõtjad 1 732 1 722 Kinnisvarainvesteeringud 64 971 63 623 Materiaalne põhivara 433 306 420 600 Immateriaalne põhivara 25 370 21 723 ------------------------------------------------------------------------------- Põhivara kokku 525 622 507 967 ------------------------------------------------------------------------------- VARAD KOKKU 691 508 646 797 ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL ------------------------------------------------------------------------------- Lühiajalised kohustused Võlakohustused 48 820 97 107 Võlad ja ettemaksed 114 573 111 449 ------------------------------------------------------------------------------- Lühiajalised kohustused kokku 163 393 208 556 ------------------------------------------------------------------------------- Pikaajalised kohustused Võlakohustused 258 857 190 825 Edasilükkunud tulumaksukohustus 5 356 5 299 Pikaajalised eraldised ja ettemakstud tulevaste perioodide tulud 526 458 ------------------------------------------------------------------------------- Pikaajalised kohustused kokku 264 739 196 582 ------------------------------------------------------------------------------- KOHUSTUSED KOKKU 428 132 405 138 ------------------------------------------------------------------------------- Omakapital Aktsiakapital 16 292 16 292 Kohustuslik reservkapital 2 603 2 603 Ümberhindluse reserv 116 521 106 981 Jaotamata kasum 127 960 115 783 ------------------------------------------------------------------------------- OMAKAPITAL KOKKU 263 376 241 659 ------------------------------------------------------------------------------- KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL KOKKU 691 508 646 797 ------------------------------------------------------------------------------- KONSOLIDEERITUD KOONDKASUMIARUANNE Tuhandetes eurodes ------------------------------------------------------------------------------- IV kvartal IV kvartal 2023 2022 12 kuud 2023 12 kuud 2022 ------------------------------------------------------------------------------- Müügitulu 252 596 234 387 947 257 862 763 Muud äritulud 830 993 2 016 2 199 Müüdud kaupade kulu -180 529 -166 806 -686 000 -624 435 Teenuste kulud -16 365 -17 235 -60 685 -63 268 Tööjõukulud -30 370 -28 184 -108 668 -97 458 Põhivara kulum ja väärtuse langus -10 113 -9 873 -40 770 -39 072 Muud ärikulud -89 -157 -894 -786 ------------------------------------------------------------------------------- Ärikasum 15 960 13 125 52 256 39 943 ------------------------------------------------------------------------------- Finantstulud 46 1 86 4 Finantskulud -2 984 -1 551 -9 576 -5 197 Kasum sidusettevõtja aktsiatelt kapitaliosaluse meetodil 74 37 240 197 ------------------------------------------------------------------------------- Kasum enne tulumaksustamist 13 096 11 612 43 006 34 947 ------------------------------------------------------------------------------- Tulumaks -281 -982 -5 582 -5 462 ------------------------------------------------------------------------------- Aruandeperioodi puhaskasum 12 815 10 630 37 424 29 485 ------------------------------------------------------------------------------- Muu koondkasum ------------------------------------------------------------------------------- Kirjed, mida ei klassifitseerita edaspidi ümber kasumiaruandesse Maa ja ehitiste ümberhindlus 11 989 0 11 989 0 ------------------------------------------------------------------------------- Aruandeperioodi muu koondkasum /(-kahjum) kokku 11 989 0 11 989 0 ------------------------------------------------------------------------------- ARUANDEPERIOODI KOONDKASUM 24 804 10 630 49 413 29 485 ------------------------------------------------------------------------------- Tava- ja lahustatud puhaskasum aktsia kohta (eurodes) 0,31 0,26 0,92 0,72 Raul Puusepp Juhatuse esimees Tel 731 5000
Pealkiri
Unaudited consolidated interim accounts for the fourth quarter and twelve months of 2023
Teade
Segments (EURm) Q4/23 Q4/22 yoy 12m/23 12m/22 yoy ---------------------------------------------------------------------- Supermarkets 165.0 161.8 2.0% 620.2 594.9 4.3% Department stores 34.9 33.7 3.3% 110.5 105.2 5.0% Cars 45.7 34.4 32.9% 194.4 146.8 32.4% Security segment 5.3 2.9 82.6% 15.7 9.8 59.5% Real Estate 1.7 1.6 8.1% 6.6 6.2 6.9% ---------------------------------------------------------------------- Total sales 252.6 234.4 7.8% 947.3 862.8 9.8% ---------------------------------------------------------------------- Supermarkets 7.4 4.9 51.4% 20.0 12.9 55.1% Department stores 1.9 2.0 -4.1% 1.6 2.3 -28.6% Cars 1.9 2.2 -12.5% 13.3 10.7 24.3% Security segment -0.2 0.0 NA -0.1 0.1 -173.2% Real Estate 2.8 3.2 -12.2% 10.4 11.3 -7.8% IFRS 16 -0.7 -0.6 13.1% -2.2 -2.3 -3.0% ---------------------------------------------------------------------- Total profit/loss