Teate vaade
Ettevõte AS TALLINNA SADAM
Tüüp Korraldatud teave
Kategooria Muud korporatiivtoimingud
Avaldamise aeg 25 märts 2020 14:17:41 +0200
Keeleversioonid
Keel Eesti
Valuuta
Pealkiri COVID-19 mõju Tallinna Sadama tegevusele ja tulemustele
Tekst
Seoses  COVID-19 pandeemiaga  on  Euroopa  riikides viiruse leviku tõkestamiseks
kasutusele  võetud erinevaid meetmeid. Muuhulgas on Eestis ja Soomes kehtestatud
eriolukord   ning   välisriikide   kodanikele   kehtib   mõlemas  riigis  üldine
sisenemiskeeld.  Eesti  ja  Soome  vaheline  reisijate liiklus on lubatud ainult
kodumaale  naasvatele kodanikele  või teatud  erijuhtudel. Kaubavedudele riikide
vahelisi  piiranguid seatud ei ole. Piirangutest tuleneva nõudluse languse tõttu
on    reisilaevade    operaatorid   teinud   mitmeid   ümberkorraldusi   laevade
sõidugraafikutes.

Järgnev info võib iga hetk muutuda ja ei ole mõeldud pikaajalise suunisena.

Tänase  seisuga  toimuvad  reisid  igapäevaselt  Tallinn-Helsingi  liinil,  mida
teenindavad  Tallinki laev m/l  Megastar (kolm külastust  päevas), Viking Line'i
laev  m/l Viking XPRS (üks külastus päevas)  ja Eckerö Line'i laev m/l Finlandia
(kolm  külastust päevas).  Võrreldes pandeemia-eelse  ajaga on liinil keskmiselt
viis  laevakülastust päevas  vähem. Liinilt  on eemal  Tallinki laevad m/l Silja
Europa,  mis tegi eelnevalt ühe külastuse päevas ja m/l Star, mis tegi eelnevalt
kolm  külastust  päevas.  Viking  Line'i  laev  m/l  Viking  XPRS  on vähendanud
külastuste  arvu kahelt  külastuselt päevas  ühele. Lisaks  laevakülastuste arvu
olulisele vähenemisele on märtsis ligi poole võrra vähenenud ka Tallinn-Helsingi
liini reisijate arv.

Seoses  ajutiselt taastatud piirikontrolli protseduuridega väljub Muuga-Vuosaari
liini  teenindav  Tallinki  laev  m/l  Sea  Wind  sama  graafikutihedusega (kaks
külastust  päevas) Tallinna Vanasadamast,  kuid sõidukiga reisijate teenindamine
on ajutiselt lõpetanud ja liinil toimub ainult kaubavedu. Eckerö Line'i laev m/l
Finbo  Cargo  on  hooldustööde  tõttu  ajutiselt  liinilt eemal ja jätkab liinil
kaubavedu eeldatavalt alates 6. aprillist 2020.

Tallinn-Stockholmi  laevaliin on ajutiselt suletud alates 15. märtsist, mistõttu
jääb  ära  üks  laevakülastus  päevas.  Liini  kaubavedu  on  suunatud Paldiski-
Kapellskär liinile, mida teenindab Tallinki laev m/l Regal Star.

Seoses  järjekordadega Poola  piiril ning  tagamaks maanteevedude  toimimist, on
kaubaveoks  ja sõidukiga reisijatele avatud  uus liin Paldiski-Sassnitz (Eestist
Saksamaale),  mida  alates  19. märtsist  kuni hetkel teadaolevalt 18. aprillini
teenindab  varem Tallinn-Helsingi  liinil sõitnud  Tallinki laev  m/l Star. Laev
külastab graafiku kohaselt Paldiski Lõunasadamat kolm korda nädalas.

Eesti  Vabariigi Valitsuse  kehtestatud kruiisilaevade  vastuvõtu keeld 1. maini
puudutab  otseselt nelja planeeritud kruiisilaeva  külastuse ära jäämist. Tänase
seisuga   on   kruiisifirmad  meid  teavitanud  ka  üksikute  maikuu  külastuste
tühistamisest,    kuid    arvestades   COVID-19 pandeemia   globaalset   arengut
prognoosime,   et   planeeritud   laevakülastuste   tühistamisi   tuleb   sellel
kruiisihooajal   palju.   Kruiisilaevade  vastuvõtu  keeld  puudutab  ka  liinil
Peterburi-Helsingi-Tallinn-Stockholm-Helsingi-Peterburi  sõitvat Moby  SPL laeva
m/l  Princess Anastasia, mis  algselt pidi alustama  liiklust aprilli alguses ja
tegema Tallinna Vanasadamas ühe külastuse nädalas.

Regulaarsete  kaubaveoliinide (konteinerid  ja ro-ro)  laevade graafikuid ei ole
COVID-19 tõttu  oluliselt  muudetud  ja  reisid jätkuvad sarnaselt kriisieelsele
ajale.  Samuti ei ole  seni toimunud olulist  muudatust mahukaupade käitlemises.
Seetõttu  ei  ole  seni  COVID-19 pandeemia  oluliselt mõjutanud Tallinna Sadama
kaubasadamate segmendi müügitulu.