before tax 13.1 11.6 12.8% 43.0 34.9 23.1% ---------------------------------------------------------------------- In the fourth quarter of 2023, the consolidated unaudited sales revenue of the Group was 252.6 million euros, which was 7.8% more than the sales revenue of the same period of last year. The sales revenue of 2023 was 947.3 million euros, showing a growth of 9.8% compared to the result of 2022, when the sales revenue was 862.8 million euros. In the fourth quarter of 2023, the Group's unaudited consolidated net profit was 12.8 million euros, which was 20.6% higher than the profit of the comparable period in the previous year. The net profit of the Group in 2023 was 37.4 million euros, growing by 26.9%. Pre-tax profit earned in 2023 was 43.0 million euros, showing an improvement of 23.1% compared to the year before. With a significant nearly 50 million euros increase in sales volume, the Group's automotive segment contributed to the growth in revenue in the fourth quarter of 2023, supported by strong results from all companies within the Group's automotive segment. The overall increase in sales revenue achieved by the Group in the fourth quarter was 7.8%. The security segment also contributed to the high growth rate of the sales volume, where the two security companies acquired during the third quarter merged with Viking Security, adding synergy and turnover growth. In the supermarket and department stores segments, sales growth was more modest due to changes in consumer behaviour. Growing uncertainty about the future has made customers more cautious and careful about spending. Regardless of the price hike slowing down, the prices of goods remain high and customers are looking for savings through discounted prices and shopping cart optimization. The latter affects the sales growth of the supermarket segment the most. Preference of discounted prices in the retail segment and the price pressure in the car trade segment have had a slight negative impact on the entire gross margin of the Group. On the other hand, the drop in energy prices compared to 2022 has provided the Group an opportunity to bring its profitability back to its previous level. The labour costs of the Group increased by 7.8% in the fourth quarter of 2023, while the number of employees decreased by 0.5%. In November, TKM Kinnisvara AS and Enefit Volt partnered to build a total of 31 new public electric vehicle charging stations to the car parks of 11 Selver stores. Approximately half of the charging stations (15 pcs) are super-fast charging stations where it is possible to charge the necessary amount of energy for driving 100 km in only a few minutes. In the retail segment development of the functionalities for Partner Card loyalty programme continued. Convenience functions of the Partner Card application were improved and payment solutions for postponing payments were developed further. Earlier in the reporting year, the Group contributed to the following developments. During the second half of the financial year, the real estate segment launched the development of the logistics centre in Maardu to meet the needs of the Group. The centre will have a total area of 17,200 m2 and it will cost around 20 million euros to build. The construction of the logistics centre is financed from the Group's own funds and a bank loan. The modern building with A energy class will be built in accordance with the requirements of the BREEAM certificate. The logistics centre will primarily serve the cargo volumes of Selver and the completion of the logistics centre is scheduled for the autumn 2024. The establishment of the logistics centre will add new business opportunities for the companies of TKM Group and increase the efficiency of work processes. In the third quarter, the security segment of the Group improved its market position and future prospects by acquiring two outstanding security companies. It purchased companies called Skarabeus Julgestusteenistus OÜ and Caesari Turvateenistuse AS, which were merged with Viking Security AS in December to improve efficiency. This investment provides positive synergy through the combination of strong industry know-how, increased operational capacity, and cost efficiency. In the third quarter, the supermarket segment opened its 73rd store with a sales area of 3,700 m2 in Kurna Park. In September, the supermarket segment opened a fully renovated Delice store with a new concept at Solaris Centre in the heart of Tallinn. In the Kaubamaja department store segment, development work on the e-shop plat-form continued. The renovated I.L.U. cosmetics store at Kristiine Centre, which was transferred to a new concept, was opened in the third quarter. In the second quarter, the largest store in the supermarket segment in Järve, Tallinn, was closed for renovation works for nearly two months. Reopened at the end of May, the renovated Järve Selver has been well received by customers. In the first quarter, the supermarket segment renovated Ringtee Selver in Tartu. In the first quarter, the Ülemiste I.L.U. cosmetics store was renovated: the sales area was increased by almost half to 460 square metres. The NYX make-up shop-in-shop with a separate entrance was opened in the Ülemiste I.L.U. cosmetics store. In the real estate segment, the solar park built on the roof of Viimsi Centre was completed in the second quarter; in November, the solar park of Põltsamaa Selver was completed. In January, the Group closed WOW Selver in Saare County, and in May, Punane Selver in Lasnamäe, Tallinn was also closed, because these stores did not meet expectations. At the end of the reporting period, the number of loyal customers was over 714 thousand, which is 1.3% more than the year before. The proportion of loyal customers in the sales revenue of the supermarkets and the department stores segment of the Group was 85.2% (in 2022, 84.4%). In the final quarter of the year, the modern and convenient payment solutions for postponing payments of the Partner Kuukaart payment card, offered as part of Partner Card loyalty programme of the Group, received an up-date. The services 'Osamakse' (Partial Payment) and 'Järelmaks' (Payment in Instalments) were added to the payment solutions in addition to Ostulimiit (Purchase Limit). Ostulimiit has been on the market for three years, allowing customers to pay for their purchases of the whole month with a single aggregate invoice in the following month. The Osamakse service enables to pay for purchases in 3 or 6 equal instalments without any additional fees. The Järelmaks service offers an instalment plan for up to 36 months. The new payment solutions were first launched in the Kaubamaja department stores. In the first half of 2024, the new payment solutions will also be adopted by the online store of Kaubamaja, and in the future, by the e-Selver online store. Selver supermarkets The consolidated sales revenue of the supermarket business segment in 2023 was 620.2 million euros, increasing by 4.3% year on year. The consolidated sales revenue was 165.0 million euros in the fourth quarter, increasing by 2.0% year on year. The average monthly sales revenue per square metre of sales area in 2023 was 0.43 thousand euros, increasing by 3.7% year on year. In the fourth quarter, the respective indicator was 0.45 thousand euros, which is 0.6% less than in the comparable period last year. In 2023, the sales revenue from goods per square metre of sales area was 0.44 thousand euros in reference stores, which was an increase of 4.8% year on year, whereas in the fourth quarter, it was 0.45 thousand euros, which was a decrease of 0.3% comparing with the previous year. In 2023, 44.2 million purchases were made at the stores, which was 1.1% higher than in the reference year. In the fourth quarter of 2023, the pre-tax profit was 7.4 million euros and the net profit was 7.0 million euros, which was 2.5 million euros and 1.0 million euros more, respectively, than in the reference period. The consolidated pre-tax profit of the supermarket segment in 2023 was 20.0 million euros, increasing by 7.1 million euros in comparison with the previous year. The net profit of the year was 18.4 million euros - an increase of 6.6 million euros compared to the previous year. The difference between the net profit and pre-tax profit arises from the income tax paid from dividends. The financial outcome of 2023 was affected by the increased turnover from the opening of the Priisle and Tabasalu Selver stores in Tallinn in 2022 and the Kurna Selver in August 2023, and the lost turnover from the closure of the WOW Selver in Saaremaa in 2022 and Punane Selver in Tallinn in 2023. The sales turnover was mostly affected by the temporary closure of Ringtee Selver in Tartu, Delice Solaris in Tallinn, as well as Järve Selver in Tallinn, the largest store in the chain, due to renovations which halted their sales. All the projects listed above have also involved one-time costs and investments. In 2023, the results of the supermarket segment were impacted by the exceptionally high and broad level of inflation and a decline in consumer confidence. During 2023, the price hike slowed down, but the price level of products and services remained high. The significant increase in the prices of food products has changed the purchase habits of customers and increased their interest in discounted products, so the volume of product sales has been declining since the spring of 2022. The sales outcome of the fourth quarter was additionally affected by a lower demand for non-essential food and industrial products