Kuna kaubavedu ja sellega seotud laevakülastused jätkuvad, on COVID-19 pandeemia
ning  selle  leviku  tõkestamiseks  seatud  piirangud  seni  peamiselt oluliselt
vähendanud  Tallinna Sadama reisisadamate segmenti kuuluvat Tallinna Vanasadamat
läbivat  reisijate ja  laevakülastuste arvu.  Reisijate arvu vähenemine vähendab
reisisadamate   segmendi   müügitulu  reisijatasudest  ja  laevakülastuste  arvu
vähenemine müügitulu laevatasudest.

Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Laevad poolt opereeritavad Saaremaa ja Hiiumaa
siseriiklikud  reisiparvlaevaliinid jätkavad liiklust  hõredama graafiku alusel,
et tagada saarte elanike koju naasmine ja kaubaveo jätkumine. Juhatuse hinnangul
piirangutest  tulenevad muudatused olulist mõju Tallinna Sadama reisiparvlaevade
segmendile  ei  avalda,  kuna  üleveoteenuse  lepingus sätestatud reiside arvust
sõltumatu  püsitasu  katab  kõik  laevade  ja  nende  opereerimise püsikulud (sh
laevaperede töötasud) ning tagab segmendi planeeritud kasumlikkuse.

Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Shipping poolt opereeritav multifunktsionaalne
jäämurdja Botnica jätkab kuni 20. aprillini tavapärast jäämurdeteenuse osutamist
Eesti  Veeteede  Ametile.  Jätkuvalt  on  jõus Baffinland Iron Mines Corporation
tellimus  suvetööks  Põhja-Kanadas.  Botnica  tegevust  ega  müügitulu COVID-19
pandeemia seni mõjutanud ei ole.

Riikide  poolt COVID-19 viiruse tõkestamiseks  rakendatavad meetmed täienevad ja
muutuvad  pidevalt  ning  olukord  muutub  igapäevaselt. Juhatuse hinnangul saab
COVID-19 pandeemia    mõju    Tallinna    Sadamale    olema    oluline    seoses
reisilaevaliikluse  tõrgetega  ning  viiruse  tõkestamisele  suure  tõenäosusega
järgneva  üldise majanduslangusega,  kuid hetkel  ei ole  selle mõju  ulatust ja
kestust  võimalik  objektiivselt  hinnata.  Tulude  vähenemise kompenseerimiseks
vaatame  muutunud oludes kriitiliselt üle  kõik kontserni kulud, kuid püsikulude
suure  osakaalu tõttu  on kontserni  kasumlikkuse langus iseäranis reisisadamate
segmendis  vältimatu. Ettevõtte  rahavoo parandamiseks  vaatame üle ja vajadusel
hindame  ümber ka kõik  planeeritud investeeringud ning  võimalusel lükkame need
edasi. Pooleliolevate investeeringute peatamist kontsern esialgu ei planeeri.

Tallinna   Sadam   rakendab  vajalikke  meetmeid  ja  teeb  igakülgset  koostööd
ametkondadega  ülemaailmse ühise  eesmärgi nimel  takistada viiruse levikut ning
kaitsta  inimeste elu ja tervist. Oleme teinud teenuse jätkumise kindlustamiseks
mitmeid   muudatusi  töökorralduses.  Kontoritöötajad  töötavad  viiruse  leviku
perioodil kodukontoris. Operatiivtöötajate töö on ümber korraldatud nii, et neil
oleks  võimalikult  vähe  kontakte  omavahel  ja kõrvaliste isikutega. Kõikidele
 eesliinil toimetavatele töötajatele on tagatud isikukaitsevahendid.

Tallinna  Sadamale  kuulub  üks  Läänemere  suurimaid  kauba-  ja  reisisadamate
komplekse,  mida läbis  2019. a 10,64 miljonit  reisijat ja  19,9 miljonit tonni
kaupa.   Lisaks   reisijate  ja  kaubavedude  teenindamisele  tegutseb  ettevõte
laevanduse  ärivaldkonnas  läbi  oma  tütarettevõtete  -  OÜ TS Laevad korraldab
parvlaevaühendust  Eesti mandri ja  suursaarte vahel ning  OÜ TS Shipping osutab
multifunktsionaalse jäämurdjaga Botnica jäämurde ja konstruktsioonilaeva teenust
Eestis   ja   offshore   projektides.   Tallinna   Sadama   gruppi   kuulub   ka
jäätmekäitlusega  tegelev  sidusettevõte  AS  Green  Marine.  Kontserni  2019. a
auditeerimata  andmetel  oli  müügitulu  oli 130,5 miljonit eurot, korrigeeritud
EBITDA 74,3 miljonit eurot ning puhaskasum 44,4 miljonit eurot.


Valdo Kalm
Juhatuse esimees


Lisainfo:

Marju Zirel
Investorsuhete juht
AS Tallinna Sadam
m.zirel@ts.ee (mailto:m.zirel@ts.ee)