and the increasing demand for discounted products. The proportion of discounted products in the shopping cart reached a historic high - about 55%. The increase of sales revenue of online commerce slowed down in the fourth quarter, but the online turnover grew at the same pace as retail turnover during the year. The remarkable improvement in the profits has been significantly supported by the decreased cost of energy. In the second quarter of the financial year, energy costs declined compared to the previous year, and during the year as a whole, remained a quarter below the 2022 level. The growth of labour costs has been faster than the growth of sales revenue in the supermarket segment. The faster increase in wage costs is due to the general pressure to increase wages and partly due to the temporary closure of stores for renovation, where sales were suspended. At the same time, the chain has reorganised its work processes and completed successful changes in the structure, which has led to a decrease in working hours and thereby to an increase in the wages of employees. The decline of production volumes of Kulinaaria OÜ, part of the supermarket segment, which started in the second half of 2023, slowed down during the second half of the financial year. During the fourth quarter, after leaving a fast and widespread increase in raw material prices behind, the consumption of Selveri Köök products showed signs of stabilisation. The central kitchen continued with daily consistent product development as the expectations of customers for new flavours have increased. Sustainable development has been important in production, packaging, the well-being of staff, and the delivery chain of the central kitchen. Thanks to environmentally friendly solutions and more resource- efficient production, the footprint of Selveri Köök has decreased by approximately 80% in the last 6 years. During the financial year, the use of plastic was reduced considerably. Over 80% of all boxes and containers used by Kulinaaria became recyclable. Due to top-of-the-line food production technology and the technical systems of the production building, well-planned to the tiniest detail, the products have a longer shelf life without using any additives in them. The production of Selveri Köök complies with the highest requirements set to food industry. Selver opened one new store in 2023 - Kurna Selver in Harju County in August. Three stores have been renovated: Ringtee Selver in Tartu, which was reopened in February; in May, the largest store of the Selver chain - Järve Selver - was reopened in Tallinn; and in September, the Delice Solaris store was opened with a renewed concept. The issuance of identity documents issued by the Estonian Police and Border Guard Board that was launched in the first quarter was expanded to 41 stores across Estonia by the end of the year. Issuing ID-cards and passports earned the title of the best cooperation project of the 2023 Trade Act of the Year. As at the end of December, the supermarket segment includes 71 Selver stores, 2 Delice stores, and a mobile grocery store and a café, with a total sales area of 120.4 thousand m2. In addition, it includes e-Selver, which is the e-shop with the largest service area in Estonia, and the central kitchen Kulinaaria OÜ. Department stores The sales revenue of the business segment of the department stores in 2023 was 110.5 million euros, exceeding the sales of the same period last year by 5.0%. The sales revenue of the fourth quarter was 34.9 million euros, which was 3.3% better than last year. The pre-tax profit of the Kaubamaja department stores in 2023 was 1.6 million euros, showing a decrease of 0.7 million euros compared to the results from last year. In the fourth quarter, the pre-tax profit was 1.9 million euros, which was 4.1% lower than in the comparable period last year. The 12-month average sales revenue of Kaubamaja department store per square metre of sales area was 0.3 thousand euros per month, which is 6% higher than in the same period last year. The first half of the financial year is characterised by a strong growth in sales, because the full-scale war that Russia launched against Ukraine in 2022 had a negative impact on the sales of the second half of the first quarter of the reference year. Interest among customers was intense in the beginning of the spring sales in 2023, and the number of customers visiting our shops was significantly higher compared to the previous year. The discount of winter season goods was affected by a warmer-than-average winter, which is why the discount percentages were higher in 2023, but the increased sales volumes compensated for the lower margin and had a positive effect on the result. Construction works of the Old City Harbour tram line in the centre of Tallinn started in the second quarter, and as a result, most of the intersections surrounding the Kaubamaja department store were closed by the beginning of July in 2023. Pedestrian traffic was also affected. This had a considerable impact on the sales of the second half of the year, and in addition, a warmer-than-average September affected the sales of autumn goods negatively. Towards the end of the fourth quarter, the number of visitors to the department stores indicated a slight decline in the economic situation; however, the largest promotional campaign of Kaubamaja, Osturalli, achieved the best result of all time. During the Christmas season, the Kaubamaja department store sold a record number of hand-made chocolate truffles for a charity project and the proceeds from the sales were donated to the charity fund Minu Unistuste Päev that helps children with serious illnesses to cope emotionally. In the fourth quarter of 2023, the sales revenue of OÜ TKM Beauty Eesti, which operates I.L.U. cosmetics stores, was 2.9 million euros, which is 23.4% more than in the same period of 2022. In the fourth quarter of 2023, the profit was 0.2 million euros, which is 0.1 million euros more than in the fourth quarter of 2022. The increase in the sales of the fourth quarter was driven by successful marketing campaigns for Black Friday and the Christmas season. The sales revenue of 2023 was 8.4 million euros, which is 26.4% more than in 2022. The profit in 2023 was 0.4 million euros, which was 0.2 million euros more than the result of 2022. The most important event of the year was the implementation of the updated concept and selection of goods at I.L.U. stores at the Ülemiste and Kristiine shopping centres. The overhauled stores led to a 25% increase in the number of regular customers of I.L.U. stores compared to the previous year, whereas the number of young customers under 25 showed a particularly strong growth. Car trade The sales revenue of the car trade segment in 2023 was 194.4 million euros, which was 32.4% higher than the result of the previous year. The sales revenue of 45.7 million euros in the fourth quarter exceeded the sales revenue of the same period in the previous year by 32.9%. Throughout the year, a total of 6,264 new vehicles were sold, 1,422 of them in the fourth quarter. The net profit of the segment in 2023 was 11.2 million euros, exceeding the profit of the year before by 1.8 million euros. The pre-tax profit of the segment in 2023 was 13.3 million euros, which is 2.6 million euros more than the pre-tax profit in 2022. The pre-tax profit of the fourth quarter of 2023 was 1.9 million euros, which was 0.3 million euros less than the profit of the same period of the year before. Overall, 2023 was a successful year for the car trade segment of the Group. The sales results of all companies in the car trade segment exceeded the results of 2022, and in total, the year ended with a new profit record. A car part crisis that impacted the supply at the beginning of the year, eased during the second half of the year. The normalised supply situation and the skilful planning of inventory allowed to increase sales; on the other hand, more promotional campaigns were organised due to fierce competition, affecting the sales margin. Price increases of new vehicles and the growing interest rates of loans made private customers careful when making purchase decisions, but it also increased interest in used vehicles among customers. There was some increase in interest in hybrid and electric vehicles, but the sales of electric cars did not show marked improvement. The volume of cars sold by the Group ensures that the follow-up service and body repair departments work at full capacity. Thanks to KIA vehicles, the segment has secured a position among the four best companies on the Baltic car market. Similarly to the previous year, the Kia Sportage urban SUV and the KIA Ceed remained popular. At the end of 2023, the new models that were launched on the market included the KIA EV9 electric SUV, which is currently the only vehicle of its kind on the market. In addition, the middle class sedan Shkoda Superb and the Shkoda Kodiaq are going to be added to the selection. The most important event of 2023 is, without a doubt, being granted the sales rights for Shkoda in Lithuania, and finding the suitable rental premises for a start-up showroom in Vilnius by the end of the year. This allows us to start selling new Shkoda vehicles in Vilnius soon. Security segment The external sales revenue of the security segment in 2023 was 15.7 million euros, increasing by 59.5% compared to the year before. The pre-tax loss in 2023 was 0.1 million euros. The pre-tax loss increased by 0.2 million euros compared to last year. The external sales revenue was 5.3 million euros in the fourth quarter, increasing by 82.6% in comparison with the same period of the previous year. The pre-tax loss of the fourth quarter was 0.2 million euros, which is 0.2 million euros lower than in the same period of the year before. The results of the fourth quarter were impacted by the activities and expenses related to the companies acquired during the summer. The provisioning of claims due to a bankruptcy of a cooperation partner had a significant impact on the profit. In December, SKARABEUS Julgestusteenistus OÜ and Caesari Turvateenistuse AS were merged with Viking Security AS, establishing a strong foundation for future growth. All business segments grew and demand for services remains high. Real estate The sales revenue earned in the real estate segment outside the Group was 6.6 million euros in 2023. Sales revenue increased by 6.9% compared to the previous year. The sales revenue earned in the segment outside the Group was 1.7 million euros in the fourth quarter. Sales revenue increased by 8.1% compared to the previous year. The pre-tax profit of the real estate segment in 2023 was 10.4 million euros, with the profit decreasing by 7.8%. The pre-tax profit of the fourth quarter of the segment was 2.8 million euros. Pre-tax profit decreased by 12.2% in the reference period. Throughout the year, the increase in the sales profit of the segment has been supported by the successful operation of the department stores and the permanent occupation of retail premises. Although the economic environment is generally uncertain, the department stores of the segment have managed to increase their visitor numbers throughout the year, including in the final quarter of the year where the economic outlook deteriorated. The volatile economic conditions of the last few years have put the catering sector in a very complicated situation. During the year 2023, the number of visitors of the retail premises in the city centre of Tallinn was significantly impacted by the road reconstruction works in the area. Traffic restrictions due to partially closed streets continue to have a big impact on the activity of the tenants. Carefully positioned marketing campaigns have supported the success of shopping centres. In the second half of 2023, the Tartu Kaubamaja department store launched a new updated image campaign that focuses on excessive consumption and carries the message 'Choose rarely, but choose well'. The following Christmas campaign continued and endorsed the same message. The sales revenue of the segment was further increased by a car wash, opened in May, which was completed as an extension of the gas station at Raudkivi tee 1, located in the immediate vicinity of Peetri Selver, and is leased to an external party. In June, the solar park of the Viimsi Shopping Centre, and in November, the solar park of Põltsamaa Selver were ready to be taken into use. The power produced by all solar parks of the company is primarily used to cover the local power consumption needs of the buildings. In 2023, the segment invested 0.5 million euros in increasing energy efficiency as part of its sustainability strategy. The drop in the profits of the segment is largely due to the increased interest rates in the euro area, leading to the skyrocketing of loan interest. Most of the loan portfolio of the Group is concentrated in the real estate segment, where the interest expense has multiplied during the reference period. The annual fair value assessment of real estate investments affected the fourth- quarter profit of the segment. The increase in the value of the assets of the previous year exceeded the growth of the reporting year, as a result of which the profit of the final quarter was 0.4 million euros smaller. The profit of 2023 also reflects a financial compensation (0.5 million) paid due to a premature termination of a lease agreement. Real estate companies focus on the implementation of the sustainability strategy and pay constant close attention to improving the energy efficiency of buildings and developing environmentally friendly solutions. For the purposes of energy efficiency, they continue to improve the automated heating and ventilation systems of buildings and the instalment of remote meters. In November, TKM Kinnisvara AS and Enefit Volt partnered to build a total of 31 new public electric vehicle charging stations to the car parks of 11 Selver stores. Approximately half of stations (15 pcs) are super-fast charging stations where it is possible to charge the necessary amount of energy for driving 100 km in only a few minutes. During the second half of the year, TKM Kinnisvara AS started the development of the logistics centre in Maardu to cover the needs of the Group. The centre will have a total area of 17,200 m2 and it will cost around 20 million euros to build. The construction of the logistics centre is financed from the Group's own funds and a bank loan. A solar park will be built on the roof of the centre, which will cover a significant part of the electricity consumption of the building. The completion of the logistics centre is scheduled for autumn 2024. CONSOLIDATED STATEMENT OF FINANCIAL POSITION In thousands of euros ------------------------------------------------------------------------- 31.12.2023 31.12.2022 ------------------------------------------------------------------------- ASSETS ------------------------------------------------------------------------- Current assets Cash and cash equivalents 42,064 22,436 Trade and other receivables 25,568 27,200 Inventories 98,254 89,194 ------------------------------------------------------------------------- Total current assets 165,886 138,830 ------------------------------------------------------------------------- Non-current assets Long-term receivables and prepayments 243 299 Investments in associates 1,732 1,722 Investment property 64,971 63,623 Property, plant and equipment 433,306 420,600 Intangible assets 25,370 21,723 ------------------------------------------------------------------------- Total non-current assets 525,622 507,967 ------------------------------------------------------------------------- TOTAL ASSETS 691,508 646,797 ------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------- LIABILITIES AND EQUITY ------------------------------------------------------------------------- Current liabilities Borrowings 48,820 97,107 Trade and other payables 114,573 111,449 ------------------------------------------------------------------------- Total current liabilities 163,393 208,556 ------------------------------------------------------------------------- Non-current liabilities Borrowings 258,857 190,825 Deferred tax liabilities 5,356 5,299 Provisions for other liabilities and charges 526 458 ------------------------------------------------------------------------- Total non-current liabilities 264,739 196,582 ------------------------------------------------------------------------- TOTAL LIABILITIES 428,132 405,138 ------------------------------------------------------------------------- Equity Share capital 16,292 16,292 Statutory reserve capital 2,603 2,603 Revaluation reserve 116,521 106,981 Retained earnings 127,960 115,783 ------------------------------------------------------------------------- TOTAL EQUITY 263,376 241,659 ------------------------------------------------------------------------- TOTAL LIABILITIES AND EQUITY 691,508 646,797 ------------------------------------------------------------------------- CONSOLIDATED STATEMENT OF COMPREHENSIVE INCOME In thousands of euros ---------------------------------------------------------------------------- IV quarter 12 months 12 months IV quarter 2023 2022 2023 2022 ---------------------------------------------------------------------------- Revenue 252,596 234,387 947,257 862,763 Other operating income 830 993 2,016 2,199 Cost of merchandise -180,529 -166,806 -686,000 -624,435 Service expenses -16,365 -17,235 -60,685 -63,268 Staff costs -30,370 -28,184 -108,668 -97,458 Depreciation, amortisation and impairment losses -10,113 -9,873 -40,770 -39,072 Other expenses -89 -157 -894 -786 ---------------------------------------------------------------------------- Operating profit 15,960 13,125 52,256 39,943 ---------------------------------------------------------------------------- Finance income 46 1 86 4 Finance costs -2,984 -1,551 -9,576 -5,197 Finance income on shares of associates accounted for using the equity method 74 37 240 197 ---------------------------------------------------------------------------- Profit before tax 13,096 11,612 43,006 34,947 ---------------------------------------------------------------------------- Income tax expense -281 -982 -5,582 -5,462 ---------------------------------------------------------------------------- NET PROFIT FOR THE FINANCIAL YEAR 12,815 10,630 37,424 29,485 ---------------------------------------------------------------------------- Other comprehensive income: Items that will not be subsequently reclassified to profit or loss Revaluation of land and buildings 11,989 0 11,989 0 ---------------------------------------------------------------------------- Other comprehensive income for the financial year 11,989 0 11,989 0 ---------------------------------------------------------------------------- TOTAL COMPREHENSIVE INCOME FOR THE FINANCIAL YEAR 24,804 10,630 49,413 29,485 ---------------------------------------------------------------------------- Basic and diluted earnings per share (euros) 0.31 0.26 0.92 0.72 Raul Puusepp Chairman of the Board Phone +372 731 5000